Jag tycker inte det är så jobbigt, och när det gäller urstämning jobbar ju fibrerna med dig. Men jag tycker du ska använda en lösning du är bekväm med. I ditt fall uppenbarligen fräsen.

Jag skulle råda dig till att fundera ett par varv på hur du kan optimera processen. Speciellt tror jag du skulle tjäna på att bygga ett enklare anhåll som fräsen kan löpa emot. Det kan ju vara så enkelt som att bara spänna fast en annan list med tvingar och låta fräsen löpa mot den. Som jag skev ovan tjänar man igen tiden man lägger på setup med råge.

Tänkte bara berätta att det gick bra att fräsa ur 8 x 25 mm ur 12 x 56 mm sockeln. Blev stadigt och hur snyggt som helst monterat. Mycket bättre än någon av de färdiga lister som finns att köpa!

Redigerat:
Kul med återkoppling! Två frågor:

1. Fräste du den i mitten eller nederkant?
2. Hur fäste du upp listen?

Fick hjälp av av en person med en bordsfräs men hade säkerligen även fungerat med handöverfräs som jag först tänkte (hade tagit lång tid då det var fyra meter jag behövde och man får fräsa flera gånger för att få ur 25 mm i bredd).

Då sockeln, som någon påpekade, mycket riktigt var konkav frästes den ur på mitten. Kändes ändå stabil efteråt.

Det gick bra att fästa sockeln med dyckert (tryckluftspistol) trotts att det bara blev 15 mm över och under urfräsningen. Hade nog gått att limma också men ek är så hårt att det kändes svårt att få den att följa väggen och golvet lika bra på det sättet.

Kablarna fäste jag genom att mäta ut 17 mm från golvet med ca 30 cm mellanrum, "häftade" med Rapid 36 fast den understa kabeln mot markeringarna och satte sedan fast de andra två med smältlim ovanför stödjande mot den understa. Blev väldigt bra och det spelar ju ingen roll om smältlimmet skulle lossna i framtiden då listen nu sitter stabilt utanpå och håller det hela på plats.

Redigerat:
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.