Nu ska du inte lägga dig platt så snabbt. Nu ska du räta upp ryggen och sluta denna strid med huvudet högt i sängen.

Vilka problem finns att lösa.
Du kan inte dra ut sängen för då kan du inte passera pga. garderober.
Sängen kommer att tryckas ihop och riskerar att låsa fast ryggstödet.

Skulle det kunna fungera om man sätter överkanten på ryggstödet i en glidskena. Underdelen på ryggstödet hänger fritt men det finns en hasp/lås för att fästa det mot väggen i uppfält läge.
Lossa haspen drag ut och ner ryggstöd. I nedre ändläget på glidskenan så låses överkanten på ryggstödet fast i glidskenan för att få ett stabilt ryggstöd. När du sätter dig i sängen och lutar dig bakåt så kommer nederkanten att tryckas ner en aning i sängen och vinklas lite bakåt. Nu sitter ryggstödet fastspänt. Lossa haspen i överkant på ryggstödet och den kommer att åka upp en bit i glidskenan, hjälp till och tryck upp den mot väggen.
Sov Gott.

Kanske att man inte behöver låsa fast den i nedfällt läge. Det beror nog på vilken vinkel du vill ha på ryggstödet.

Eller också skaffar du en bra sänggavel vid nuvarande fotända, Sen vänder du på dig och har fötterna vid snedtaket

Vad sägs om att såga av en bit av benen på sängen så att den blir lägre? Skulle det fungera?

kioskdavid skrev:
Nu ska du inte lägga dig platt så snabbt. Nu ska du räta upp ryggen och sluta denna strid med huvudet högt i sängen.

Vilka problem finns att lösa.
Du kan inte dra ut sängen för då kan du inte passera pga. garderober.
Sängen kommer att tryckas ihop och riskerar att låsa fast ryggstödet.

Skulle det kunna fungera om man sätter överkanten på ryggstödet i en glidskena. Underdelen på ryggstödet hänger fritt men det finns en hasp/lås för att fästa det mot väggen i uppfält läge.
Lossa haspen drag ut och ner ryggstöd. I nedre ändläget på glidskenan så låses överkanten på ryggstödet fast i glidskenan för att få ett stabilt ryggstöd. När du sätter dig i sängen och lutar dig bakåt så kommer nederkanten att tryckas ner en aning i sängen och vinklas lite bakåt. Nu sitter ryggstödet fastspänt. Lossa haspen i överkant på ryggstödet och den kommer att åka upp en bit i glidskenan, hjälp till och tryck upp den mot väggen.
Sov Gott.

Kanske att man inte behöver låsa fast den i nedfällt läge. Det beror nog på vilken vinkel du vill ha på ryggstödet.
Äntligen någon som tror på grundidén! Dock blev konstruktionen aningen mer komplicerad, åtminstone att hitta delarna.

kioskdavid skrev:
Eller också skaffar du en bra sänggavel vid nuvarande fotända, Sen vänder du på dig och har fötterna vid snedtaket
Nja, skulle kännas dumt att ligga och sova åt det hållet. Och fotgavel går bort när man är närmare 1.90.

pelpet skrev:
Vad sägs om att såga av en bit av benen på sängen så att den blir lägre? Skulle det fungera?
Det är ju en idé. Tyvärr gjorde jag en förenklad bild i början. Det ser snarare ut så här.
Sänglösning2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag vinner därför inte så mycket på att sänka sängen

Varför inte sätta en "stötta" på den nedfällda skivan/ryggstödet in mot väggen så att den inte vilar mot sängen och kan fastna när madrassen trycks ner. Denna "stötta" fäller man sedan in när man vinklar upp skivan/ryggstödet.

Gör man sedan så att man kan ändra längden på stötta så kan man få olika vinklar på ryggstödet om det görs lite kortare så att det inte når riktigt ända ner till madrassens nivå.

Q
Den föreslagna konstruktionen ser lite farlig ut, vad händer om den av en olyckshändelse lossnar medans du sover...

roli skrev:
Varför inte sätta en "stötta" på den nedfällda skivan/ryggstödet in mot väggen så att den inte vilar mot sängen och kan fastna när madrassen trycks ner. Denna "stötta" fäller man sedan in när man vinklar upp skivan/ryggstödet.

Gör man sedan så att man kan ändra längden på stötta så kan man få olika vinklar på ryggstödet om det görs lite kortare så att det inte når riktigt ända ner till madrassens nivå.
Kul att någon inte tycker att tråden hade dött :)

Det är en bra idé. Då kommer man runt problemet att ryggstödet skulle klämmas fast. Det man får leva med är att konstruktionen bygger lite mer i uppfällt läge.

qvirre skrev:
Den föreslagna konstruktionen ser lite farlig ut, vad händer om den av en olyckshändelse lossnar medans du sover...
Jo, det är klart. Men jag tänker mig att det är en lätt konstruktion, så att det gör lika ont som när tavlan ramlar ner från väggen. Därav frågan om materialval tidigare i tråden. Det blir, enligt mig, ingen belastning att tänka på, så typ en 7mm plyfa borde räcka. Ger dessutom lite go svikt, vad vet jag.

Jag har fått ryggstödet till en bäddsoffa i huvudet och det var inte ett behagligt uppvaknande! Men den var ju lite kraftigare byggd kan man säga.. :-)

Ludwig skrev:
Jag har fått ryggstödet till en bäddsoffa i huvudet och det var inte ett behagligt uppvaknande! Men den var ju lite kraftigare byggd kan man säga.. :-)
Det där var en inte helt ovanlig dödsorsak på 1920-30-40 talen.
Många var trångbodda och sov i bäddsoffor med ranglig konstruktion.
En och annan dog av kvävning klämda av det nedfallande locket :(
På grund av mekanismen var det mycket svårt att fälla upp locket när någon låg i soffan.

För den intresserade:
http://www.montus.se/files/misidor/s26-28.pdf

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.