Kapade några fönstersmygar åt pippan. Min son gjorde det!
På 2 meter är det -+ 2mm. Nu får jag kapa 2mm längst hela 2m. Smygen är i övrigt 2m*22cm*2cm.
Har större och mindre cirkelsåg.

Hur göra?
 
?? ja kanske ställa in anhållet på rätt bredd och sen köra.
 
Om du behöver kapa snett och inte har en såg med skena får du såga med en bräda som anhåll. Är smygen för smal får du rigga med distanser på ett arbetsbord.

Rigga en bräda som du drar sågen utmed.
 
Ok.Nu är jag med. Tack.

Ska ske på tisdag.

Andra tips tas emot med. :)
 
Kapa=såga tvärs fiber
Klyva=såga längs fiber

Med vänlig hälsning, ordpolisen :)
 
  • Gilla
isolde och 1 till
  • Laddar…
verktygsgurun skrev:
Kapa=såga tvärs fiber
Klyva=såga längs fiber

Med vänlig hälsning, ordpolisen :)
Ok. Klyva MDF.
 
  • Gilla
MickeLarsson och 5 till
  • Laddar…
Jag använder mig av klyva resp kapa när jag sågar i skivmaterial. Allt beroende på hur snittet läggs i förhållande till skivans geometri.
 
Eller köra elhyveln längs hela sidan
 
bräda.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänk er att det ser ut så. Måste ta bort de ojämna :(

Nästa fråga.
Bör jag använda liten eller stor klinga?
Har en cirkelsåg med 120mm och en med 190mm klinga.
Vilken ger snyggare och rakare snitt?
 
Du ska nyttja den sågen med bäst klinga, och flest tänder i förhållande till omkretsen (förutsatt att det var MDF).
Sen inte sänka den mer än 3-4m under smygen.

Lägg biten på en offerskiva, tex ett gammalt dörrblad på pallar, eller en OSB/Plywoodskiva.
Mät avståndet mellan yttre vänster kant på bottenplattan, och en tand på klingas vänstra sida.
Detta avståndet blir din indragning mot rätskivan/plankan (som måste vara rak och ca 50cm längre än fönsterbrädan). Den använder du tvingar för att fästa, ev behöver du en uppallningsbit för att den ska ligga an mot fönsterbrädan.

Om du mätt indragningen och passat in riktbiten rätt så kommer sågsnittet bli OK, lite putsning behövs.
Det är inte enkelt första 3gånerna, sen sitter metoden i ryggraden.

Framförallt, tänk på var fingarna är under sågningen!
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Jag använder mig av klyva resp kapa när jag sågar i skivmaterial. Allt beroende på hur snittet läggs i förhållande till skivans geometri.
Måste bli svår beslutsångest över ordvalet när du tvingas "dela" en kvadratisk bit. :D
 
  • Gilla
Emeralda75 och 1 till
  • Laddar…
Alfredo skrev:
Måste bli svår beslutsångest över ordvalet när du tvingas "dela" en kvadratisk bit. :D
Vet du ingenting du??
En kvadratisk skiva "klapar" man ju:wow:
 
Nimajneb skrev:
Vet du ingenting du??
En kvadratisk skiva "klapar" man ju:wow:
Nej int vet ja mycke int. Men nu har jag lärt mig nåt nytt, Jädrar vad de ska bli impade på brägårn när jag säger att jag ska hem och klapa. Tack! :confused:
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
En cirkelsåg får också bäst snitt på undersidan, så såga från fel sida.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.