Hejsan
Jag har fått tag på lite virke men vet inte riktigt vad det är.
Tyvärr ganska taskiga mobilbilder men någon kanske kan hjälpa till ändå...
Det här är lite mer rödtonat än vad bilderna visar.
Det här misstänker jag är ene?
Tacksam för hjälp
/Fredrik
Jag har fått tag på lite virke men vet inte riktigt vad det är.
Tyvärr ganska taskiga mobilbilder men någon kanske kan hjälpa till ändå...
Det här är lite mer rödtonat än vad bilderna visar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det här misstänker jag är ene?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tacksam för hjälp
/Fredrik
Klibbal tror jag att den röda är. Är den ljus när du sågar en bit och sen blir den rödaktig på typ en halvtimma?
Den andre är säkert en en!
Den andre är säkert en en!
Den där sista ser jag på den trådiga barken att det är en (eller liknande).
Bild två ser ut som apel, al eller liknande av barken att döma. Lite för lång och rak stam för att vara apel dock.
Är mer van att bedöma träd än trä, därav svaren om barken ;-)
Bild två ser ut som apel, al eller liknande av barken att döma. Lite för lång och rak stam för att vara apel dock.
Är mer van att bedöma träd än trä, därav svaren om barken ;-)
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
Sågade ner ett plommonträd nu under sommaren, ganska rödaktigt i kärnan. Likt det som du har på första bilden
Tack för svaren. Jag tror vi kan enas om att den ena är en en 
Jag tog några bättre bilder på den andra.
Al var min första tanke men det alvirke jag har använt tidigare har inte alls haft samma färgvariation.
Det är i alla fall ett något större träd. De bredaste planken är ca 25 cm. Mitt väldigt ovetenskapliga hårdhetstest (kulhammare) visar att det är mjukare än björk
Den sista bilden visar en hyvlad yta där jag har oljat delen vänster om sprickan.
mvh
/Fredrik
Jag tog några bättre bilder på den andra.
Al var min första tanke men det alvirke jag har använt tidigare har inte alls haft samma färgvariation.
Det är i alla fall ett något större träd. De bredaste planken är ca 25 cm. Mitt väldigt ovetenskapliga hårdhetstest (kulhammare) visar att det är mjukare än björk
Den sista bilden visar en hyvlad yta där jag har oljat delen vänster om sprickan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
mvh
/Fredrik
Jag tror också på AL. Jag har alplank hemma som är väldigt lik dessa i färgen. Vet inte hur bra det syns på bilden nedan, men hitersta översta plankan är al. Färgen är intensivare än vad det ser ut som på bilden.martzen skrev:Tack för svaren. Jag tror vi kan enas om att den ena är en en
Jag tog några bättre bilder på den andra.
Al var min första tanke men det alvirke jag har använt tidigare har inte alls haft samma färgvariation.
Det är i alla fall ett något större träd. De bredaste planken är ca 25 cm. Mitt väldigt ovetenskapliga hårdhetstest (kulhammare) visar att det är mjukare än björk
Den sista bilden visar en hyvlad yta där jag har oljat delen vänster om sprickan.
[bild]
[bild]
[bild]
mvh
/Fredrik
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara