Jag håller på att bygga en stol med kryssad stomme och kom på att jag inte riktigt vet hur man fäster sitsen. Jag antar att man kan skruva från undersidan av varje ribba men dels så känns det lite oelegant och dels så vill jag ha fästpunkterna så nära benen som möjligt och då blir jag lite orolig för trärörelser. Sitsen ska ju gärna hjälpa till att stabilisera stolen. Jag är inte säker heller på hur jag ska böra ryggstödet, är böjlaminering bäst eller är det enkelt att ånga och böja? Stolen är i valnöt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västra Götaland
· 406 inlägg
Tjusig stol!
Kanske kan det fungera med skruvar från undersidan av ramen (krysset) som går genom ett avlångt hål, för att klara fuktrörelser. Detta skull bli onsynligt i vilket fall.
Jag hade böj limmat ryggen, ånga och böja en solid bit verkar riskabelt, finns det inte en risk då att den "återgår" till ursprunglig form, åtminstone delvis, vilket de bakre benen inte kommer att klara att hålla emot. Böj limning är relativt enkelt, har du tillgång till vakum är det en barnlek. Mitt enda tips för böj limning är att inte snåla på limkvaliten.
Kanske kan det fungera med skruvar från undersidan av ramen (krysset) som går genom ett avlångt hål, för att klara fuktrörelser. Detta skull bli onsynligt i vilket fall.
Jag hade böj limmat ryggen, ånga och böja en solid bit verkar riskabelt, finns det inte en risk då att den "återgår" till ursprunglig form, åtminstone delvis, vilket de bakre benen inte kommer att klara att hålla emot. Böj limning är relativt enkelt, har du tillgång till vakum är det en barnlek. Mitt enda tips för böj limning är att inte snåla på limkvaliten.
Jag gjorde ett par liknande ryggstöd för två år sedan. Det var till ett par trädgårdsstolar i furu och det har funkat bra.
Först sågade jag till tunna ämnen, cirka 6 mm. Sedan basade jag varje ämne till rätt form och slutligen limmade jag ihop med PU-lim. Det var lite omständligt men hitinlills har det hållit formen. Troligen är det limningen med flera lager som gör att formen håller.
Vad gäller basning av valnöt har jag ingen kunskap.
Först sågade jag till tunna ämnen, cirka 6 mm. Sedan basade jag varje ämne till rätt form och slutligen limmade jag ihop med PU-lim. Det var lite omständligt men hitinlills har det hållit formen. Troligen är det limningen med flera lager som gör att formen håller.
Vad gäller basning av valnöt har jag ingen kunskap.
Klicka här för att svara