Vi håller på att bygga en TV-möbel, eller rättare sagt bygger om ett trappräcke till en TV-möbel. Det blir alltså en 1m hög vägg som blir lite tjockare än normalt för att där i har vi satt en TV-hiss och ska montera en TV på den. TV kommer alltså att åka upp ur väggen när vi sätter på den och när TVn är avstängd är den gömd nere i "väggen". Nu har vi bara ett litet problem. Uppe på trappräcket/halvväggen vill vi ha en liten bänkskiva som ska öppnas som ett litet lock då TVn åker upp. Hela skivan ska inte öppnas utan bara den delen som är över TVn. Någon som har tips på hur man kan få den att öppnas och stängas automatiskt då TVn åker upp respektive ner? Vi har funderat lite på vajrar mm men inte lyckats komma på någon optimal lösning.
Tacksam för tipps.
Tacksam för tipps.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 701 inlägg
Gångjärn, TVn kommer lyfta på jocket som ligger mot baksidan tills det är dags att skicka ner den igen. Vill man inte låta den ligga mot TVn kan man ha något som sitter fast i hissen och trycker upp den.
Annars kan man ju låta locket sitta fast ovanpå bara, och följer med TVn.
Annars kan man ju låta locket sitta fast ovanpå bara, och följer med TVn.
Ni kanske kan montera en krok i överkant på TV-chassit och en hake på luckan.
När TVn åker upp petar kroken upp luckan och på vägen ned hakar kroken fast i haken tillräckligt länge för att vippa tillbaks luckan.
För att dämpa ljudet av en slamrig lucka monteras en mjuk gummilist som dämpar luckans stängning och en rem som hindrar den att öppnas hela vägen.
När TVn åker upp petar kroken upp luckan och på vägen ned hakar kroken fast i haken tillräckligt länge för att vippa tillbaks luckan.
För att dämpa ljudet av en slamrig lucka monteras en mjuk gummilist som dämpar luckans stängning och en rem som hindrar den att öppnas hela vägen.
Medlem
· Östergötland
· 91 inlägg
Jag är helt för gångjärn som "13th Marine" nämner. De lösningar jag har ser som demo i en del butiker har alla ett par gångjärn där luckan sedan släpar mot tv:n, Jag tror dessutom att det är både enklast att få fungerande samt enklast att få så dolt som möjligt. Jag skule eventuellt fundera på att sätta "möbeltassar" eller något liknande för att det inte skulle skrapa eller göra märken i tv:n.
Gjorde inte Timnell en sån möbel? Borde finnas på play. Om man nu hittar avsnittet... Orka se genom alla 
Har funderat på nått liknande, tänkte lösa hissen genom att sätta expanderbeslag på sidorna, sen en gängstång mitt i som drivs av en gammal vindrutetorkarmotor.
Har funderat på nått liknande, tänkte lösa hissen genom att sätta expanderbeslag på sidorna, sen en gängstång mitt i som drivs av en gammal vindrutetorkarmotor.
Själva hissen har vi löst smidigt genom att köpa en från Lava men det är just lucköppningen som vi har fastnat på. Men det blir nog helt enkelt som några av er har nämnt att tvn får knuffa upp luckan . Än så länge går arbete bra med tv-möbeln, kanske slänger upp lite bilder eller rent av ett litet filmklipp när det är klart.
Medlem
· Västra götalands
· 142 inlägg
Ja vi vill gärna se bilder och en liten film!Cissi-84 skrev:Själva hissen har vi löst smidigt genom att köpa en från Lava men det är just lucköppningen som vi har fastnat på. Men det blir nog helt enkelt som några av er har nämnt att tvn får knuffa upp luckan . Än så länge går arbete bra med tv-möbeln, kanske slänger upp lite bilder eller rent av ett litet filmklipp när det är klart.
Här kommer en länk till filmen på vår TV-hiss som nu äntligen är färdig. Vi är
mycket nöjda
Filmen ligger på youtube.
http://www.youtube.com/watch?v=j2x6C8BApqE
mycket nöjda
http://www.youtube.com/watch?v=j2x6C8BApqE
Klicka här för att svara