Exostor
Exostor: Jag byggde ett av Biltemas hyllplan i furu förstärkt med fyra tvärslåar på undersidan. [bild] [bild]
2 svar · 10,3k läst
·
bygga_bo
bygga_bo: I Arlöv kan du handla som privatperson på fredag em. Om de inte har ändrat... ring o kolla för säkerhets skull.
4 svar · 3,1k läst
Y
Yolibie: [citat] Säkert! Frågan är vad det kostar? Dom där kostade ju 299$ + tull + frakt, blir ju säkert över 5000. Alldeles för dyrt.
7 svar · 7,0k läst
mattiasp
mattiasp: Man skulle nog kunna utföra konstruktionen i basad och böjlimmad björkfaner, men det är ett vansinnigt komplicerat projekt. Man skall nog upp i minst fem lager tre-mm faner för att det skall finnas en chans att det håller. Jag tror att det skulle bli snyggare med de runda formar man måste använda i böjträ.
8 svar · 6,2k läst
·
slaskman
slaskman: Inte övergivit, varit bortrest ! Tror att bygg ställning är det bästa hittills
11 svar · 4,9k läst
·
R
Rosita Olsson: Hej igen! Jag hade nog missförstått vad det där med finish är, men nu förstår jag :) Tänkte att det betydde utseende/stil på trät. Men det är klart att det krävs en slät yta för att kunna få folien bra. Vet du vad din väns projekt gick på? Eller om du höftar, vad kommer det kosta att göra detta projekt tror du (om man bortser från verktygskostnader)? Och vad anser du om att
7 svar · 6,4k läst
·
P
PROkrasten: Jag har ingen möjlighet att väga bänken är jag rädd. Men som jag nämnde tidigare hade det blivit för tungt att bära några våningar från källaren om jag gjort det vikbart. Nu är ju allting relativt då jag varken har ett tungt kroppsarbete eller går på gym :)
15 svar · 5,8k läst
·
Andreas Lundgren
Andreas Lundgren: Jag körde vaselin i en gammal byrå, "gick som smort"! :-)
5 svar · 19,4k läst
T
Testarn: [citat] Såg rubriken och tänkte samma sak. Just den här varianten har jag själv köpt och tycker den är bra. Bättre med den här som har förböjda ribbor av plywood/kryssfanér än de som har homogent trä då den är både starkare och ger en flexiblare botten. Prismässigt är det svårslaget om man inte har något överblivet hemma :-)
5 svar · 6,8k läst
T
Testarn: Ha! Den här tråden väcker ju minnen :-) Är uppvuxen på "mindre ort" och hade träslöjd från tvåan till sexan med en båtbyggare och allmän "Uppfinnarjocke" som lärare. I hans verkstad fanns ett antal hyvelbänkar och två stora skåp med "skolans" verktyg och sen massor med skåp och hyllor på väggrna med "hans" verktyg, det fanns bordssåg, bandsåg, stor maskinhyvel(ca 80 cm bred)
31 svar · 11,1k läst
·
B
badtastex: Om du vill använda epoxi så kanske du kan hitta lite inspiration i det här projektet. http://www.iliketomakestuff.com/building-a-tron-inspired-slab-coffee-table/
4 svar · 15,2k läst
osiris
osiris: Har nu via mina första stapplande steg i sketchup börjat fundera över skrivbordets placering i musikstudion/kontoret: [bild] Utsikt mot parken, men vid vänstra delen av bordet så sitter man lite mitt i dörren [bild] Praktiskt men konstigt... [bild] Favoriten just nu
13 svar · 7,9k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Det blir nog bra! Enklare dock att ställa t.ex. en kopp med gem eller ett pennfat över hålet.
1 svar · 1,9k läst
B
badtastex: Jag har kört en hel del med reglar just eftersom det känns lite mindre tråkigt att göra missar med detta virke eftersom det är billigare än "riktigt" nedtorkat snickerivirke. Har försökt köpa klassat virke eftersom det innehåller färre kvistar och i de flesta fall verkar detta virke också ha tätare årsringar. Köper i regel ett flertal reglar (ordvits!) och lägger dessa på tork i
3 svar · 5,3k läst
Totte_S
Totte_S: Eller ska det vara ihopfällbart? Du kan göra snedsträvorna av plattjärn. Fäst med gångjärn i sidostyckena, borra hål i andra änden och fäst en Mgängad skruv i mittlisten så kan du fästa järnet med vingmutter där.
5 svar · 5,3k läst
·
R
R_F: [citat] Tack! Då innebär det att jag ska göra hålet exakt 500 m brett i mitt fall då de redan tagit hänsyn till marginalen som behövs. Dörrarna måste jag hur som helst kappa i överkant så det är oviktigt. Ska åka förbi Ikea imorgon och kolla på dörrarna, det ska finnas en som inte laminat utan "solid" träfiberskiva, målad. Tänkte ta den eftersom dörrarna måste kapas, lyckas
2 svar · 5,2k läst
A
andersmc: [citat] Centrumtappar, till exempel. Eller rundstav.
4 svar · 2,5k läst
·
A
Agaton Fransson: Hej! Jag vill bygga ett bord som ska vara billigt och det ska gå att dansa på det (don't ask why) utan att det ska komma i gungning så att benen viker sig. Min plan var först att köpa rostfritt stål för att svetsa en ram och ben av det, men det skulle kosta cirkus 1500 kr. Så jag tänkte att jag skär ner på stålet där det går och resultatet blev bilden. Mina frågor är då; är
0 svar · 5,0k läst
·
13th Marine
13th Marine: Theofils kanske har nått?
5 svar · 14,7k läst
·
M
Mirar: Se där, facit. Tack :)
9 svar · 7,7k läst
H
HEM2121: De blir fläckiga. Förmodligen blir det rost också. Ett torr ute så händer det nog inte så mycket men vi har ju svensk sommar. Du har ju också rörelse i materialet beroende på väder. Ben i plast? Å andra sidan är ju inte benen så dyra så det kanske är värt att byta dem varje säsong om det behövs.
1 svar · 4,7k läst
J
Jonbeee: Det är gott Dennis, skall kolla upp dem. Tack för din input
4 svar · 2,8k läst
iSnobben
iSnobben: [citat] Tack det där de som gjorde allt med det huset. De bor inte kvar där längre.
18 svar · 8,9k läst
·
M
Marnit: Ja du... Vet inte riktigt vad dom heter. Enkla med en hane och en hona så man kan lyfta av dörren.
2 svar · 3,3k läst
pär h
pär h: Förövrigt så är Clas ohlsons japan sågar av märket Razorsaw helt ok. Jag har dock märkt att två ersättnings blad av ryoban, så har bladet vibrerat anmärknings värt mycket när man sågar. Kan tydligen bli så på fabriks tillverkade stål som valsas. Blir någon form av inre spänningar i plåten. Önskar man hade kunskapen att hammra på sågbladet för att släppa på dessa
16 svar · 15,7k läst
·
Immobil
Immobil: Jag hade mycket väl låtit det vara, om jag var nöjd vid hur det ser ut nu. Gamla möbler brukar aldrig vara farliga, såvida de inte får för sig att ramla på dig. ;)
7 svar · 3,5k läst
·
jonmo
jonmo: +1 på Stefans kommentar. Om det är för mycket jobb att limma dit lister, så är det definitivt för mycket jobb att fräsa speglar. Hyvla skulle jag säga är näst intill omöjligt.
2 svar · 2,4k läst
·
bengtn
bengtn: Ett tips är http://norsewoodsmith.com/ som aggregerar ett antal bloggar på sidan. One stop shopping, liksom /B
14 svar · 5,5k läst
pär h
pär h: Nja man behöver inte alls ha det översta trappsteget löst. När man tar mått från golv till golv så är det inte så att det flyttar på sig flera centimeter. Ett mått är ett mått det ändrar inte på sig automatiskt. Golv, väggar och för den delen tak brukar inte flytta sig nämnvärt. Är det en bra trappbyggare eller någon vaken person så brukar det inte vara något problem. Men
4 svar · 1,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.