Jänkarna talar mycket om wipe-on-poly, det är en riktigt enkel grej, polyuretan och lacknafta, 50/50 blandning. Jag har tänkt blanda eget av detta med biltemas 1-komp båtlack och se vad som händer.

En annan sak jag ser är att vissa rekommenderar wipe-on-varnish istället. Men det förklaras inte vad som är skillnaden förutom att varnish inte innehåller poly vilket dom menar är bra för det är lättare att fixa till en sliten finish utan polyuretan i sig. Men vad innehåller den istället?

Den tredje frågan jag har är var passar Danish Oil in i allt detta, det är en blanding av linolja, någon annan olja och nån sorts lack som jag förstår det, som lär vara en bra all-round möbellack. Låter ju som det är något liknande till dessa ovanstående produkter.

Är det nån här som har på klart vad som är skillnaden mellan alla dessa olika behandlingar?

Finns dom att köpa lokalt och vad skulle ni isåfallr ekommendera för märke?

Vad heter danish oil på svenska? Finns det ens här?

Bara spånar lite, ger mig inte ut för att kunna...

http://homeguides.sfgate.com/watco-danish-oil-vs-polyurethane-wood-finishing-73045.html
Fattar detta som att Danish oil är ett varumärke/produktnamn. Är det då en variant av samma sak som http://www.watski.se/Le-Tonkinois-11M2P som kanske är vanligare i Sverige?
Linolja+tungolja i båda som jag förstår det.

Traditionell svensk fernissa verkar vara linolja + harts. http://webshop.gysinge.nu/products/Linoljefernissa.html
Gissar att tillsatsen i båda fallen ger hårdare yta och mer slitstyrka än bara linolja.

Är inte skillnaden mot lack då att man både oljar träet för att lyfta naturlig lyster och ger visst skydd för ytan (mot slitage eller fukt?) Medan lacken enbart är ett mekaniskt ytskydd?

Och frågan om polyuretan som syntetiskt plastmaterial blir lite samma som när frågan diskuteras om målarfärg. Med ungefär samma argument för och emot klassisk linoljefärg gentemot moderna lösningsmedelsbaserade färger.

Intresserad av vad andra som är mer insatta har att säga om saken.
Hur är skillnaden i upplevelse rent estetiskt eller när man tar på ytan?
Och hur de påverkas av ett antal års åldrande resp. slitage?

Är det annars någon som vet vad den svenska motsvarigheten till spar varnish är? Det är som jag googlat fram, en oljelack med fenol-baserad harts och UV skydd. Jag har inte lyckats hitta någon lack eller fernissa som står att den är fenol-baserad.

Men det är visst den bästa lacken för utebruk och den kan repareras med tiden. Tänkte om jag skulle ha gjort en "wiping varnish" också med en sådan som bas.

Hur har det gått?

Applicerat andra gången nu och det håller på och torkar, tror jag spätt ut det för litet. Använder epifanes lacken till ett borde jag gjort. Tror nog det blir bra, fast biltemas stora billiga pappersrulle är inte bästa applikatorn, men jag vet inte var man kan hitta sånadära blåa "shop towels" som jänkarna talar om, lär var super bra för detta syfte.

Och handskar är ett måste.

Det finns en svensk tjej på youtube som bor i Oregon, hon pysslar en del med olika ytbehandlingar. Om du mejlar henne så tror jag säkert att du får svar på dina frågor om wipe on poly mm, kolla med henne på Darbinorvar.com. Själv tycker jag att det är ganska ocharmigt med alla kemikalier amerikanarna slänger på i tid och otid.

Angående whipes så ska du nog söka på luddfria trasor tex här om du har ett Jula i närheten

C
Jag var på en förevisning/föreläsning på Kreatima för rätt många år sedan där man gick igenom olika produkter för underhåll och bättring av möbellack, bl.a. diverse wipe-on produkter/metoder och även Danish Oil (vilket för övrigt heter Danish Oil även här i Sverige). Nu har jag inget vidare minne av vad som sades vid detta tillfälle, men du kanske kan kolla Kreatimas katalog och se om du hittar något intressant där.

Jag har redan det jag behöver på den fronten anser jag. Biltemas polyuretan båtlack för diverse saker och Epifanes fenolbaserade lack för utomhus grejer.

Epifanes är alltså tungolja, lacknafta och harts och det blev fint på bordet, Kanske ska lägga några lager till när jag köpt bättre putstrasor.

DennisCA skrev:
Ser ut som ett möjligt alternativ
[länk]
De borde funka tycker jag. Jag köpte de luddfria polerdukarna på Jula för länge sedan och de har fungerat bra till både shellack och hårdvaxolja. Jag brukar vika ihop en duk till en liten kudde som jag använder för att dra på oljan med.

DennisCA skrev:
Jag har redan det jag behöver på den fronten anser jag. Biltemas polyuretan båtlack för diverse saker och Epifanes fenolbaserade lack för utomhus grejer.

Epifanes är alltså tungolja, lacknafta och harts och det blev fint på bordet, Kanske ska lägga några lager till när jag köpt bättre putstrasor.
PU-lack finns ju redan på svenska (och säkert finska) marknaden redan så varför gå över ån för att hämta vatten? Till exempel denna: http://www.mpdiy.com/index.php/produkter/bets-lack/aqua-zar-polyuretanlack/

Förstår inte vad du menar, på vilket vis går jag över ån? PU lack som PU lack, ingen skillnad om det är Biltema eller Zar. Jag måste göra exakt samma sak oavsett vilken lack jag köper och späda ut den för att få en wipe-on-poly variant, fast Zar finns inte i finlaand och kostar säkert mera.

C
Apropå ursprungsfrågan, nu när du fixat både fernissa- och PU-varianten så vore det intressant att höra vad du tycker om skillnaden. Svårt att beskriva med ord, men min uppfattning är att skillnaden är ganska stor även om jag inte testat just wipe-on PU-lack. PU ger ett djup och glans som är svårt att undvika om man inte vill ha den ytan, men om man spär ut den kanske man undviker den effekten?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.