Jag vill kopiera nedanstående bokhylla/rumsavdelare rakt av

k2-_ce8a510c-f922-4cfa-b553-99cc66fa2d58.v1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Originalstorleken är 120x157x28. Jag vill dock göra den 2m på bredden så den ska stå vid en säng med samma storlek.

Någon som har förslag på material? Jag hittar inget lämpligt med ett djup på 25-30cm och sedan vill jag gärna att hyllplanen är minst 3cm i tjocklek.

Ska jag montera ihop allting med skruv eller träplugg? Om man kollar på bilden på hyllplanen som är nere till vänster så ser det ut som att den horisontella sitter i sidan på den vertikala. Finns flera ställen på bilden där det är så. Visst är det bättre att låta horisontella hyllplanet ligga ovan den vertikala för att klara mer vikt?

Tanken är att lämna in hyllan på lackering när den är ihop monterad.

Jag har aldrig snickrat egna möbler förut så tips och tricks skulle jag verkligen uppskatta!

Enklast är nog att köpa 30mm MDF och sätta samman med kopplingsskruv som du försänker. Använd gärna träplugg med lim också. Det går att använda enbart träplugg och lim (inga synliga skruvar), men det kräver långa tvingar och mycket noggrannhet.
Det kommer att bli en ruskigt tung pjäs eftersom du ska ha den så tjock. Jag skulle nog övervägt att gå ner till max 25mm MDF.

Jag kan tänka mig att originalet är gjort av någon väldigt "luftig" spånskiva. Kanske t.om. papp i bikakemönster.

Nuller skrev:
Jag vill kopiera nedanstående bokhylla/rumsavdelare rakt av

[bild]

Någon som har förslag på material? Jag hittar inget lämpligt med ett djup på 25-30cm och sedan vill jag gärna att hyllplanen är minst 3cm i tjocklek.
Vet inte om jag missförstår dig, men det kan nog bli svårt att hitta ett material som redan är 30cm brett. Mdf tex, säljs ju i skivor. Har du tillgång till cirkel- eller sänksåg?

Nuller skrev:
Jag har aldrig snickrat egna möbler förut så tips och tricks skulle jag verkligen uppskatta!
I all välmening, mitt tips är att leta upp något annat projekt att starta med. Den där hyllan må se enkel ut men är ett riktigt härke att få ihop så det blir stabilt och liknar något som är i närheten av 90 grader och som inte bågnar under sin egen vikt. Precis som Vectrex så tror jag orginalet är gjort av någon form av ihålig skiva som inte väger så mycket. Räknar man kvickt på 3cm mdf skulle den väga sisådär 90kg och jag tror den skulle hänga med tiden pga egenvikten.

Senast jag var på Bauhaus såg jag att de hade limfog i något lättviktsträ, kommer tyvärr inte ihåg vad det hette men det var förvånande lätt när man kände på det. Hade hellre byggt av det än mdf eller spånskiva.

Den där hyllan är säkert gjord i sånt där komposit med papper i bikakemönster mellan två tunna skivor av nåt laminat.

Skulle man byggt den i 30 mm MDF hade den nog vägt över 100 kg.

Det finns hyllplan av stavlimmad furu i 300 mm bredd. Det är rimligare att använda. Det går att skruva ihop dem, det är det enklaste.

Sen är frågan om det är ett bra första projekt. Det går åt en väldig massa hyllplan, så det är en del pengar att satsa. Vad har du att kapa dem med? Det gäller verkligen att få alla snitten exakt rätt. "På millimetern" duger inte, det handlar om tiondelar.

Nja så där jätte svår tro jag den inte är men man måste ha tillgång till bra kap och ger (om nu dom sågar så djupt). Gör man en ritning som man räknar fram på alla mått. Och kapar där efter så tror jag nog att det skall gå. Och någon form av limfog alla furu kommer definitivt att funka mdf går fetbort.

Så som dom har monterat hyllplanet ner till vänster är inget problem det är jag väldigt säker på avståndet är ganska kort och man kan nog utan problem ställa 50 kg på den och så mycket vikt ställer man inte på en sådan kort del.

MEN det jag egentlig en ville säga var att lämna in den för lack när den är monterad är INTE billigt det kan jag lova. Utan lämna den i delar och skruva ihop den efteråt alla ikea. Men lacken på den i delar är säkerligen 200-300kr per del minst.

Tack för era svar, ska försöka hitta något med enklare design där delarna inte bygger lika mycket på varandra.
Ska även följa ovanstående råd och lackera först och montera ihop på plats.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.