Fredrik.engdahl
Fredrik.engdahl: LgCollection som säljer bänkskivor har ett lim som heter Mitte Bond och biltema har ett liknade. Bådas aktivator innehåller Isocyanator som inte är bra för kroppen så man bör använda halvmask. Biltemas funkar lika bra som den dyrare mitre bond.
2 svar · 4,8k läst
Daniel_N
Daniel_N: [citat] Dessa är av fabrikat Bessey, skulle tro att jag har köpt dem på Gerschwitz i Tyskland, men vågar inte lova.
30 svar · 12,9k läst
·
Ola C
Ola C: Jo den där bilden är ju precis som en hyvel. Jag fatta när jag rita upp den där galgformen i paint, det var den jag gick bet på. Skulle man handhyvla den skulle det väl göras i pilarnas riktning. Lite lurigt det där om man jämför med en helt rak bit. Hur liten ås ska det vara för att man ska byta håll på mitten...** **Edit: Fatta väl det också när jag ritade upp det. Ganska
3 svar · 2,3k läst
·
Daniel_N
Daniel_N: Nej en fräs är inte alltid nödvändig. Med tex utanpåliggande luckor och Blum beslag (samma typ som ikea har) kan man klara sig med att borra om man är försiktigt och noggrann. Sen är en fräs väldigt bra att ha ändå, tex för att runda kanter.
3 svar · 3,4k läst
L
ljungpiparen: Herding äkta bets är nog min gissning!
2 svar · 20,3k läst
L
ljungpiparen: Jag hade gått till en loppis, köpt en konkav dragkniv (om man hade haft turen att hitta en sådan) slipat upp den, sen hade det gått väldigt lätt! Men fint blev det!
8 svar · 18,3k läst
·
Bart
Bart: Jag har kommit på att min grabb behöver just det jag tycker är kul att bygga. Festligt sammanträffande va?
16 svar · 8,6k läst
·
C
ConnyK: Håller tummarna Är nyfiken på slutresultatet, lägg gärna upp en bild på slutresultatet /Conny
7 svar · 9,7k läst
·
prototypen
prototypen: Använd inte plugg, använd sänghakar, de för 89 eller 139 är bäst http://www.specialbeslag.se/kopplingsbeslag/sanghakar Det är så mycket enklare om man behöver flytta. Hur du ska sätta ihop ytter och inner......... Tja, skruva genom inner och in i ytterramen Protte
1 svar · 5,1k läst
·
S
snajgel: Vi använder kökssoffan som förvaring av återvinning och gångjärnen som sitter i verkar inte hålla för att öppnas flera gånger om dagen. Vet inte hur många gånger jag har böjt till och lagat de som sitter i. Är det någon som har tips på hållbara gångjärn för montering inuti som skulle passa? De som sitter i nu ser ut så här. [bild]
0 svar · 7,0k läst
·
H
hulingen: Hade tidigare en myggdörr som var bred som en dörr, men den tog så mycket plats inomhus. Altandörren går ju utåt och vill man ha myggdörren öppen så man slipper fixa med den varenda gång man ska gå ut med komposten t ex så är den i vägen. Skjutdörr vore bra, men då hindrar element och fönsterbänkar. Tänkte att man kunde ha någon vikbar dörr, ungeför som såna där
12 svar · 85,5k läst
J
JOW: Ja, det är ju till för att kapa fibrerna, sedan tar skäret bort materialet. Centrumtappen/piggen är ju till för att hålla hela borren på samma plats.
27 svar · 13,9k läst
AndersPS
AndersPS: Låter spännande, ser fram emot bilder när du är klar!
6 svar · 1,6k läst
Roev08
Roev08: Snyggt! IKEA är bra för det är billigt och går att byta när man tröttnar på det. Dessutom är många saker av rätt god kvalitét, typ tjock skiva i lådbottnar osv så det är trevligt att kunna sätta en personlig prägel på grejjerna!
4 svar · 5,2k läst
·
C
ccf: Kan det betyda att lådorna stannar stängda och inte glider upp at sig själva, alternativt studsar ut igen när man stänger dem?
3 svar · 1,2k läst
Hedens
Hedens: Handlade lite grejer här när jag byggde lite konferansmöbler till ett kontor tror de kan hjälpa dig, http://www.direktlaminat.se/produkter.html
2 svar · 2,9k läst
D
DanielSTR: tack för alla tips.. skjutregel var min första tanke, men vart lite orolig ifall det var för simpel låsning. Svårt att veta hur kluriga barn är speciellt med första barnet.. Men helt klart kommer det ta ett tag innan barnet når upp till låset speciellt om det sitter på "fel" sida. Boxlås har jag tittat lite på hittade något som såg ganska trevligt ut. Visst är dom fjäderbelastade?
12 svar · 15,2k läst
·
Bart
Bart: En tanke som jag inte vet om det fungerar men ... En mekanism för ett höj- och sänkbart skrivbord borde fungera. De flesta kontor har dessa och med lite tur borde det gå att hitta fynd vid utförsäljningar av kontorsmaterial. Ikea har handvevade skrivbord också. Kanske går att köpa enbart mekanismen som reservdel?
6 svar · 5,8k läst
·
J
Janne Simolin: Har denna såg https://www.bosch-do-it.com/se/sv/goer-det-sjaelvare/verktyg/pts-10-t-3165140654210-199900.jsp den har ingen möjlighet att koppla dammsugare till kåpan och själva utsugsmunstycket på sågen är bara utformat för dammsugar slang. Kan ju iof sätta adapter på spånsug, men kanske det finns någon grovdammsugare som jag klarar mig med till bordsåg och fräs, till att börja
4 svar · 2,0k läst
B
badtastex: Det är ju gamla barnvagnshjul så det bästa vore nog att försöka hitta någon gammal barnvagn och slakta. Jag tror att de har liknande hjul på Bauhaus men jag är inte alls säker på att du kan hitta något som passar.
1 svar · 9,9k läst
·
Exostor
Exostor: Jag ska nog främst ha böcker i den. 30 djup. Så 22mm limträ istället? Eller kanske till och med 27mm? Eventuellt sätter jag ett solitt bakstycke, då kan jag stadga hyllplanen lite i bakkant också.
6 svar · 3,8k läst
·
katos
katos: Tycker ni ska köpa limträ. Vet att bahaus har mindre dimensioner för inomhusbruk
4 svar · 3,9k läst
K
Kjell_G: [bild] Då blev det ett litet IKEA-hack till slut. Inte särskilt svårt med utmärkta Bosch 10. Kapade bort 11 cm runt om, sänkte sågen och gjorde spår för bakstycket. Använde sedan bortsågade delen med hyllbärare som mall och borrade rakt igenom. En klassisk målartejp på borret gav rätt borrdjup. Återanvände skruvarna och fick investera i ett bottenborr från Biltema för 36:-
6 svar · 8,6k läst
·
iSnobben
iSnobben: Riktigt snygg, en sådan blev man ju grymt sugen på!
10 svar · 9,8k läst
·
jonmo
jonmo: Finns mycket inspiration på tuben. Här är ett exempel: http://www.thewoodwhisperer.com/videos/rubbing-out-a-high-gloss-finish/
4 svar · 8,0k läst
Saxpy
Saxpy: [citat] Se där, precis vad jag funderade på. Det kan ju blir riktigt bra.
4 svar · 3,8k läst
Exostor
Exostor: Jag byggde ett av Biltemas hyllplan i furu förstärkt med fyra tvärslåar på undersidan. [bild] [bild]
2 svar · 10,3k läst
·
bygga_bo
bygga_bo: I Arlöv kan du handla som privatperson på fredag em. Om de inte har ändrat... ring o kolla för säkerhets skull.
4 svar · 3,1k läst
Y
Yolibie: [citat] Säkert! Frågan är vad det kostar? Dom där kostade ju 299$ + tull + frakt, blir ju säkert över 5000. Alldeles för dyrt.
7 svar · 7,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.