Jag skulle behöva hjälp med att montera denna lucka jag snickrat till mitt kök. Det är lite av ett lärobygg inför den kommande skafferidörren nedanför.
Gångjärnen jag köpt är dessa:
http://www.byggfabriken.com/sortime...n/kon/info/product/511-115-gaangjaern-kon-60/
Jag funderar på vilket det enklaste sättet är att få till monteringen på. Spontant tänker jag att jag borde gå tillväga på följande sätt:
1. Stämma bort i karmen
2. Sätta dit underdelarna
3. Måtta in noga på luckan var överdelen skall sitta
4. Skruva fast överdelarna i luckan UTAN att stämma bort, för att kolla att jag gjort rätt och ha möjlighet att kompensera.
5. Om jag är nöjd med placeringen, stämma bort även i luckan och slutföra montaget.
En sak jag funderar på är hur långt in på karmen och luckan jag ska montera gångjärnen. Någon som har gjort något liknande? Jag hittar konstigt nog ingen bra youtubefilm med motsvarande gångjärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gångjärnen jag köpt är dessa:
http://www.byggfabriken.com/sortime...n/kon/info/product/511-115-gaangjaern-kon-60/
Jag funderar på vilket det enklaste sättet är att få till monteringen på. Spontant tänker jag att jag borde gå tillväga på följande sätt:
1. Stämma bort i karmen
2. Sätta dit underdelarna
3. Måtta in noga på luckan var överdelen skall sitta
4. Skruva fast överdelarna i luckan UTAN att stämma bort, för att kolla att jag gjort rätt och ha möjlighet att kompensera.
5. Om jag är nöjd med placeringen, stämma bort även i luckan och slutföra montaget.
En sak jag funderar på är hur långt in på karmen och luckan jag ska montera gångjärnen. Någon som har gjort något liknande? Jag hittar konstigt nog ingen bra youtubefilm med motsvarande gångjärn.
Du borde kunna göra som du beskriver, fast om du sätter fast gångjärnen i luckan eller karmen först spelar nog ingen roll. Själv så använde jag f.ö. en fräs för att fälla in gångjärnen. När det gäller deras placering i karmen så är de av typen som ska synas utifrån så du placerar järnet på det djup du tycker att det ska sticka ut..lite svårt att förklara i millimeter, du får gör som det känns bäst!
Tack bonnier, jag var ganska bekväm med min plan, men det är ju alltid trevligt är få den ackad av någon utomstående.
Jag orkar inte plocka hem fräsen från landet och stå och skräpa ner i lägenheten, så jag kör på ett nyskärpt e a berg istället. Jag är inte någon mästare med stämjärnet, men övning ger träning!
Jag orkar inte plocka hem fräsen från landet och stå och skräpa ner i lägenheten, så jag kör på ett nyskärpt e a berg istället. Jag är inte någon mästare med stämjärnet, men övning ger träning!
Jag har en klassisk gammal dörr precis bredvid, så det räcker nog med att jag kollar på den. Tror faktiskt jag ska börja med att skruva utan att stämma på båda ställena för att se hur det ser ut.
Tack för hjälpen!
Tack för hjälpen!
Klicka här för att svara