Hej!

Ny på forumet, och ny husägare. Jag skulle behöva bygga en enklare förvaringsmöbel för kläder under ett snedtak. Syftet med möbeln är att kunna förvara kläder hängande. Snedtaket går nästan hela vägen till golvet, med bara ca 26 cm rak vägg dem emellan. Det är alltså mycket svåråtkomligt utrymme med lågt i tak i rummet och jag vill kunna utnyttja detta.

Jag har ritat upp hur jag tänkt mig möbeln, men då jag inte har någon tidigare erfarenhet av detta är jag osäker på dess konstruktion. Se bilder nedan. Min tanke är alltså att bygga en hel garderob (golv, väggar, tak) och alltså inte fästa något i varken golv eller väggar i huset. Jag har tänkt att bygga i 12 mm mdf-skiva och fästa skivorna genom att limma och skruva. Fronten är öppen då jag tänkt använda tyg (draperi) i stället för dörr.

Det jag undrar över är främst konstruktionens hållfasthet. Kommer den att bli stabil eller är 12 mm mdf för snålt i sammanhanget? Är mdf lämligt över huvud taget för detta? Klarar sig konstruktionen utan regler, eller behöver jag bygga en kraftigare stomme och sedan klä denna med tunnare skivor?

Dessutom undrar jag om någon kanske har tips på förbättringar av konstruktionen. Jag kan som sagt inte speciellt mycket om det här, verken konstruktion eller materialmöjligheter.

Mycket tacksam för svar (har inga garderober i huset och den här typen av lösningar är enda sättet att förvara möbler på ett vettigt sätt).

• Skärmavbild 2010-12-06 kl. 11.16.58.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmavbild 2010-12-06 kl. 11.17.50.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej

12mm lär ju hålla, men det kan bli lite rangligt. Jag hade nog valt att platsbygga, dvs skippa bakstycke och botten. Har du några speciella skäl att in platsbygga? Lättare att få det att passa då, samt enklare (och billigare) att bygga. Kanske en sockel inne i garderoben, för att få upp den från golvet och dammet. Om du vill undvika att skruva i golvet så skulle du kunna bygga den färdig, backa ut den en bit, nita fast den i golvet med smältlim och sedan trycka den på plats. Slutligen skruvar du den i vägg/snedtak.

Har du golvsocklar att ta hänsyn till?

Tack för svaret!

Anledningen till att jag inte vill platsbygga är att jag inte vill göra för stora mer eller mindre permanenta ingrepp i huset, men tanken har såklart slagit mig och med ditt svar i åtanke låter det mer lockande än tidigare.

Om jag platsbygger vill jag helst undvika allvarliga ingrepp i golvet (nyligen renoverat av tidigare ägare). Smältlim låter ju onekligen mer attraktivt än att borra i golvet, men finns det lim som klarar den typen av belastningar (kan ju hända att man då och då råkar smälla i garderoben och utsätter den för tryck)? Dessutom undrar jag om smältlim kan tas bort från golvet om behovet av ommöblering skulle uppstå?

Låt säga att jag platsbygger i stället, ska jag då fästa reglar i golvet, i vertikal vägg samt i snedtaket och sedan fästa skivorna i dessa? Eller kan skivan limmas direkt på golvet? Möbeln är tänk att stå i ett hörn och vänster sida står direkt mot en vägg.

Det finns golvlister såväl vid baksidan som vid vänster sida, men de kan man kanske låta sitta kvar om man sågar ut jack i höger sidskiva, och fronten bör också kunna lösas på något sätt.

Om någon har ytterligare tips på hur en platsbyggd konstruktion kan göras tas de gärna emot. Jag är som sagt novis på detta, och vet t.ex. inte ens hur man bör fästa reglar i väggarna, eller vilka dimensioner reglar bör ha.

Jag kan återkomma med bilder på hur utrymmet ser ut i dag, om det hjälper.

Mer funderingar / svar:

Skall den stå i ett hörn så kommer ju i princip alla smällar att vilja trycka in den längre in i hörnet, inga problem alltså. Lättare att hantera socklarna om skippar bakstycke också.

Jag skulle som sagt skippa bottenplattan, eller snarare lyfta upp den så att den kommer att vila på den regel du ritat in i framkant. Sätt in ett par till likadana reglar och lägg skivan på dem, samt på lister längs sidorna. Skruva / limma. Du har nu låst hela bottenplattan, den blir torsions-styv. Det gör i sin tur att du kan fästa skivorna mot väggen / taket med antingen några tunna lister eller med (ve och fasa!) några vinkeljärn. Målar du vinkeljärnen i samma färg som taket samt hänger kläder för så syns de inte. Locket på garderoben lägger du som du tänkte, det stadgar upp.

Har du byggt botten enligt ovan så behöver du inte fästa den i golvet alls tror jag. Om du ändå vill så kan du som sagt testa med lite smältlim. Det har den fina egenskapen att det går att pilla loss från de flesta material. Testa först med lågtemperatur-lim (6mm-patroner och en lim-picka för 29:-) ClasO. Inget vidare lim, men mycket skonsamt mot det man limmar. Testa först någonstans där det inte syns eller på en spillbit av golvet.

Så, bums iväg till verktygsdelen av forumet nu så skall vi berätta för dig hur många tusen du bara måste lägga på verktyg för att kunna bygga din garderob. Jag säger bara sänksåg! Välkommen hit förresten!

Ellagård skrev:
Mer funderingar / svar:

Skall den stå i ett hörn så kommer ju i princip alla smällar att vilja trycka in den längre in i hörnet, inga problem alltså. Lättare att hantera socklarna om skippar bakstycke också.

Jag skulle som sagt skippa bottenplattan, eller snarare lyfta upp den så att den kommer att vila på den regel du ritat in i framkant. Sätt in ett par till likadana reglar och lägg skivan på dem, samt på lister längs sidorna. Skruva / limma. Du har nu låst hela bottenplattan, den blir torsions-styv. Det gör i sin tur att du kan fästa skivorna mot väggen / taket med antingen några tunna lister eller med (ve och fasa!) några vinkeljärn. Målar du vinkeljärnen i samma färg som taket samt hänger kläder för så syns de inte. Locket på garderoben lägger du som du tänkte, det stadgar upp.

Har du byggt botten enligt ovan så behöver du inte fästa den i golvet alls tror jag. Om du ändå vill så kan du som sagt testa med lite smältlim. Det har den fina egenskapen att det går att pilla loss från de flesta material. Testa först med lågtemperatur-lim (6mm-patroner och en lim-picka för 29:-) ClasO. Inget vidare lim, men mycket skonsamt mot det man limmar. Testa först någonstans där det inte syns eller på en spillbit av golvet.

Så, bums iväg till verktygsdelen av forumet nu så skall vi berätta för dig hur många tusen du bara måste lägga på verktyg för att kunna bygga din garderob. Jag säger bara sänksåg! Välkommen hit förresten!
Man kan också kombinera ideerna. Gör botten enligt detta koncept, och låt bli att fästa den i golvet. Gör baksidorna, båda två, men i 4 mm masonit, fasthäftade och limmade, för att göra garderoben vridstyv. Då är den inte platsbyggd, men den är vridstyv och den står inte sämre än vanliga ikeagarderober.

Jag hade gått med 16 mm sida, 12 mm blir skrangligt, och jag hade mätt hur mycket plats en galge med klädesplagg tar, det ser smalt ut upptill. En möjlighet är att göra en hylla överst, och sätta stången längre ner där det finns mer plats.

--- Mats ---

Smart Mats, masonite är ju rätt beprövat som bakstycke på garderober!

Varför inte bara sätta klädstången med färdiga beslag och sen hänga draperiet framför?
Klädstång och beslag går att finna, pm'a mig så löser det sig alternativt åker du runt och letar.

/Kent

Redigerat:
Jag har byggt ett par garderober i mitt hus. Några av dem är av vanlig "IKEA-typ", dvs fristående i standardbredd men byggda för att gå helt till taket. Den senaste är just en garderob som står mot snedtaket. Det jag har gjort är att halvt platsbygga garderoberna. Så mycket som möjligt byggs i verkstan. Konstruktionerna består av en "låda" som är garderoben (19mm MDF-stomme med 8mm MDF-bakstycke) samt 80mm hög sockel. Lådan kan då resas på plats i rummet, lyftas vertikalt uppåt och sockeln skjuts in. Man får då en garderob med så tight passning mot taket att den kan sägas vara platsbyggd.

Jag har bara förankrat mina garderober i väggen. Någon skulle nog säga att det flytande parkettgolvet skulle kunna spricka iom att garderoben är väggfast men står på golvet. Jag har dock inget haft några sådana problem och den större garderoben väger långt över 100kg.

Gör sockeln av limträskiva i stället för MDF. Man kan då snabbt scriba och anpassa sockeln exakt efter ojämnheter i golvet med hjälp av en vass stöthyvel.

phl skrev:
Jag har byggt ett par garderober i mitt hus. Några av dem är av vanlig "IKEA-typ", dvs fristående i standardbredd men byggda för att gå helt till taket. Den senaste är just en garderob som står mot snedtaket. Det jag har gjort är att halvt platsbygga garderoberna. Så mycket som möjligt byggs i verkstan. Konstruktionerna består av en "låda" som är garderoben (19mm MDF-stomme med 8mm MDF-bakstycke) samt 80mm hög sockel. Lådan kan då resas på plats i rummet, lyftas vertikalt uppåt och sockeln skjuts in. Man får då en garderob med så tight passning mot taket att den kan sägas vara platsbyggd.

Jag har bara förankrat mina garderober i väggen. Någon skulle nog säga att det flytande parkettgolvet skulle kunna spricka iom att garderoben är väggfast men står på golvet. Jag har dock inget haft några sådana problem och den större garderoben väger långt över 100kg.

Gör sockeln av limträskiva i stället för MDF. Man kan då snabbt scriba och anpassa sockeln exakt efter ojämnheter i golvet med hjälp av en vass stöthyvel.
MDF är lätt att fräsa i, är det svårt att hyvla i?

--- Mats ---

Det går fint med elhyvel med hårdmetallskär, men man vill ogärna sätta sina BCT-hyvlar i MDF. Nu har jag visseligen inte så fina hyvlar, men jag sätter heller inte så gärna mina Veritas i MDF

Tack igen för alla högkvalitativa svar. En del lingo som jag inte känner till (t.ex. scribba), men det mesta är jag med på.

Jag lutar mer och mer åt att platsbygga i den bemärkelsen att jag fäster väggar i reglar i väggar och golv som jag sen fäster sida och ovansida på. Tror även att jag kör på lite tjockare mdf-skivor. Hur sockeln ska konstrueras får jag nog fila på ett tag.

Har tyvärr rätt ont om tid framöver så det här projektet går i snigelfart, man jag skriver igen när jag har en ny game plan, och lovar att rapportera hur resultatet blir när jag väl kommer så långt.

Angående kommentaren om verktygsforumet: Ska nog hålla mig borta därifrån ;) Man blir ju rätt sugen på att skaffa en rejäl arsenal av grejer när man läser om det, men det blir snabbt mycket pengar. Har dock tittat en hel del på verktyg den senaste tiden. Tyckte först inte att priserna var så vansinnigt höga för hyfsade verktyg men när man sedan inser att det behövs nya verktyg för mer eller mindre alla moment så drar det snabbt i väg i totala summor.

mattiasp skrev:
Det går fint med elhyvel med hårdmetallskär, men man vill ogärna sätta sina BCT-hyvlar i MDF. Nu har jag visseligen inte så fina hyvlar, men jag sätter heller inte så gärna mina Veritas i MDF
Ok, den aspekten är lätt att förstå. Det är att hyvla i lim, vilket förstör eggen snabbt. Eftersom jag i princip slipar om varje gång jag hyvlar (inte så metodiskt som Bengt, men så snart jag misstänker hyveln inte är fullvass, vilket blir ofta) så har jag inte tänkt på det som en stor skillnad, det bara kommer tidigare i MDF.

--- Mats ---

Jag drar mig heller inte för att köra stöthyveln i MDF. Likväl föredrar jag att hyvla i massivt trä :)

Mats Bengtsson skrev:
Ok, den aspekten är lätt att förstå. Det är att hyvla i lim, vilket förstör eggen snabbt. Eftersom jag i princip slipar om varje gång jag hyvlar (inte så metodiskt som Bengt, men så snart jag misstänker hyveln inte är fullvass, vilket blir ofta) så har jag inte tänkt på det som en stor skillnad, det bara kommer tidigare i MDF.

--- Mats ---
Jag ser inga problem med att hyvla mdf. Med en vass hyvel kan man till och med få sammanhängande spånor. Men visst sliter det och man får vässa oftare.
Jag har en Stanley 60½ stöthyvel med ett Hock-stål och lite högre brynvinkel som jag använder till "fuljobb" i mdf, plast och aluminium.
Å andra sidan jobbar jag hellre med valnöt och körsbär än med mdf...
/B

Jag har hyvlat med phl:s Veritas stöthyvel i mdf, funkar utmärkt:) ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.