Möbelsnickeri
pär h: Det är verkligen en smaksak om man tycker det ser billigt ut med stavlimmat eller inte. Det verkar som om vi som "kan" trä tycker att bredare plank ser bättre ut än små stavar. Pär
Tobias Johansson: Nej. Jag har inte konfronterat ägaren om affären. Har bara inte kommit på vad att använda de 2000 skivorna till. Förutom de tio som du ville ha då...
Thomas_LLA: Denna sida kanske du får nå tips av: http://dinbyggare.se/communicate/artiklar/article.aspx?id=4980
Arri-k: Tja, Jag behöver hjälp med att bocka några rör till mitt projektarbete i skolan. Jag har ringt runt till tiotals företag som troligtvis skulle kunna bocka/valsa rör åt en för en peng men det är ingen som kan/vill. Därför söker jag mig hit, där någon förhoppningsvis vet hur man bockar rör eller känner någon som kan. På den bifogade bilden har jag gjort en enkel ritning över vad
Bjudko: Tackar! Stommen är väldigt stabil så några krysstag behövs ej.
phl: Instämmer med Pär H:s inlägg. För övrigt går det en hel skapliga utsugsfläktar på Blocket. Ska du bara mecka vattenbaserat är kraven inte så där vansinnigt höga på fläkten i övrigt.
JOW: Jo men, det är inte gångjärnes infästning man oroar sig över. Utan det blir styvare med diagonalen åt "rätt" håll. Kanske inte i en perfekt värld där alla förband är helt stumma, där blir det nog ingen skillnad.
viljestark: Jag skulle ha ruggat upp ytan med fint sandpapper (180), spacklat igen alla fula märken med snickerispackel och slipat igen. Sedan grundmålat två gånger med vit grundfärg och slutligen täckmålat 1-2 gånger med halvblank vit lackfärg (vattenburen). Jag tycker att bordet (är det inte mer en byrå?) är fint, men färgen var förskräcklig!
jac: Jag har ett arbetsbord som är 80 cm brett där skivan är av 19mm MDF. Skivan hänger bara i ytterkanterna och jag har då lite svikt i mitten. Sätter du en sarg en bit in så skivan sticker ut kanske 10 cm runtomkring (underredet blir då sådär en 150 x 60) så klarar det sig nog men en regel i mitten är nog ingen dum ide heller.
Leftypersson: Håller precis på med mitt första snickeriprojekt och skulle vilja testa att laminera en MDF-skiva med något kul laminat. Någon som har en bit över (400x500mm) och vill sälja? Eller någon som vet var man kan få tag i, jag håller till i Lund-trakten.
Akahigi: [citat] Ingen aning faktiskt, någon annan kan säkert bistå (?)
Leftypersson: Jag har problem, har börjat med att möbelsnickra, äntligen dax att förverkliga en gammal dröm! Jag jobbar som maskinkonstruktör och har förmånen att kunna designa möbelförslag i CAD och sedan förverkliga dessa. Jag håller till i en liten ouppvärmd kolonistuga men drömmer om att ha ett litet vinterbonat ställe att växa i men det lär dröja. Tänk om det finns fler i Lundatrakten
Ezcobar: Som sagt, jag är på jakt efter lite lind. Så jag riktar frågan till er möbelsnickare där ute. Finns det någon i Skåne som ligger på några småbitar? Eller någon som vet var man köper. Kan inte hitta på dom vanliga ställena jag köper på! //Palmgren
Thomas_LLA: Har du sett denna sidan? http://www.processvent.se/pageflip/pages/ass/ASS_katalog_2009_webb.pdf
snowjim: Hej! Jag funderar på att köpa IKEA fåtöljen Poäng men gillar verkligen inte armstöden. Är det möjligt att klä dessa själv? Några förslag på hur man kan gå tillväga? Klädseln kommer vara skin. MVH Jimmy
Klicka: Vill meddela att jag har fått listklipparen. Den var väldigt bra när jag satte dörrfoder. Jag kunde hyvla av små tunna bitar. Och enligt gradskivan så klipper den väldigt exakt. Jag kunde lägga tunna shims (remsor av en kortlek) under fodret när jag kapade för att kompensera om karmen och väggen inte låg i samma plan. Mycket nöjd :) Skar mig redan lite i fingret när jag kom åt
fredl: Väntar på leverans på ett restnoterat hyllplan innan jag kan göra klart. Sedan kan jag nog ordna en bild.
Thomas_LLA: Så här ser slipsten ut idag. Visst ser det ut som om den stått där sen -52? Tycker det blidde lyckar med järnvitrol. [bild]
BjörnBygg: Nu börjar det bli färdigt, lite justeringar och några delar som ska ytbehandlas bara. :)
lolukokasos: Jaha, då var det min tur till offentlig förnedring :D. Som intresserad av snickeri har namn som Roubo, Schwartz dykt upp och jag skulle aldrig våga kalla min skapelse för en Roubo bänk men jag har fått en del inspiration från Askwoodman som gjort en Roubo bench (youtube). Det var även en tråd här för ett tag sedan som inspirerade mig till flyttbarhet av tyngre bänk. Min bänk hade jag
Erik Larsson: Hej, Ska bygga ett förvaringsskåp under sängen och är väldigt oroligt att det kommer att knarra. Har någon tips hur man förhindrar knarr? Ska bygga en hög sängram med skåpdörrar längs sidorna. Tack!!
gnuttisch: Kolla så att sågen är en inställd rätt, inte alltid att den är det från fabrik. Kan va så att sågen går snett och då kommer den att fläka mycket.
Ludwig: En dum fråga kanske, men varför påpekades inte lukten till snickaren när det var nygjort? Är det så att oljan härsknat efter hand? Undrar vad det är för olja hen använt då?