Kapa=såga tvärs fiber
Klyva=såga längs fiber
Med vänlig hälsning, ordpolisen
Klyva=såga längs fiber
Med vänlig hälsning, ordpolisen
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
Eller köra elhyveln längs hela sidan
Du ska nyttja den sågen med bäst klinga, och flest tänder i förhållande till omkretsen (förutsatt att det var MDF).
Sen inte sänka den mer än 3-4m under smygen.
Lägg biten på en offerskiva, tex ett gammalt dörrblad på pallar, eller en OSB/Plywoodskiva.
Mät avståndet mellan yttre vänster kant på bottenplattan, och en tand på klingas vänstra sida.
Detta avståndet blir din indragning mot rätskivan/plankan (som måste vara rak och ca 50cm längre än fönsterbrädan). Den använder du tvingar för att fästa, ev behöver du en uppallningsbit för att den ska ligga an mot fönsterbrädan.
Om du mätt indragningen och passat in riktbiten rätt så kommer sågsnittet bli OK, lite putsning behövs.
Det är inte enkelt första 3gånerna, sen sitter metoden i ryggraden.
Framförallt, tänk på var fingarna är under sågningen!
Sen inte sänka den mer än 3-4m under smygen.
Lägg biten på en offerskiva, tex ett gammalt dörrblad på pallar, eller en OSB/Plywoodskiva.
Mät avståndet mellan yttre vänster kant på bottenplattan, och en tand på klingas vänstra sida.
Detta avståndet blir din indragning mot rätskivan/plankan (som måste vara rak och ca 50cm längre än fönsterbrädan). Den använder du tvingar för att fästa, ev behöver du en uppallningsbit för att den ska ligga an mot fönsterbrädan.
Om du mätt indragningen och passat in riktbiten rätt så kommer sågsnittet bli OK, lite putsning behövs.
Det är inte enkelt första 3gånerna, sen sitter metoden i ryggraden.
Framförallt, tänk på var fingarna är under sågningen!
Klicka här för att svara
