Lämpligaste forumdel jag kan komma på.

Sambon och jag tillverkar ett par enklare leksaksbilar i trä av 20x120 brädbitar åt grabben, men vi har fastnat lite på vad som kan bli en lämplig hjulaxel.

Vi har försökt trästav (blompinne) 4 och 5 mm men det blev för klent.

Vet någon var man kan få tag på t.ex. rundtstång i stål på en c.a. 4-5 mm? Lyckas inte googla mig fram till någonting.
Eller någonting liknande i metall som är c.a. 3cm långt eller lätt att kapa i den längden som skulle bli en bra hjulaxel.

Funderar också på att plundra leksaksbilar i plast på deras hjulaxlar, men det känns lite fel att köpa en ny leksak för att ha sönder den.

Gardinerna på jobbet försågs med en rundstång 4-5 mm längs ner för att hänga rakt, gardinaffär?
Annars är det svårt att köpa små mängder profiler och linande, ett ton går bra men en liten fjuttbit brukar vara knepigt.

För övrigt vill vi se bilder på leksaksbilarna!

...och när jag skrev förra inlägget såg jag att pressokannan med kaffe som står bredvid datorn har en stång i rostfritt i rätt dimension. Synd att jag precis slängde tre gamla krossade pressokannor, annars hade jag haft material gratis till dig! :D

M4 eller M5 skruv?

Redigerat:
Kolla om det finns några firmor som sysslar med automatsvarvning i närheten.

hsd
Clas ohlson har hjulpaket med axlar

Ja vi funderade att bara köra vanlig skruv och kanske kapa av skallen, tanken är att limma på trähjul som är köpta på Panduro.
Jag funderar däremot på om skruv eller gängstång till slut skulle gnaga upp trät i bilen... vad tror ni?

Får ta och fota när jag kommer hem, men inspirationen är väl typ någonting sånt här:
http://www.ekokul.se/bilarochfordon/polisbil-tra

Som ni ser är det ju egentligen mycket enkelt att tillverka själv. 1-åringen tycker det är väldigt kul även utan hjul, går hur bra som helst att banka i golvet :)

Hsd: orkar du länka till Clas Ohlsson? Boendes i Dalarna så kryllar det ju av sådana butiker. Har själv bara hittat alldeles för stora hjulaxlar där.

Norrhyttan, bra tips, den där slöjdhemsidan lyckades jag också hitta... men funderade på om det fanns någonting smidigt att bara fixa fram utan att beställa från internet.

Finns det ens järnhandlar längre? Bolist-butiken i stan hade tyvärr bara gängstång... .

Annars blir det nog att sätta en skruv utan gängor/stigning i skruvstädet och kapa.

Justja, tyngder längst ner i gardiner funderade jag också på.. kanske ska sno en hemma och sätta bågfilen i den...

hsd
Järre skrev:
Slöjddetaljer har rundstång i stål. 40 SEK för 1,5 m, 4mm diameter.

[länk]
Det finns på järnaffärer

Järre skrev:
Slöjddetaljer har rundstång i stål. 40 SEK för 1,5 m, 4mm diameter.

[länk]
Jag tipsade om Slöjddetaljer i början av tråden, men då ville TS inte beställa på nätet. Gissar bara här, men motståndet har nog inte minskat nämnvärt på de här timmarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.