Jag ska bygga in två standard 60x60-garderober längs med en vägg. Tänkte sen fortsätta med en egenbyggd möbel som täcker resten av väggen. Funkar det att fästa i alla tre väggar jag bygger mot, eller borde jag oroa mig för rörelser i materialet över året?

Golvet lägger man ju med rörelsefog. Borde jag ha rörelsefog på min förvaringsmöbel också? Hade helst kunnat bygga in den helt utan rörelsefog så att möbeln blir en del av väggen. Tanken är nämligen att jag ska fortsätta med tapeterna från sidoväggarna in på framsidan av min möbel.

Så, funkar det att göra förvaringsmöbeln till en del av väggen, utan rörelsefog?

Hej ..
Som jag ser det går det alldeles utmärkt..
i och med att du skall tapetsera från en vägg till en annan så måste du fästa möbeln..
Eti..

Det går säkert bra att fästa möbeln i alla väggar. Bygger du i massivt trä kommer det att blir rörelser, så bygg med speglar. Trä rör ju sig mycket på bredden och lite på längden. Om möbeln är i trä och väggen i gips, ökar risken för påverken.

Med tiden blir det rörelser i alla hus och kanske även mot din väggmöbel, så gardera dig under infästningen i väggen genom att sätta någon form av förstärkning t ex spackla in glasfiberväv i skarven.

Om du har samma material i väggen bakom som i möbeln så är det nog inga problem. Har du däremot en bit murad vägg, typ skorstensstock, bakom din möbel måste du nog ha något som fångar upp lite rörelser.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.