M
mlkjhr: Du ska behandla andra sidan också? Den kan mycket väl rätta ut sig då.
1 svar · 2,9k läst
K
Klicka: Tackar för det långa svaret :-)
9 svar · 15,2k läst
·
Bricco
Bricco: Om det nu är lack så lägger sig oljan ovanpå och det är bara att torka bort. Och om det inte är lack så får det den effekt som oljan ska få. Så själv skulle jag testa på ett ställe och se om det blir som man tänkt :)
6 svar · 12,5k läst
·
F
fs01anon: Så äntligen. Skåpet färdigt och uppsatt. [bild] [bild] Jag gjorde en väldigt enkel jig för grytorna. Borrade 35mm hål i en mdf-skiva med kvistborr. Därefter skruvade jag fast en skräpbit på 4 mm avstånd som anhåll. [bild] Sen spände jag fast den mot dörren och fräste med kopierfräs med kullager i 35mm-hålet: [bild] [bild] Blev perfekt djup och helt slätt i botten.
26 svar · 13,9k läst
·
B
BosseHansson: Ja, förstå vilken succé när de blir stämda över alla klämda fingrar :D Ikea har väl aldrig betalt någon designer utan låter sina egna kopiera fritt andras. Tyvärr är det nog så illa med många stora företag, de vill inte betala en fjuttig "design royalty license". De räknar med att köra över alla små.
7 svar · 6,6k läst
·
Daniel_N
Daniel_N: Absolut, alla glidytorna när man ändå har sakerna framme
7 svar · 23,3k läst
phl
phl: Har du en tapetångare så är de perfekta för ändamålet.
7 svar · 9,2k läst
pär h
pär h: Det kommer att bli alldeles utmärkt att göra som ovan beskrivits Pär.
11 svar · 7,1k läst
·
Gruvberget
Gruvberget: Det är knappt lönsamt eller tidsbesparande att göra egen limfog, men det är kul och lärorikt! Det är inte omöjligt med ytterpanel, räkna med 17-18 mm färdig skivtjocklek. Du behöver inga notspår. 1) Klyv brädorna på mitten. 2) Rikta och plana ribborna på tre sidor 3) Limma & tvinga i 20 cm breda stycken 4) Sickla torkade limmet på planade sida 5) Plana andra sidan 6) Limma ihop
7 svar · 8,8k läst
B
Baloba: Det va väldigt lyxigt! Blir lite mindre skala för min del dock. Eller ganska mycket mindre :)
3 svar · 8,8k läst
Gruvberget
Gruvberget: Högt "angrepp"=snygga snitt, jag kör 3 ggr tandhöjden över virket/ skivan, på en 305 justerklinga blir det typ 3 cm uppstick ovanför virket. Men detta är alltså bara i justersåg, övriga "delningsapparater" är jag inte bekant med till vardags :)
13 svar · 3,5k läst
pär h
pär h: Det absolut största misstag man oftast gör är att man matar alldeles för långsamt. Man skall mata snabare än man tror. Precis som protte skrev Pär H
10 svar · 6,5k läst
ullberg
ullberg: Melamin är en plastfilm med trä-look och fanér är ett tunnt lager riktigt trä. Hygglig fanér ser oftast utmärkt bra ut, men är lite känsligt mot vatten och fläckar. Melamin har jag fortfarande inte sett något som jag tycker är snyggt, men det är mycket tåligare och i vissa lägen är det därför ett utmärkt val (även om jag då skulle undvika träimitation och gå på typ vitt,
1 svar · 9,7k läst
Nyfniken
Nyfniken: Hämta på tippen?
4 svar · 16,4k läst
·
J
jonatannn: Jag ska bygga en förvaringsbox för barnens alla leksaker utomhus. till denna låda kommer jag ha ett lock som jag skulle vilja ha ett gångjärn som stänger sig långsamt så att de inte klämmer fingrarna. Hittar inte något som passar... Locket kommer vara cirka 100 cm bred och 50 cm djup
0 svar · 3,2k läst
pär h
pär h: Vad som helst som förhindrar att trät torkar fortare på ändträet. Lim eller färg tex Pär
1 svar · 3,0k läst
G
Great: Kanon, tack så mycket, ska slå en span på de där sen.
5 svar · 8,5k läst
B
badtastex: Inte riktigt min smak när det gäller köksluckor men det ser otroligt gediget och snyggt ut. Gratulerar till ett kök som säkert håller tre gånger längre än HTHs originalluckor. Skönt att slippa MDF! ;)
4 svar · 3,0k läst
·
Ola C
Ola C: Stiligt bygge. Personligen tycker jag fronten ger ett aningen "stökigt" intryck med den plansågade ådringen (heter det så...plain sawn på engelska alltså) men smaken är ju som bekant delad.:)
3 svar · 3,2k läst
·
Azkel
Azkel: Hej Tobias. Jag körde på läkt (25x40) till allt förutom "sittplankorna" där jag klöv en 21x120 i lika delar. Jag har skruvat allt och körde med spånskiveskruv 4,2x41. Jag förborrade varenda hål då jag tidigt märkte att det lätt sprack annars. Just förborrningen tog en faslig tid men jag tror det var värt det. Alternativt kör man med tunnare virke, det här är absolut
8 svar · 12,2k läst
·
C
corre: Theofils har jag kollat på, men den andra ser lovande ut. Han får maila och fråga helt enkelt!
2 svar · 3,6k läst
H
hyggabus: [citat] Om man kikar på wikipedia som länkats till på sidan ett av tråden, så finns formeln där.
38 svar · 11,7k läst
Thomas_snickare
Thomas_snickare: [citat] Tyvärr, linolja är en förträfflig produkt men inte till utemöbler. Linolja är rätt tjock så för att den ska tränga in måste den spädas, och då uppkommer frågan med vad? Jag använder balsam terpentin till detta men jag misstänker att det är uttorkande på trä. Och även om du späder den rejält blir det ändå en sorts "klibbig" yta på träet som kommer att "dra till"
16 svar · 55,6k läst
asgo
asgo: Om du har samma material i väggen bakom som i möbeln så är det nog inga problem. Har du däremot en bit murad vägg, typ skorstensstock, bakom din möbel måste du nog ha något som fångar upp lite rörelser.
3 svar · 5,2k läst
pelpet
pelpet: Är syftet att ha en låda eller att hålla ihop resårmadrasserna? Om en låda inte är nödvändig så kanske man helt enkelt kan borra några hål i sidorna på madrasserna och bulta ihop dem med gängad stav, muttar och brickor. Madrasserna får stå på egna ben.
5 svar · 18,3k läst
B
brumbjorn: En cirkelsåg får också bäst snitt på undersidan, så såga från fel sida.
13 svar · 11,0k läst
·
asgo
asgo: Jag gjorde ett par liknande ryggstöd för två år sedan. Det var till ett par trädgårdsstolar i furu och det har funkat bra. Först sågade jag till tunna ämnen, cirka 6 mm. Sedan basade jag varje ämne till rätt form och slutligen limmade jag ihop med PU-lim. Det var lite omständligt men hitinlills har det hållit formen. Troligen är det limningen med flera lager som gör att formen
2 svar · 3,6k läst
·
anders07
anders07: Jag gjorde ett av sån brun plyfa som jag täckte med takfilt. Takfilten nitade jag fast på undersidan bara.
1 svar · 5,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.