Hej alla byggare.

Jag hade en massa läkt liggandes och bestämde mig för att slänga ihop ett par strandstolar. Jag är helt nöjd med resultatet men tänkte täcka ryggstödet med något slags tyg. Finns det någon därute som vet var man kan köpa något väderbeständigt tyg på löpmeter? Färg etc spelar mindre roll, det måste bara tåla lite sol och vatten.

Så här ser stolen ut:
DSC02697.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand!

Med vänlig hälsning / Azkel
 
Markisväv borde väl fungera utmärkt till detta. Jag hade nog frågat i någon solskyddsbutik med egen tillverkning om det går att köpa lite. Jag har ingen aning om vad sådan väv kostar men det kanske går att få några stuvbitar för en billig peng.

Jag har ingen koll på Stockholmsområdet så jag kan tyvärr inte tipsa om någon speciell butik. Men det finns väl sådana uppe hos er också antar jag.
 
Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
På Stoff & Stil kan du köpa bl a solstolstyg. Finns både fysisk butik (Stockholm och Malmö) och nätbutik.
 
  • Gilla
cope
  • Laddar…
Stort tack till både jac och Swede2 för era svar, jag hittade ett gammalt parasoll som jag slaktade vilket funkade perfekt! Här ser ni resultatet, jag kan varmt rekommendera detta hobby-bygge, kul, enkelt och till god nytta.

Ha en fortsatt fin och solig dag alla byggare!!

DSC02698.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med vänlig hälsning / Azkel
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Vad är det för mått på stolen?
//Tobben
 
Tyg som används till båtkapell är nog annars ett bra val med vädret i åtanke, kanske mindre bra om vi frågar plånboken.

Mycket fint bygge!
 
Tack Fluxor för både tips och beröm.

tobben87, jag hade ingen skiss eller ritning, körde vilt ut huvudet och provade mig fram. Vill du att jag mäter och återkommer så gör jag gärna det.

Jag ballade ur, som jag så ofta gör, och startade lite fabrik här hemma, det blev hela 6st:

DSC02699.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med vänlig hälsning / Azkel
 
  • Gilla
JEGS och 1 till
  • Laddar…
Hej
Om du har lust vore de väldigt trevligt. Ska också bygga något liknande, men de känns svårt att gissa på måtten. Din känns som att den är lagom stor för att sitta bekvämt, men ändå lagom att transporteras lätt.
Snygga är de i alla fall.. =0)
//Tobias
 
Hej Tobias.

Jag körde på läkt (25x40) till allt förutom "sittplankorna" där jag klöv en 21x120 i lika delar. Jag har skruvat allt och körde med spånskiveskruv 4,2x41. Jag förborrade varenda hål då jag tidigt märkte att det lätt sprack annars. Just förborrningen tog en faslig tid men jag tror det var värt det. Alternativt kör man med tunnare virke, det här är absolut överdimensionerat. Här kommer bilder med lite mått:


A.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

B.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

C.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

D.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lättast är att börja med ryggdelen så kan man anpassa sittdelen i bredd så att den passar in. Man kan även justera de tvärgående delarna på ryggdelen om man vill ha en mer liggande eller upprätt position på den färdiga stolen. Glöm inte att försänka alla skruvar en millimeter eller två om du nu väljer skruv. Om du kör med tyg till ryggen så måste det spännas rejält då det ändå slackar lite när man lutar sig.

Lycka till och säg bara till om jag glömt något mått eller om du har andra frågor.

Med vänlig hälsning / Azkel
 
  • Gilla
  • Wow
Lena Nylén Tyrstrup och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.