det kommer att bli en kraft ner i skivans längdriktning, eftersom det blir ett plan ca 1 m upp.
Sen blir det naturligtvis en del dunsar och slag i skivans yta, men det ska nog gå bra.

Som tankarna är nu:
Själva utsidan
2x 8-10mm som är spårad, limmad emot varandra
De två baksidorna i 10mm
Planen i 16mm förstärkt undertill med 21x43mm
Allt kommer att spacklas och målas

Uppskattar verkligen alla tips, råd och tankar som kommer upp.
 
Tänkte ge er en liten status på bygget ifall ni är nyfikna.
Var och köpte lite material igår för att köra igång i helgen, MEN blev plötsligt ledig idag så jag åkte och hyrde lite verktyg.
Dammsugare och sänksåg med lite skenor.
Tyvärr hade lokala bygghandeln endast 12 mm MDF och uppåt på lager så jag köpte 5 st av dessa.
cc20 med ett sågdjup på ca 8 mm gjorde att skivan var ganska svår att böja. La till fler snitt ca cc10 med ett djup på ca 9-10 mm. Nu gick det mycket lättare att forma. Tyvärr fick jag bara med en påse till dammsugaren :thumbdown:
Ni kan ju ana hur jag såg ut efter mdfsågande.
Just nu ligger borgen i limning.
Ifall ni vill så kan jag skapa en liten beskrivning med bilder hur jag gick till väga?

Tack för all hjälp tidigare i tråden!
 
  • Gilla
Chiippe och 2 till
  • Laddar…
Självklart vill vi se bilder!
 
Nu är bilderna på rätt ställe.
Fick en del gjort under dagen.
IMG_4592.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det här är botten som speglar radien och storleken på borgen.
R= 1000 mm

IMG_4593.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ramen i bakkant är för att dölja golvlisterna som bygger ca 12mm från väggen.
Kanten är fasad 45grader för att man inte ska göra sig illa ifall man ramlar eller liknande

IMG_4594.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Våning 2 förstärks med planhyvlat som skruvlimmas, samtidigt skapar den en form för att limma framsidan.

IMG_4595.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blivande framsidan som har slitsats, tyvärr lite för glest och fegt på djupet så det blev tungt att forma.
Skulle jag göra det igen så cc10 och behålla ca 3mm av skivan. Då hade det gått betydligt lättare att forma.
Men lite tyngd och spännband så löser det sig. Hade gärna haft några limknektar och 2st händer till.

IMG_3435.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilden tagen innan slipningen idag. Ska spackla och slipa den. Men det kommer att göra inomhus.
Har även sågat till lite masonite som kommer att sättas på valda ställen för att skapa lite effekter.

Om ni vill se mer så kommer det fler bilder allteftersom.
 
  • Gilla
badtastex och 1 till
  • Laddar…
Kommer du få in den bjässen i huset igen??
 
jodå vi har dubbeldörrar till altanen ;)
Men det var inte så mycket tillgodo ska jag erkänna. Den går inte igenom en 10 dörr.
Originalet som säljs på marknaden är betydligt mindre och endast framsida med ett plan i mitten. Köper man den så går den med lätthet in igenom en vanlig dörr.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.