Möbelsnickeri
Larsson81: [citat] Är en 22lr mossberg 702. men min är rostfri. Klen kaliber och knappt någon rekyl, hade det varit något kraftigare så hade jag nog tvekat att bygga i plywood. tycker att laminat kolvar är riktigt snygga särskilt när det är olika färger i lagren, men kan tänka mig att det kan vara svårt att få trät genomfärgat själv. Är en billig bössa från början så jag vill inte
Bjudko: Hur fungerar det med kablar kopplade på baksidan av tvn, ingen risk att fästena slits etc? Perfekt sak när Radiotjänst kommer på besök ;)
etiol: MDF är nog att föredra till detta ..finns i 12 och 16 mm Jag har aldrig sett självstängande utan håll i dörren .... Du kan ta 12 an och borra rakt i genom och sedan sätta en list över hålen .. och sedan måla.. så blir den inte så tung.. här är två alternativ.. [bild] Eti..
Bonan: Låter som fönstret stått och sugit åt sig fukt från betonggolvet och inte fått torka.
pär h: Nu är det bara att sätta i gång och använda prylarna. Speciellt lockbetlarna då jag väntar på en liten recension ;) Pär Ps det ser väldigt inbjudande ut.
Cissi-84: [bild] [bild] Hmmm jaha fotona la sig visst lite hur som helst... Men ja ni ser ju lite iaf
Haj3n: Det verkar som om det är en "plugg" som går in i nedersta skivan. Vi testade att skruva in skruvar från olika håll , lodrätt men lite vinklat neråt och benen verkar sitta någorlunda stabilt. Vi får se hur länge detta håller ! :)
pushpop: som sagt så är de inte mdf utan ihåliga luckor, och väldigt udda mått så Ikea passar inte för då hade jag inte försökt göra egna!? :P tack för alla svar blir enklast att göra helt nya ramar och sätta glas i :)
findus42: :D... Everest var det. Tack för en massa ytterligare info. voighthorn ja... Och länkar... Skickar PM om elementen till Mikael. Har byggt ett par tidigare som jag slarvat bort. De lät bra, men med lite kort klang i basen. Jämförelse med mina 300 liters golvhögtalare gick inte så bra. Men med tanke på tiden att göra dem och de simpla elementen var de mirakulösa. Att köpa färdigt är
badtastex: Rörfästen hos Byggfabriken: http://www.byggfabriken.com/sortiment/beslag/krokar-och-hangare/info/produkter/596-203-c9358827e0-roerfaeste-genomgaaende/ Men kanske vill ni montera "vägg-till-vägg"? Finns hos Jula, inte lika fancy förstås. ;) http://www.jula.se/rorhallare-2-pack-313632
mikaelbe: Detta är ingen fråga om möbelsnickeri, men jag försöker ändå. Det är så att handtaget för att fälla ryggstödet till reclinerfåtöljen har gått sönder. Vi har en recliner av annat märke, där handtaget inte är exakt lika, men jag misstänker att det skulle kunna gå att använda ett sånt. Nu vill jag ju inte ta bort det handtaget, men är det nån som vet om det går att köpa
Mackin: Vidare i star wars temat http://www.byggahus.se/forum/inredning/156934-star-wars-tema.html
Per72: Gunnar har gett uttrycket "trä smak i rava" en tydligare innebörd
asgo: Här finns lite att kittla fantasin med: http://www.builditsolar.com/Projects/WoodDrying/wood_kiln.htm och här lite fakta: http://www.uvm.edu/extension/environment/lumberdrying.pdf
prototypen: Alla dager i veckan skulle jag gör en enlagerskonstruktion, bara hyvla och limma. Är du orolig att det ska slå sig så köp 22 eller 28 mm brädor, klyv till 75 mm, planhyvla och limma ihop så får du en mycket stabil limfog. Många gör felet att försöka hitta så brett virke som möjligt. Med många bitar i limfogen så strävar bitarna åt lite olika håll så det tar ut varandra. Där
johan.d.hallin: Tack för länken vanpire, tyvärr är de 40mm breda vilket gör att jag lika gärna kan köpa en limfogsskiva. Får jag drömma vill jag har 100mm breda stavar och kanske en meter långa eller nått. Blir lite samma sak som en vanlig limfogskiva men mycket större stavar och borde bli riktigt snyggt. Alternativ långa plank med liknande bredd. pär: Billigt är ju trevligt men då finns det
vanpire: Så här ser det ut: [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] Tycker att stålrör är bättre än trä, slits mindre och blir inte skitigt. Fick sätta en extra skruv underifrån på mittenkonsolen för att stabilisera. Rören är kapade och inskjutna i mittkonsolen samtidigt från vardera håll när mittkonsolen monterades. Ek som vitoljats med Osmos träolja. Glömde ta bilder på skohyllan som bara
Daniel_N: Jag tror också att det, efter några testluckor, kommer att bli bra. Bygg en ordentlig jigg (med gott om plats före och efter luckan), kör kortsidorna först och se till att du konstruerar jiggen så att jigg+lucka alltid är rejält fastspänt och hyveln hålls med 2 händer, så ska risken för olyckor vara liten. Nya fina skär i hyveln är också en bra ide.
SnickareHobb: Om man inte vill såga för hand går det att göra enkelt på bandsågen. Ett par lättillverkade jiggar så får man perfekt resultat och precis den design man vill ha. :-)
Henrik Enkel: Peronligen hade jag utgått från hur stort skrivbord jag ville ha. Byggde ett med lite linkande modell (fyra ben skiva och lådor). Det gjorde jag 56x10.6 cm. Benen är 4,5 cm uppe och smalnar av till 2,2 cm. Nu bor jag större och skulle helst vilja ha ett skrivbord som är mer i storleken 70x130 cm. På din bild skulle en kvalificerad gissning vara att skivan är 18 mm (möjligtvis 22) och
AnneFi: [citat] Du är så smart. Jag ska ha lådor men det gör ju inget om det ser ut som ett skåp med två luckor fram ifrån :)
pär h: Vill verkligen se en bild på bordet och även på stämplarna/etiketter. Pär
Ötlöe: Träffade en gång en kille som byggde stråkar med spetsen av barocktyp och han menade att det bästa materialet var att få tag på splitcane, vilket iofs tydligen inte heller var så enkelt. F ö så tycker jag nog dessvärre att den bästa stråke jag använt också är den billigaste, en fiberstråke (jo, det står kolfiber i texten, men det är nog glasfiber...) för 800 kr! Kolla hos
Daniel_N: Fick upp en bild, kommer fler. 12mm ekrundstav, verkade helt omöjlig att få tag på, men rätt enkel att göra själv. [bild]
MathiasS: Ojdå. Låter väl iofs inte orimligt men då blev det helt plötsligt skitsnyggt med lite personlig patina, handmålat av undertecknad....
makervall: Tackar för svaren. Nu ska vi bara se om jag lyckas komma i gång med bygget också. /Magnus