11 645 läst ·
38 svar
12k läst
38 svar
Förstora skiss till 1:1
Sida 1 av 3
Medlem
· Västra Götaland
· 231 inlägg
Hej!
Nån som har tips på hur förstorar en ritning/skiss på en bordsskiva till fullskala för att kunna göra en fräsmall?
Nån som har tips på hur förstorar en ritning/skiss på en bordsskiva till fullskala för att kunna göra en fräsmall?
En klassiker: http://www.skapligtenkelt.se/fstoring.htm 
Undrar om det inte går att scanna in ritningen i en A4 scannern. Förstora x antal ggr i photoshop och skriv ut. Visst, skrivaren kommer att få tuppjuck om att det inte får plats på en sida men låt den skriva ut alla sidor, kanske 20 sidor. Lägg ut A4 bladen på golvet och tejpa ihop.
Har dock inte provat, men det borde gå.
Har dock inte provat, men det borde gå.
Medlem
· Västra Götaland
· 231 inlägg
Har funderat på det eller en data-proj men förkastat det för att jag vill ha exakt form och det är svårt att projicera exakt vinkerätt om ni förstår hur jag tänker... Lätt att det blir en aning skevt.bax skrev:
Om man vill duplicera en bild på en vägg och måla i kanske det inte gör så mycket. Men min perfekta
Medlem
· Västra Götaland
· 231 inlägg
Ropa skrev:
OK då... Jag har tänkt mig att bordskivan skall ha formen av en kvirkel. Läs mer om kvirklar http://sv.wikipedia.org/wiki/Kvirkel
Det skulle ge en skön rund känsla utan att vara helt runt. Men det kanske är för svårt att överföra. En idé jag har är att skriva ut 1/4 av en kvirkel. Föra över till masonit eller tunn mdf och sen använda den som mall 4 ggr runt om.
Andra tips?
Jag tror att man kan få till en sådan geometrisk figur med fyra lämpligt placerade spikar, ett lagom långt snöre hopknutet till en ring och en penna. Men jag minns inte riktigt hur spikarna ska sättas. Någon annan med mer erfarenhet av praktisk geometri?
Här kanske finns några tips om hur du ritar upp den (på Danska):
http://www.matematiksider.dk/piethein.html
Här kanske finns några tips om hur du ritar upp den (på Danska):
http://www.matematiksider.dk/piethein.html
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 231 inlägg
Det där låter mer som hur man kan rita en elips med två spik och ett snöre. Jag skall klura vidare.pinebar skrev:Jag tror att man kan få till en sådan geometrisk figur med fyra lämpligt placerade spikar, ett lagom långt snöre hopknutet till en ring och en penna. Men jag minns inte riktigt hur spikarna ska sättas. Någon annan med mer erfarenhet av praktisk geometri?
Här kanske finns några tips om hur du ritar upp den (på Danska):
[länk]
Medlem
· Västra Götaland
· 231 inlägg
frågan är ju hur exakt det ska vara,
Annars frihandsritning på ett fyrdubbelt stor papper ser klippa igenom alla.
Alternativt tillverka i "böjmall" som man tillverkar ytterligare tre likadana utav sen foga samman det till en mall. denna kan du ju dela upp på två a4 och skriva ut!
Annars frihandsritning på ett fyrdubbelt stor papper ser klippa igenom alla.
Alternativt tillverka i "böjmall" som man tillverkar ytterligare tre likadana utav sen foga samman det till en mall. denna kan du ju dela upp på två a4 och skriva ut!