mattiasp
mattiasp: Nej, det är lite mer invecklat än så. Bindemedlet, dvs ligninet kryper något. Cellulosafibrerna betydligt mindre.
23 svar · 42,1k läst
H
Hemligt: [citat] Stålull? Det var som f-n. Jag letade bomull eller liknande. Då ere bara att lägga en beställning. Ska bygga ett vardagsrumsbord och tänkte betsa först men vaxet ser ju kanon ut och är enklare. Tack igen.
27 svar · 15,8k läst
·
N
Niki Zingoale: Så bra tips man får här,,,,tusen tack.. igen... Jag ska prova det oxo :-)
8 svar · 9,6k läst
R
rikard454: Jösses Ola C, många tips o länkar där - ska definitivt surfa runt i "pillow blocksvärlden" :-) /Rikard
7 svar · 3,6k läst
Amatörsnickaren
Amatörsnickaren: Fick hjälp av av en person med en bordsfräs men hade säkerligen även fungerat med handöverfräs som jag först tänkte (hade tagit lång tid då det var fyra meter jag behövde och man får fräsa flera gånger för att få ur 25 mm i bredd). Då sockeln, som någon påpekade, mycket riktigt var konkav frästes den ur på mitten. Kändes ändå stabil efteråt. Det gick bra att fästa
18 svar · 12,7k läst
·
C
ccf: Sorry, jag är inte så bra på det här med trä :) Så här ser skivan ut: [bild] Och den är nog i själva verket snarare 3 mm: [bild]
26 svar · 9,9k läst
·
T
thomasx: Bra beslut tror jag ;)
4 svar · 5,1k läst
B
badtastex: En pantograph (översättning?) är nog inte så dumt om man skall fräsa mycket, efterom man får en förminskning och anv'nder stora mallar/bilder så får man små fel och ett bra resultat på fri hand. http://woodgears.ca/pantograph/index.html
5 svar · 14,7k läst
fgo
fgo: jodå vi har dubbeldörrar till altanen ;) Men det var inte så mycket tillgodo ska jag erkänna. Den går inte igenom en 10 dörr. Originalet som säljs på marknaden är betydligt mindre och endast framsida med ett plan i mitten. Köper man den så går den med lätthet in igenom en vanlig dörr.
20 svar · 16,6k läst
·
DennisCA
DennisCA: Linoljefärg låter nog som den rätta vägen att gå.
5 svar · 2,3k läst
osiris
osiris: Sektion ett av två komplett. [bild] [bild]
17 svar · 11,5k läst
·
pär h
pär h: Om man vill ha en blank slät yta där smutsen inte fastnar så lätt så är det nog ett måste. Det finns några här som har gjutit div. Prova att söka
9 svar · 6,0k läst
K
Kjell_G: Jag kan se ett vägghängt skrivbord mellan två metallstolpar (i brist på bättre beskrivning) som har ett antal hål där en fjädrande, utskjutande stålrundel i en skrivbordsskiva kan föras upp/ner till lämplig höjd. Anordningen kan jämföras med parasoller som kan ställas in på olika höjd, om någon förstår:o Själv skivan behöver också någon form av hopfällbara ben? som också
0 svar · 3,5k läst
Amatörsnickaren
Amatörsnickaren: Tack för alla bra förslag och @Pysslarn bra att du bytte tilbaka från "elefanter" - det hade inte varit till mycket hjälp som förslag :)
7 svar · 3,4k läst
·
raveper
raveper: Minsta lilla flis som sticker upp skulle ju kunna hamna riktigt illa.
3 svar · 1,6k läst
·
raveper
raveper: Soptipp har ni väl. Be att få ett grillgaller eller två. Frågar man bara först brukar det inte vara något problem.
32 svar · 6,7k läst
·
J
Johan_från_lund: Snyggt - ett sådant ska jag också göra! Tack för inspiration!
15 svar · 4,7k läst
·
Anders_Roslagen
Anders_Roslagen: Ledsen för sena svaret. Jag har tagit ur liknande med handöverfräs. Visst det går åt mer virke eftersom man får kassera lite pågrund av sitt egna handgrepp... Största tidstjuven är den viktigaste. Att bygga upp stöden för att nå rätt vinklar. Honan kostar frässtål om man inte är försiktig. Sen kanske man kan fuska lite på honan genom att bara fräsa 90 grader baktill.
16 svar · 5,9k läst
·
K
SBH: [citat] finns inget bygge fräs :-P. sen ingen som vill jobba på rasten
11 svar · 1,8k läst
M
manjana: Håller på och bygger ett lösvirkeshus. Skulle behöva lite praktisk hjälp med att platsbygga möbler. Skicka ett PM om du tycker att det låter intressant.
0 svar · 1,2k läst
N
Nuller: Tack för era svar, ska försöka hitta något med enklare design där delarna inte bygger lika mycket på varandra. Ska även följa ovanstående råd och lackera först och montera ihop på plats.
6 svar · 3,0k läst
·
T
Thomas_Blekinge: Det är alltid dåligt att skruva så. Även om du förborrar finns risk att skivorna spricka. Har du möjlighet så sätt en 19x35 vid utsidan om Plywood där du kan skruva in gångjärnet. Eller en Plywood bit till som du limmar mot gardrobens plywood.
2 svar · 6,3k läst
DennisCA
DennisCA: Ja det där med PU och fernissan blev det inget av. Ser inte skillnaden... Har förmodligen blandat mellan applikationerna också då jag glömde bort vilken som var vilken. Här är nu en bild på bordet med varnish, kanske 8 applikationer totalt med fernissa: [bild]
19 svar · 16,2k läst
F
falkn: Ett alternativ är ju att säga med multimaskinen längst in vid hyllplanet för att kapa ev. pluggar.
5 svar · 1,9k läst
M
martzen: Jag håller med, ser väldigt likt ut. Jag bestämmer mig för att det är al. Tack för all hjälp!
7 svar · 4,9k läst
·
D
DarrenB: Tack för tipsen!
4 svar · 9,0k läst
J
johanfa: Tack för idéerna Fredrik Engdahl... har nu gjort liknande med min trappa... nöjde mig med att limma reglarna mot stegen underifrån .. men det blev ett mycket bra resultat! [bild]
13 svar · 5,0k läst
·
1
123abc: Jag kan plocka ur en fjäder från ett 40mm lås om det är den du vill ha men det är omständligt att byta.
19 svar · 10,9k läst
·
F
falkn: [citat] Det stämmer säkert. Jag använder själv original (3062) matt nu till mina golv och jag använda tidigare top oil med samma beteckning till bänkskiva och konsistens och färg på oljan är nog detsamma.
5 svar · 5,6k läst
Ola C
Ola C: Bandsågen brukar gå för 1000-3000, bordsågen ungefär samma. Ibland går dom såklart billigare, här ex som Daniel tipsade om i verktygsforumet. http://www.blocket.se/stockholm/Banksag_mycket_bra_62697906.htm?ca=23_10&w=3 Jag tycker 3000 för båda är ganska rimligt och ingen av er blir "lurad". Tänk på att bordsågen tiltar bordet istället för klingan, en stor nackdel som jag ser det.
2 svar · 3,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.