Jag har varit förbi på xl-bygg och köpte en massa bräder av furu för att tillverka egen limfog som skall användas till en garderob. Men insåg nu att jag kanske köpte dålig dimension.

22x98 har jag köpt,
Kommer det bli en omöjlighet att lyckas med en bra fogning av denna bredd ?

Kan det funka att jag kapar varje bräda i mitten och sedan fogar?

Är det några här som betsad furu som skulle kunna visa erat resultat?
Mvh Henke

Du ska nog klyva.
Se till att inte märgen är kvar.
Vad har virket för fuktkvot?
Vad har du för utrustning att hyvla med? Det måste vara väldigt rakt när man ska limma 60 cm i bredd
Har du tillräckligt med knektar?

En bättre dimension hade varit 45x170 som du sågat till 45x25, limmat och planat.

Protte som troligen bygger garderober av spånplatta.

• Gilla
Pielstick
  • Laddar…
Är det något särskilt skäl till att du vill tillverka din egen limfog? Annars finns det färdig limfog i 600 mm bredd att köpa.

Är brädorna du köpt vanliga klädselbrädor? Det materialet är rent generellt rätt hopplöst att slöjda med. Det är för dålig kvalitet och det är inte tillräckligt torrt.

Jag hade räknat att det blir mycket billigare och självklart blir de roligare när man väl byggt något eget. Det är ytterpanel jag köpte. Jag har en billig variant av en rikt & planhyvel men den bör göra arbetet jag vill.

Har inte köpt knektar ännu men det kommer när jag ordnat materialet. Kommer förstärka fogarna med att fräsa ut ett spår som jag limmar fast en tun bit plywood i under pressningen.

Vet ej hur fuktvärdet på materialet. Har då legat under tak på xl-bygg. Men ligger nu i garaget.

Ytterpanel brukar vara gran men det kanske finns i fura också.
Legat under tak kan vara runt 20% fukt och för inomhusbruk bör det vara 8%.
Ta in brädorna och låt ligga halvår - till ett år så får de rätt fukt.

Garderob låter som det ska vara bitar runt 2 meter och då bör du ha en rikt som har ett förbord som är en meter.
Planhyveln bör vara 60 cm bred men det funkar med 30 och sedan limma ihop 2 halvor.

Att det skulle bli billigare beror hur man bokför, knektar är inte billigt men om man bokför de på verkygskontot kanske det blir billig limfog.
Du bör även ha en "limbänk" som håller i knektarna medan du limmar och drar ihop det hela.

Ursäkta men notspår och not gör man inte. Att det skulle bli starkare är jag tveksam till, dock enklare att limma.

Protte

En stor anledning till att jag gör ett notspår också är att hyveln är för liten för att hyvla färdig skiva. därför kan jag bara hyvla enstaka brädor och hoppas på att jag gjort ett så noggrant arbete så jag bara behöver slipa för att dölja fogen.

Men det är alltså inte helt hopplöst med användning av ytterpanel?
I framtida bruk, Vad och var ska jag då gå ut för att hitta billiga men bra kvalitet på material till limfog projekt?

Tyvärr får man nog vad man betalar för när det gäller virke. Med andra ord kostar det pengar eller (tork-)tid att få bra virke. Jag har för mig att det finns någon tråd om att köpa billigt virke och när man bör göra det, sök och finn!

Det är knappt lönsamt eller tidsbesparande att göra egen limfog, men det är kul och lärorikt!

Det är inte omöjligt med ytterpanel, räkna med 17-18 mm färdig skivtjocklek. Du behöver inga notspår. 1) Klyv brädorna på mitten. 2) Rikta och plana ribborna på tre sidor 3) Limma & tvinga i 20 cm breda stycken 4) Sickla torkade limmet på planade sida 5) Plana andra sidan 6) Limma ihop 3x20 cm 7) Sickla torkade limmet och planslipa skarvarna.

Montera skivan direkt, dvs bygg möbeln utan dröjsmål. Förvarar du skivan som den är några dagar så böjer den sig eftersom ytterpanel troligen ligger på 12-18%. Du kan få en del sprickor efter montering eftersom den fortsätter torka, så vänta några veckor med att spackla/ måla

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.