Hej alla byggare.
Jag hade en massa läkt liggandes och bestämde mig för att slänga ihop ett par strandstolar. Jag är helt nöjd med resultatet men tänkte täcka ryggstödet med något slags tyg. Finns det någon därute som vet var man kan köpa något väderbeständigt tyg på löpmeter? Färg etc spelar mindre roll, det måste bara tåla lite sol och vatten.
Så här ser stolen ut:
Tack på förhand!
Med vänlig hälsning / Azkel
Jag hade en massa läkt liggandes och bestämde mig för att slänga ihop ett par strandstolar. Jag är helt nöjd med resultatet men tänkte täcka ryggstödet med något slags tyg. Finns det någon därute som vet var man kan köpa något väderbeständigt tyg på löpmeter? Färg etc spelar mindre roll, det måste bara tåla lite sol och vatten.
Så här ser stolen ut:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack på förhand!
Med vänlig hälsning / Azkel
Markisväv borde väl fungera utmärkt till detta. Jag hade nog frågat i någon solskyddsbutik med egen tillverkning om det går att köpa lite. Jag har ingen aning om vad sådan väv kostar men det kanske går att få några stuvbitar för en billig peng.
Jag har ingen koll på Stockholmsområdet så jag kan tyvärr inte tipsa om någon speciell butik. Men det finns väl sådana uppe hos er också antar jag.
Jag har ingen koll på Stockholmsområdet så jag kan tyvärr inte tipsa om någon speciell butik. Men det finns väl sådana uppe hos er också antar jag.
Redigerat:
Stort tack till både jac och Swede2 för era svar, jag hittade ett gammalt parasoll som jag slaktade vilket funkade perfekt! Här ser ni resultatet, jag kan varmt rekommendera detta hobby-bygge, kul, enkelt och till god nytta.
Ha en fortsatt fin och solig dag alla byggare!!
Med vänlig hälsning / Azkel
Ha en fortsatt fin och solig dag alla byggare!!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Med vänlig hälsning / Azkel
Tack Fluxor för både tips och beröm.
tobben87, jag hade ingen skiss eller ritning, körde vilt ut huvudet och provade mig fram. Vill du att jag mäter och återkommer så gör jag gärna det.
Jag ballade ur, som jag så ofta gör, och startade lite fabrik här hemma, det blev hela 6st:
Med vänlig hälsning / Azkel
tobben87, jag hade ingen skiss eller ritning, körde vilt ut huvudet och provade mig fram. Vill du att jag mäter och återkommer så gör jag gärna det.
Jag ballade ur, som jag så ofta gör, och startade lite fabrik här hemma, det blev hela 6st:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Med vänlig hälsning / Azkel
Hej
Om du har lust vore de väldigt trevligt. Ska också bygga något liknande, men de känns svårt att gissa på måtten. Din känns som att den är lagom stor för att sitta bekvämt, men ändå lagom att transporteras lätt.
Snygga är de i alla fall.. =0)
//Tobias
Om du har lust vore de väldigt trevligt. Ska också bygga något liknande, men de känns svårt att gissa på måtten. Din känns som att den är lagom stor för att sitta bekvämt, men ändå lagom att transporteras lätt.
Snygga är de i alla fall.. =0)
//Tobias
Hej Tobias.
Jag körde på läkt (25x40) till allt förutom "sittplankorna" där jag klöv en 21x120 i lika delar. Jag har skruvat allt och körde med spånskiveskruv 4,2x41. Jag förborrade varenda hål då jag tidigt märkte att det lätt sprack annars. Just förborrningen tog en faslig tid men jag tror det var värt det. Alternativt kör man med tunnare virke, det här är absolut överdimensionerat. Här kommer bilder med lite mått:
Lättast är att börja med ryggdelen så kan man anpassa sittdelen i bredd så att den passar in. Man kan även justera de tvärgående delarna på ryggdelen om man vill ha en mer liggande eller upprätt position på den färdiga stolen. Glöm inte att försänka alla skruvar en millimeter eller två om du nu väljer skruv. Om du kör med tyg till ryggen så måste det spännas rejält då det ändå slackar lite när man lutar sig.
Lycka till och säg bara till om jag glömt något mått eller om du har andra frågor.
Med vänlig hälsning / Azkel
Jag körde på läkt (25x40) till allt förutom "sittplankorna" där jag klöv en 21x120 i lika delar. Jag har skruvat allt och körde med spånskiveskruv 4,2x41. Jag förborrade varenda hål då jag tidigt märkte att det lätt sprack annars. Just förborrningen tog en faslig tid men jag tror det var värt det. Alternativt kör man med tunnare virke, det här är absolut överdimensionerat. Här kommer bilder med lite mått:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lättast är att börja med ryggdelen så kan man anpassa sittdelen i bredd så att den passar in. Man kan även justera de tvärgående delarna på ryggdelen om man vill ha en mer liggande eller upprätt position på den färdiga stolen. Glöm inte att försänka alla skruvar en millimeter eller två om du nu väljer skruv. Om du kör med tyg till ryggen så måste det spännas rejält då det ändå slackar lite när man lutar sig.
Lycka till och säg bara till om jag glömt något mått eller om du har andra frågor.
Med vänlig hälsning / Azkel
Klicka här för att svara