Har fått en designidé till ett knivskaft. Men jag har inte kommit på nåt bra sätt att få till en riktigt bra passform bitarna emellan. Jag vill ha riktigt bra passform (smal limfog) då jag siktar på hög finish på slutresultatet.

Jag har gjort en modell i sketchup för att förklara mitt problem. Hade jag en bandsåg skulle jag kunna göra så som på bilden, men jag har ingen bandsåg. Jag tror inte på sticksåg, dosfräs eller lövsåg.

Det är biten nere till höger i bild som är det önskade resultatet. Nån som har några idéer?
Limfog.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pillade vidare i sketchup, kom inte i mål men kan någorlunda visa vart jag vill komma. Sen skall jag erkänna att jag nog inte kommit på designen utan är starkt influerad av denna kniv. Tycker den skulle bli så mycket vackrare med ett träskaft.Tänkte mig masur björk i den större biten och nåt lite mörkare i ändarna.
knivskaft.PNG
1736.jpg

A
Det är alltså en kökskniv du ska göra? TÄnkte mest på att den stilen inte är till så stor användning i övrigt. Iaf, med en kniv kan du snickra dig till formen utan större problem, har du ett holkjärn går det kanske lite lättare, men slutputtset skulle jag snickra ändå. Gör först den främre biten, rita av och snickra till den bakre biten, när du börjar närma dig får du ta det försiktigt bara tills dess det passar perfekt. O slutputtsa för perfekt passform med slippapper/smärgelduk om du vill.
Så gör iaf jag.

Men en undran, du är emot lövsåg, varför det? Går ju att få samma resultat som med en bandsåg.

Tack för svaret och följdfrågorna.

Japp en kökskniv. Vill använda mitt alster dagligen. Tycker om att omge mig med det jag skapat, fötutsatt att det blev bra. Man har ju gömt å glömt en del också...

Jag tror inte på lövsåg för mina erfarenheter är att det är svårkontrollerat när biten är 4 cm tjock, till och med 8 cm om man lägger dubbelt som i min första bild. Med svårkontrollerat menar jag att få samma profil på båda sidorna biten. Men jag måste erkänna att mina lövsågserfarenheter kommer från mellanstadiet....:rolleyes:

Men jag tycker du undviker frågan "hur", du sammanfattar det med ordet snickra. Kan du utveckla det lite?

A
Vet inte hur man ska förklara, du använder kniven och täljer till formen helt enkelt. Jag har olika knivar med olika längd och profil på blad, kortare och längre och smalare längst ut, med dom kan man tälja till precis vad man vill. Med typ en vanlig Morakniv kan man inte få till en radie på samma sätt, men det går om man vill. Och med ett holk/skölpjärn kan man ju få tilld et mesta utom slutfinishen.

Lövsåg fungerar bra om man inte har för bråttom, är ju rätt bra kontroll när du sågar, sen som sagt kan du ju tälja till det sista.

Jag har gjort många skaft med liknande inpassning. Lövsåg eller bandsåg är snabbast men det går precis lika bra att arbeta bort materialet med fil och sandpapper.

Ok

Bara att sätta igång då. Kom ett bygge av spånavskiljare emellan bara.

Har skaffat ett blad nu iaf. Slaktat en billig kökskniv från clas ohlson och svetsat på tången en extra bit.

Letat massor på nätet men har inte hittat nån som säljer blad till köks/kockknivar. Någon som har några tips?

Sent from my GT-N7100 using Byggahus

• uploadfromtaptalk1350897546987.jpg
    Skapa konto
Jag jobbar professionellt med knivtillverkning. Vilken prisklass hade du tänkt dig?

Oj va spännande. Ja först sp är nog clas ohlson bladet för 69:- bra övningsobjekt.

Men sen när man fått känna på lite och har koll så man inte pajar bladet när man formar handtaget kan jag tänka mig betala 300:- för något serietillverkat.

Är det "hantverk" så förstår jag att dom pengarna inte räcker. Jag uppskattar när det är lite själ och känsla bakom så jag betalar gärna det dubbla för det.

Den stil jag skulle vilja ha på bladet är ungefär så här:

Gärna inte rostfritt, i tron att det ger lättare bättre skärpa.

Posta eller PMa gärna länk till hemsida eller bilder på dina alster.

Sent from my GT-N7100 using Byggahus

• uploadfromtaptalk1350900828681.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
Tack för länktipsen. Hittade ett damasksmitt blad för 600:- skulle ju kunna bli hur snyggt som helst. Men faktum kvarstår, måste kunna tillverka ett handtag värdigt bladet. Till det krävs övning.

Nu har jag äntligen kommit igång med knivskaftet.
Några bilder:

• uploadfromtaptalk1358071694945.jpg
    Skapa konto
  • uploadfromtaptalk1358071718110.jpg
    Skapa konto
  • uploadfromtaptalk1358071731028.jpg
    Skapa konto
Wendigo skrev:
Jag jobbar professionellt med knivtillverkning. Vilken prisklass hade du tänkt dig?
Smider du några blad själv?

Redigerat:
Rensågad, det går inte fort men framåt.

• uploadfromtaptalk1358528942083.jpg
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.