pär h
pär h: Det absolut största misstag man oftast gör är att man matar alldeles för långsamt. Man skall mata snabare än man tror. Precis som protte skrev Pär H
10 svar · 6,4k läst
ullberg
ullberg: Melamin är en plastfilm med trä-look och fanér är ett tunnt lager riktigt trä. Hygglig fanér ser oftast utmärkt bra ut, men är lite känsligt mot vatten och fläckar. Melamin har jag fortfarande inte sett något som jag tycker är snyggt, men det är mycket tåligare och i vissa lägen är det därför ett utmärkt val (även om jag då skulle undvika träimitation och gå på typ vitt,
1 svar · 9,7k läst
Nyfniken
Nyfniken: Hämta på tippen?
4 svar · 16,4k läst
·
J
jonatannn: Jag ska bygga en förvaringsbox för barnens alla leksaker utomhus. till denna låda kommer jag ha ett lock som jag skulle vilja ha ett gångjärn som stänger sig långsamt så att de inte klämmer fingrarna. Hittar inte något som passar... Locket kommer vara cirka 100 cm bred och 50 cm djup
0 svar · 3,2k läst
pär h
pär h: Vad som helst som förhindrar att trät torkar fortare på ändträet. Lim eller färg tex Pär
1 svar · 3,0k läst
G
Great: Kanon, tack så mycket, ska slå en span på de där sen.
5 svar · 8,5k läst
B
badtastex: Inte riktigt min smak när det gäller köksluckor men det ser otroligt gediget och snyggt ut. Gratulerar till ett kök som säkert håller tre gånger längre än HTHs originalluckor. Skönt att slippa MDF! ;)
4 svar · 2,9k läst
·
Ola C
Ola C: Stiligt bygge. Personligen tycker jag fronten ger ett aningen "stökigt" intryck med den plansågade ådringen (heter det så...plain sawn på engelska alltså) men smaken är ju som bekant delad.:)
3 svar · 3,2k läst
·
Azkel
Azkel: Hej Tobias. Jag körde på läkt (25x40) till allt förutom "sittplankorna" där jag klöv en 21x120 i lika delar. Jag har skruvat allt och körde med spånskiveskruv 4,2x41. Jag förborrade varenda hål då jag tidigt märkte att det lätt sprack annars. Just förborrningen tog en faslig tid men jag tror det var värt det. Alternativt kör man med tunnare virke, det här är absolut
8 svar · 12,1k läst
·
C
corre: Theofils har jag kollat på, men den andra ser lovande ut. Han får maila och fråga helt enkelt!
2 svar · 3,5k läst
H
hyggabus: [citat] Om man kikar på wikipedia som länkats till på sidan ett av tråden, så finns formeln där.
38 svar · 11,6k läst
Thomas_snickare
Thomas_snickare: [citat] Tyvärr, linolja är en förträfflig produkt men inte till utemöbler. Linolja är rätt tjock så för att den ska tränga in måste den spädas, och då uppkommer frågan med vad? Jag använder balsam terpentin till detta men jag misstänker att det är uttorkande på trä. Och även om du späder den rejält blir det ändå en sorts "klibbig" yta på träet som kommer att "dra till"
16 svar · 55,3k läst
asgo
asgo: Om du har samma material i väggen bakom som i möbeln så är det nog inga problem. Har du däremot en bit murad vägg, typ skorstensstock, bakom din möbel måste du nog ha något som fångar upp lite rörelser.
3 svar · 5,1k läst
pelpet
pelpet: Är syftet att ha en låda eller att hålla ihop resårmadrasserna? Om en låda inte är nödvändig så kanske man helt enkelt kan borra några hål i sidorna på madrasserna och bulta ihop dem med gängad stav, muttar och brickor. Madrasserna får stå på egna ben.
5 svar · 18,3k läst
B
brumbjorn: En cirkelsåg får också bäst snitt på undersidan, så såga från fel sida.
13 svar · 10,9k läst
·
asgo
asgo: Jag gjorde ett par liknande ryggstöd för två år sedan. Det var till ett par trädgårdsstolar i furu och det har funkat bra. Först sågade jag till tunna ämnen, cirka 6 mm. Sedan basade jag varje ämne till rätt form och slutligen limmade jag ihop med PU-lim. Det var lite omständligt men hitinlills har det hållit formen. Troligen är det limningen med flera lager som gör att formen
2 svar · 3,6k läst
·
anders07
anders07: Jag gjorde ett av sån brun plyfa som jag täckte med takfilt. Takfilten nitade jag fast på undersidan bara.
1 svar · 5,1k läst
R
Rickard235: Tack så mycket för svaret Helioz! Var för ivrig så jag ritade upp en väldigt simpel ritning med papper och penna. Åkte iväg till den lokala bygghandeln och köpte virke, blev obehandlat panelvirke? tror jag det var, reglar, 45x45. Sen var det bara att köra igång! Soffan kommer att bli L formad, två bänkar som sätts ihop. Blev klar med den andra delen idag, har bara målningen kvar :)
2 svar · 23,2k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Det där var en inte helt ovanlig dödsorsak på 1920-30-40 talen. Många var trångbodda och sov i bäddsoffor med ranglig konstruktion. En och annan dog av kvävning klämda av det nedfallande locket :( På grund av mekanismen var det mycket svårt att fälla upp locket när någon låg i soffan. För den intresserade: http://www.montus.se/files/misidor/s26-28.pdf
26 svar · 20,5k läst
·
ceson
ceson: Jag har nu konstaterat att limmet troligtvis var problemet, Gjorde rent skarven och kvarvarande lim släppte utan några problem ruggade upp med en borste. Jag tror inte att jag hade klarat av att ta bort och ersätta material och få detta att se bra ut, Mitt nya lim kom igår så jag gjorde ett nytt försök och i morse när jag släppte på spännet så var skarven stark som pepparrot:) Jag
15 svar · 5,3k läst
·
K
kacke_: Svara mej själv. Hade jag bara scrollat lite så...;) http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=213870
1 svar · 3,5k läst
H
Helioz: Polyuretanfärg målad i 4-6 lager på alla sidor är det enda som kommer hålla i längden. Linoljefärg är helt fel för denna applikationen tycker jag, speciellt på MDF. Tänk på att färgen måste vara kemikalie- och pigmentresistent med tanke på spill av flytande tvål, smink, tandkräm, nagellacksborttagningsmedel, rengöringsmedel för vasken, hårdvårdsprodukter, rakgel osv. Ytan
8 svar · 3,6k läst
F
fn76: Allt tillverkat av handkraft och maskiner utan el, imponerande.
4 svar · 17,0k läst
Nyfniken
Nyfniken: [citat] Jag tror 0 grader är en bättre vinkel ;)
6 svar · 18,7k läst
A
ason: gillar idén, får se hur tjockt gods dom funkar igenom. Efter ditt inlägg så började jag tänka lite i andra banor, Kanske en solenoid från tex en dator-CD spelar, Så har man batteri, och en backup matning som man kan jacka i om batteriet tar slut.
9 svar · 6,4k läst
·
asgo
asgo: Det finns många sätt att bygga på men jag skulle bara vilja tipsa om att man inte får glömma dräneringen. Jag har byggt några enkla lådor med spontat panelvirgke som jag klätt invändigt med byggplast. Botten lutar mot mitten där det är ett hål rakt ned för dräneringen. Bäst att vara beredd på en regnig sommar!:)
3 svar · 13,4k läst
·
J
JerreEssberg: Men har du inte material tillräckligt i de du har. Du behöver ju 2 st sidor + överstycke+understycke. Och du har 4 st sidor så det borde ju räcka. Ev saknas lite till den smala remsan som är som "tröskel" mot golvet men den går ju att pussla ihop snyggt av 2 st bitar om man är noggrann.
4 svar · 3,9k läst
T
thsi: Ene var ordet sa Bill ordet var ene sa Bull:) Stämmer det som säjs i tråden. När jag var liten använde vi något som vi kallade "pilbössa" Dvs vi formade ett gevär av grovt spontat virkde där honsponten fick styra hemsnickrade pilar. Som "krut" använde vi morsans konservring som spikades fast i "pipslutet" och spändes mot kolven. Sedan avfyrade vi genom att med tummen lossa ringen. Jag
7 svar · 5,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.