Möbelsnickeri
thsi: Ene var ordet sa Bill ordet var ene sa Bull:) Stämmer det som säjs i tråden. När jag var liten använde vi något som vi kallade "pilbössa" Dvs vi formade ett gevär av grovt spontat virkde där honsponten fick styra hemsnickrade pilar. Som "krut" använde vi morsans konservring som spikades fast i "pipslutet" och spändes mot kolven. Sedan avfyrade vi genom att med tummen lossa ringen. Jag
Masses: FYI Har inte hittat några hjul som passar, helt otroligt egentligen... Frun hotar med skilsmässa snart om inte duschdörren kommer på plats pronto, så man får väl krypa till korset dårå!
Mats Bengtsson: [citat] Tack, det är stockpanel, och det är dimensionen jag inte kunnat hitta för att jag kallat den fel sak. Men nu när jag har sökordet hittar jag det på nätet. Den jag hittat här i Danmark är bara 85 hög. --- Mats --
larsbj: Här finns onlinekatalog till europas största beslagsleverantör http://www.hafele.com/se/sv/external/blaetterkataloge/DGH-M2013/
Memnok: Nilsson2. Tackar för synpunkterna. Beklädningen är inte medräknad i egenvikten utan det är enbart reglarna som ger nedböjning på 163mm. Dock är detta höftat och beräknat utifrån "Elementarfall 2" i min gamla formelsamling av Sture Lönnelid och Rune Norberg. (Fast inspänd ände och jämt fördelad last Q längst hela balkens längd. Q= egenvikten för den i bilden skissade
snickjon: larsbj, fan det va en god ide! pär h, har kollat med tallkotten, de köper sina gångjärn från beslagsmix. Tror jag har löst det, ska bara hitta "rätt"! Tack för hjälpen!
asgo: Ett bra märke är Håkanssons i Åmål. Hög kvalitet och precis dom mått du behöver. Nackdelen är att du mådte beställa minst 5 blad åt gången men priset blir inte högre än andra blad räknat på styckpris.
JerreEssberg: Har samma hyvel fast från Jula. Får oftast väldigt fin yta, iaf så länge stålen är vassa. Och även om de börjat bli slöa har jag aldrig fått "groteskt ful yta". Så det är nog en inställningssak. Men jag bytte från originalstålen till de HSS-stål som Clas Ohlson har och de har hållt skärpan betydligt bättre. Sedan har jag iof också haft isär det mesta på maskinen och smörjt
Gruvberget: Bra tips detta! Skivfräs med kullager skulle kunna vara en lösning, det skulle vara möjligt att fräsa på lösa lådstycken nästan ända ut i kanten, på det viset skulle man bara behöva runda av hörnen väldigt lite på falsade botten. Nu är det förvisso endast små lådor så även den infällda varianten som Ola C visade skulle funka även med massiv limträbotten. Snyggt jobb
asgo: Jag skulle föreslå ngot i den stilen. Du ser ju om det börjar röra på sig så att du måste hitta på något annat.
CarlMagnus: Så här ser det ut just nu =) närmare 600kg på den och det kommer inga konstiga ljud eller gung alls =) [bild] Mvh Carl Magnus
asgo: Jag kör alltid med lacknafta. Då vet jag vad det är och hur det fungerar på olika underlag. Fungerar på alla självklistrande etiketter och all tejp jag provat på.
anders07: Parafinolja tycker jag är det självklara valet. Det är enkelt, säkert och lätt att underhålla och billigt... Det finns ju mer slitstarka oljor och även vaxoljor som vissa säkert hävdar är bättre men ska du ställa ner lite grejer och inte hålla på flytta grejer av och an så finns ingen orsak till något hårdare. Parafinoljan är ju väldigt tunn också så träet kommer väl till
jac: Det verkar som om jag faktiskt varit bättre på att dokumentera än jag trodde: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/179628-enkelt-spraybas.html#post1380545 Som framgår där så tyckte jag också att det var ganska omständigt med sprutmålningen. Men din ide om ett tält-växthus kanske inte är så dum. Det borde gå betydligt snabbare att montera. Sedan tror jag att en
sp00ky: Vilken tjocklek är inte hugget i sten. Men som sagt är orolig att den inte ska klara av TVn. Kommer uppdatering med bilder osv i veckan hoppas jag, har varit omotiverad det senaste.
Ellagård: Köpte skiva på Hornbach 30 min innan Jerres inlägg :) 1300, de klöv skivan till 80cm utan kostnad. Tack för tipsen!
Alfredo: Här finns mer i ämnet. http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/149242-ritning-bankbord.html
etiol: [bild] Du använder brickan som du nämner sen gör du enligt bilden ... Om benen är kapade rakt så blir benen raka på bordet.. Och 2 kontraspända muttrar då du sätter i Gängbulten ,,och glöm inte att förborra... Lycka till.. Eti..
tobben87: Hittade du någon som säljer dessa? Är också intresserad av att köpa ett gäng för att renovera lite lådor. Edit: Verkar vara vanligt att namnge niten som drivnit på svenska. //Tobias
Peter_K: Fick tag i originalskivor från Solifer. Nu ska jag "bara" försöka såga till dem utan att fnasa till kanterna för mycket. Får bli kantlist med smältlim på alla sågade ytor. Borde väl finnas något passande på byggvaruhusen?
AnneFi: Min sambo har skadat ryggen så jag får ingen hjälp. Därför måste jag nöja mig med ikea stommar nu. Trots att det blir lite dåligt utformat. Blir en 75 stomme och två 50 stommar bak. Och sedan ska vi montera en 75 bred 37 cm djup stomme på en skena framför de andra två
woodchuck: Det är som sagt faner. Är det hack i så blir det svårt att få bort dem. Är det riktiga hack (inte ytliga repor) kan du förmodligen inte slipa bort dem med mindre än att du riskerar slipa sönder faneret. Kan bara instämma med tidigare rekommendationer. Youtuba. Där får du bra tips om hur du kan restaurera ytan. Djupare hack och jack lär du inte bli av med, men med en varsam
kioskdavid: Skrota en gammal byrå! Eller din gamla billybokhylla med bågnade hyllor eller en gammal garderob. Baksidorna bestod förr utav fin lackad massonit. Lådbottnarna brukar bestå utav en fin tunn skiva en del har tom. riktigt fina plywoodskivor i lådbotten. Kostnad = gratis eller en billig peng på loppis. Glöm inte ordentliga hål för ventilationen samt att du kanske har en ir fjärrkontroll
bygga_bo: [citat] Jag får också utskick från Theofils, men kan inte påminna mig om att jag har sett dem där. Men jag skulle gärna ha fel, för det hade onekligen varit praktiskt att kunna köpa dem i butik just när behovet uppstår...
ironpower: Mja jag kollade lite mer noga det var 21x70 panel jag använt, annars är jag nöjd jag ska bara slabba på ytterligare ett lager grönt och montera hörnlister och gångjärn i vår så kommer den bli bra på förstukvisten.