A
Anelfa: Tja...djupet på disken ska vara 65 cm. Radien bör bli densamma väl? Den kommer att svänga 90 grader. Tack för tipset om spårad board! Kan vara något. Vi vill inte mura eller bygga med sten, det funkar inte tyvärr men tack ändå :)
4 svar · 6,7k läst
·
FRS
FRS: [citat] Beslaget till två dörrar vet jag om, såg det på theofils. Har kanske hittat en kontakt i Jönköping, men jag fortsätter att leta. Springer ni på något så får ni gärna uppdatera....
7 svar · 2,1k läst
Ola C
Ola C: När det snackas trådlöst hade jag nog väntat ut qi1.2 innan jag satt borren i befintliga möbler. Den standarden kommer kunna gå genom flera cm trä och man kan således gömma ladplattorna helt. Läs mer ex här: http://arstechnica.com/gadgets/2014/07/updated-qi-1-2-standard-makes-wireless-charging-more-wireless/
13 svar · 2,8k läst
·
C
cpalm: Kolla Tellus, de har en massa konstiga hjul. www.tellus.se.
11 svar · 3,3k läst
·
DennisCA
DennisCA: Skulle börja tillverka två utestolar men det blev uppenbart att det skulle bli så mycket sågandes inomhus med bordssågen att jag valde att bygga delarna till ramen med vanligt granvirke, och efter jag tillverkat 8 ben så var det dammigt i garaget (har ingen spånsug) och att ha gjort detta med impregnerat virke, usch... vill jag inte ens tänka på... Man vågar liksom inte riktigt använda
9 svar · 8,0k läst
O
Odagan: Köp renoveringsplattor till gångjärnen bara så skruvar du dom med vanliga träskruv http://www.theofils.se/produkt/BLUM-Monteringsplatta-for-renovering--22187.aspx
7 svar · 8,8k läst
M
mikfri: Hej, det finns alla möjliga skivor i den längden! Björkplywood, mdf, spån osv. Det beror lite på vad du har tillgång till för firmor att handla av. Vill man ha blankt vitt så finns det laminatskivor i massa olika varianter. Att beställa en laminerad skiva från ett snickeri borde inte bli så dyrt. Sedan kan man montera på konsoler. Habo har en schysst vit konsol som tål att bära en
2 svar · 2,3k läst
K
kallun: [citat] Inte så farligt tycker jag. Ett underrede i den storleken hade du knappast fått billigare på annat sätt. Bra blev det ju iallafall!
16 svar · 13,3k läst
·
oobum
oobum: Dessa har jag fått lite hjälp av genom åren; http://www.snickeriett.se/
2 svar · 2,1k läst
nino
nino: bumpar upp tråden med lite frågor. Tänkte bygga 2 skjutdörrar, en på varje sida av en vägg snutt på ca 1m, dörrarna ska skjutas in i väggsnutten så klart. Funkar det med K30 hängande beslag utan styrning i golvet, bara ett U där dörren möter väggen?
18 svar · 11,5k läst
J
Jessica Sturesson: Vart kommer kuddarna till ryggstödet ifrån? Storlek? /Jessica
3 svar · 15,7k läst
·
C
calle336: Jo det är väl så kanske Lite trist.
3 svar · 3,9k läst
rolcar
rolcar: Jag kom faktiskt på en lösning som funkar bättre och som dessutom gör bordet lite finare. Om jag flyttar in sargen på insidan av benen så kan jag göra en sarg som är trekantig och följer benens vinkel. Då gör jag en tapp i samma vinkel som benet som går in i ett spår i sargen. Det blir färre vinklar att hålla reda på när jag gör fogarna och undersidan av bordet ser lite mjukare
2 svar · 5,0k läst
·
V
verktygsgurun: När du byggt ihop bitarna får hitta centrum och fästa en bräda eller något. Sen tar du en masonitremsa som du borrar ett hål i och fäster med en spik/skruv i centrum på bygget. Sen fäster du sticksågen med dubbelhäftande tejp eller annat lämpligt sätt i andra änden. Nu har du tillverkat en stor passare fast med en såg i ena änden. Kan bytas ut mot fräs sen om man vill fräsa
1 svar · 5,0k läst
P
pyro: [citat] Du har nämt lösningen själv. Borr med längre centrum. http://www.fine-tools.com/maxicutplus.html
2 svar · 3,5k läst
H
HenrikLWW: Magiskt! Tack två gånger om!
3 svar · 2,6k läst
·
pär h
pär h: Ha ha... det kanske är därför som dom söker ny möbel & inredningssnickare för tillfället med flera års erfarenhet med kunskaper om både det ena och det andra. Pär
1 svar · 1,5k läst
K
klenodder: [citat] Appen är nog inte unik, det var väl mer det att man på ett enkelt sätt kan välja kategori och då få appen att göra olika saker beroende på vad man kryssat i. Själv gillar jag nog mest att man raderar texten genom att köra anteckningsblocket i micron :)
3 svar · 2,1k läst
pär h
pär h: Jag kommer ihåg dom där borden och är ganska säker på att det svarta inte är något som skall tas bort. Pär
5 svar · 4,2k läst
·
S
SnickareHobb: Tackar! Låter logiskt att limma pärlsponten men inte tvärslåna. Ska testa. :-)
3 svar · 5,9k läst
maah
maah: Snyggt! Du har ju talang för möbelsnickeri i alla fall :)
11 svar · 7,9k läst
·
J
JallesHörna: [citat] Kände att det var enklare att göra så än att måtta och borra de senare efter kapningen. [citat] Arbetsbänkarna funkade helt ok ;-)
6 svar · 4,3k läst
·
Demmpa
Demmpa: Kommer det vara fuktiga/blöta skor mm inne i garderoben? I så fall måste det vara ordentlig luftcirkulation för att det inte ska riskera bli mögel. Om du platsbygger med löst material så kan du göra precis som du själv vill. Farsan byggde en skjutdörrsgarderob med vanligt byggmaterial i slutet av 80-talet. Jag byggde en skjutdörrsgarderob med vanligt byggmaterial i mitten av 00-talet.
8 svar · 13,3k läst
J
JallesHörna: Det blev ruskigt snyggt Anton, även om jag också skulle ha vänd pluggen åt samma håll ;-)
18 svar · 9,2k läst
·
S
Sandwich11: Tack! :)
6 svar · 4,9k läst
Anna_H
Anna_H: Väljer en lack med lite pigment i, tex någon variant på panelvit. Den sorten jag målade vår limträbalk med blir nästan ingen färg alls med et alger, sedan blir det vitare och vitare för varje lager.
1 svar · 3,4k läst
A
Andhof: Jag har inte använt den sprutan men med gott resultat målat köksluckor och snickerialster med annan liknande produkt från biltema. Vad jag däremot vill varna för är det där med "att höja produktiviteten". Sprutmålning är helt klart mer tidsödande än vanlig pensel och/eller lackrulle, så sprutning kan jag bara rekommendera om du verkligen kräver en helt slät yta.
1 svar · 1,8k läst
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Ja, jag hade velat att vår bokhylla gick runt fönstret också och bildade en helhet. Istället fick det bli två separata. Hyllan är målad i samma kulör som väggen, men med snickerifärg. På bilden har vi inte fått dit knopparna än och så är det en liten rand vid golvlisten som ska målas grå också. Vi bor i ett gammalt hus och bokhyllan är tänkt att gå i stil med huset. [bild]
5 svar · 6,4k läst
·
T
Torrfura: Jag diskuterar nästan samma sak i denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/mobelsnickeri/252256-skarva-foga-samman-stora-limtraskivor.html Läs där så kanske du får lite inspiration!
6 svar · 3,5k läst
mattiasp
mattiasp: Om formen tillåter det så fungerar det med vanlig packtejp. Vill du vara extra säker på att det inte fastnar kan du använda tejp för diffusionstät plast.
2 svar · 1,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.