6 405 läst ·
10 svar
6k läst
10 svar
Fräsning av eklimfog
Ek är hårt och ganska svårt att jobba med sägs det. Har provat att fräsa olika rundningar på limfog men det är tufft jobb, åtminstone med min lilla B&D. Det rycker och hackar, flisar och svartbränner. Det kan gå bra om man kör sakta och håller stenhårt i grejerna, men det svärtar ganska rejält och det vill jag helst slippa. Delvis går det att slipa bort men frågan är om det finns nåt man kan göra för att underlätta?
Ny fräs?
Nya stål? (Fast de är nya :/
Fräsa lite i taget?
Ny fräs?
Nya stål? (Fast de är nya :/
Fräsa lite i taget?
Jag brukar ställa in maskinen på rätt höjd osv först sedan kör jag en gång lite löst, kanske en tredjedel utav den slutliga fräsningen, och efter de hälften utav de återstående, och sedan tar jag de sista(de är då jag är noggrann) viktigt är att jag inte ändrar höjd eller några andra inställningar mellan fräsningarna. Med den tekniken blir skären snygga och rena, såväl i mjuk färsk Björk som i kvistig gammal ek.
Du svarar själv med de mest uppenbara åtgärderna: Vassa stål (kolla att så är fallet, även omdet är nytt), ta mindre i taget, ställ in hastigheten. Men jag undrar om du möjligen också kör fräsen med rotationsriktningen (climb cut) och det ger dig kast. Om den kastar och sliter är något fel, och det låter inte helt safe.
Hmm, climb cut vet jag inget om. Fräsen sitter i ett fräsbord och riktningen är markerad så det bör vara rätt.
Lite i taget är nog bäst i fortsättningen, även om jag inte tyckte profilen var så markant.
Lite i taget är nog bäst i fortsättningen, även om jag inte tyckte profilen var så markant.
Det är inte frässtålets rotationsriktning som är markerad då? ;-)Kjell_G skrev:
Som sagt så är stålet vasst så är nog tyvärr lösningen att ta mindre åt gången. Men är det ett stål av dålig kvalitet du fått tag på kan dom tappa skärpan fort. Jag hade ett billigt skitstål en gång som jag körde helt slut på på ca 10 min. Nu säger jag inte att det nödvändigtvis är så i ditt fall, men det kan ju vara bra att kolla skärpan ändå.
Det är ämnets riktning. Anhållen som finns med visar samma sak. Kan man skärpa frässtålen? Det var inga dyra grejer, en box med ett tiotal stål. Jula eller nåt.
Medlem
· Västra Götaland
· 406 inlägg
Där har du problemet, släng ut Jula grejorna och köp ett kvalitet fräs, CMT eller Cobolt, kanske även Festool. Har själv provat både dom billiga från Jula/CO och de dyra och jag lovar, det är jätte skillnad. Nästa är det som sägs redan, alltså hur mycket trä som avverkas och sist hastigheten, där får du laborera för att hitta rätt fart.Kjell_G skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Climb cut måste på svenska betyda medfräsning, medfräsning betyder att man matar MED skärkraften och är lite farligt med stora fräsar då de kan hugga tag och kasta iväg biten. Brukar inte vara något problem med fas och rundningsfräsar.
med eller motfräsning får man prova sig fram till, inte säkert att det blir lika för ändträ som för långsidan.
Flisar det ur som det lätt gör i ek så prova medfräsning.
Du skriver B&D fräs och för ek kanske den väger för lite och att spindeln är för vek.
Bränner gör det lätt i ek och boten är att mata fortare.
Protte
med eller motfräsning får man prova sig fram till, inte säkert att det blir lika för ändträ som för långsidan.
Flisar det ur som det lätt gör i ek så prova medfräsning.
Du skriver B&D fräs och för ek kanske den väger för lite och att spindeln är för vek.
Bränner gör det lätt i ek och boten är att mata fortare.
Protte
Om man har billiga frässtål kan man göra som Wandel:
http://woodgears.ca/router_lift/sharpen.html
Det finns så sjukt mycket på den sidan att om man inte sett den förut kan man lätt spendera ett par dar där, särskilt om man som jag är ingenjör...
http://woodgears.ca/router_lift/sharpen.html
Det finns så sjukt mycket på den sidan att om man inte sett den förut kan man lätt spendera ett par dar där, särskilt om man som jag är ingenjör...
Tack för tipsen, låter som det behövs en uppgradering av utrustningen. Nu är det inte ofta fräsen används men om man blir sugen på att göra mer så är det förstås viktigt att ha rätt grejer. Hyllan jag gjorde blev bra, enda missen var när jag skulle montera den. Då gick skruven snett in och spräckte ytan - blev till att göra en ny. Där kan vi snacka om handhavandefel 
Klicka här för att svara
