T
Torrfura: Jag diskuterar nästan samma sak i denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/mobelsnickeri/252256-skarva-foga-samman-stora-limtraskivor.html Läs där så kanske du får lite inspiration!
6 svar · 3,5k läst
mattiasp
mattiasp: Om formen tillåter det så fungerar det med vanlig packtejp. Vill du vara extra säker på att det inte fastnar kan du använda tejp för diffusionstät plast.
2 svar · 1,3k läst
V
vanpire: Och när jag tänker efter så räcker det nog med möbelvinklar typ tre per sida Syns ju mindre än en fet regel ...
7 svar · 3,8k läst
·
Daniel_N
Daniel_N: [citat] den ungefärliga radien på bilden kan basas ja.
9 svar · 6,4k läst
E
Flyttad
E
Flyttad
il_duce
il_duce: Om man vill förenkla lite kan man t ex köpa ett ikea skåp ex. Hemnes. Såga av på mitten eller bara ta beslagen till skolådorna (knepig konstruktion). Har själv ett hemnes i hallen som jag gjort om toppen så det även är fönsterbänk/bräda.
6 svar · 10,7k läst
·
Johan-
Johan-: [citat] Ja det är ju så, det höga antalet låd- och skåpbeslag kommer bli en kostnad i sig. Att göra det helt gratis har inte varit tanken, dock att försöka hålla nere kostnaderna i den omfattning det går. [citat] Det blir en hel del volym ja, Om man ska se på sättet att förvara, så vad som funkar bäst rent praktiskt tror jag är olika från person till person. Att ha ordning och
17 svar · 8,0k läst
·
L
leonart: Ett förtydligande; jag avsåg kvistschellack och inte den hårda man smälter. Kvistschellacken har samma färg och glans som gabondörren.
6 svar · 11,0k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Nåja, det finns snygg, knivskuren furuplywood också. Men den kostar ju lite mera förstås. Fast Thorhult vill kanske ha det här rustika utseendet, med kvistar och allt. Och där är ju han/hon i sin fulla rätt. Det har ju faktiskt en viss charm med det upprepade kvistmönstret :) Det enklaste sättet att uppnå Thorhults önskan är väl helt enkelt en lasyr i valfri färg.
8 svar · 20,1k läst
·
P
Anonymiserad 144342: Hittade 21x40 tror jag det var på Beijer. Men det kostar också 80 kr metern. Jag hade tänkt bordet skulle kosta 600kr . Då kommer bara benen att kosta mer än så. Så jag kommer nog att köra på stavlimmad läkt eller 45x45 furu. Som bordsyta tänkte jag ta ytterpanel och sätta läkt under så att den inte kommer att slå sig. Så säg 21x195 och läkt under 20cc. Det borde väl kunna
11 svar · 19,3k läst
Bernieberg
Bernieberg: Undrar också detta. Tänkte använda MDF för att bygga en hög golvsockel och tänkte då skarva ihop remsor. Har tänkt kexa och sen spackla men man kanske behöver ha en remsa också. Håller med om att det känns tveksamt att skarva i stommen till hyllan. Kan en idé vara att limma ihop två tunnare MDF med skarvarna förskjutna?
8 svar · 22,4k läst
J
Jonny Majava: Ett fiolbyggartips är en usb-muggvärmare som lär hålla ganska rätt temp.
28 svar · 27,6k läst
·
Shakula
Shakula: Ser ut som samma bord som vi har. På vår förlängning är pinnarna fasade istället för en klack som jac beskriver. Skall se om jag kan ta någon bild vid tillfälle (om jag kommer ihåg det).
12 svar · 7,1k läst
·
H
harryerik: Jag har faner liggande, olika träslag och även mängder av korta bitar. Allt från pine till rosewood.
4 svar · 3,5k läst
C
cpalm: Finns även många mindre esoteriska varianter. Denna video: https://www.youtube.com/watch?v=AZ4pcEG1jqI Inspirerade mig till denna underbara lilla fog som kom väl till pass när jag skulle reparera ett avbrutet stolsben (fråga inte :D). [bild]
15 svar · 8,8k läst
·
L
Lajmen: Hej , jag har själv gjort ett par ringar för träningssyfte coh jag gjorde så att jag limmade ihop två st 12-16 ? mm vanlig plywood och sedan fräste jag ringar ur det med fräsen och rundade av med rasp och sandpapper så att dom blev till lämpliga dimensioner. Jag har haft mina i 2-3 år nu och dom håller än, har provat att ha sönder dom genom att hänga o släng i en utav dom, men dom
15 svar · 10,0k läst
F
flaektrem: Har ett helt vanligt ekbord i måtten 1000 x 2300 med 35mm tjock skiva. Har i dag en hög sarg runt hela bordet på undersidan som man slår i låren i helatiden. Sen grova kvadratiska ben ute i hörnen som gör att det upplevs som trångt om man sitter fyra i bredd. Tänkte riva bort sargen och benen och tillverka nya ben i form av två st kryssben med en bjälke mellan kryssens mittpunkt, och
0 svar · 1,6k läst
T
Taber: Jag bor i Stockholm och köpte det på Fredells. De har bara 19mm i lager så 16mm som jag ville ha fick jag hämta direkt hos deras grossist Fredrikssons Trä i Skogås.
16 svar · 6,9k läst
·
DennisCA
DennisCA: MDF har jag använt i jiggar och sådant men aldrig mer. Ren skit som sväller och även böjer sig. Plywood är så mycket bättre och det kan jag få billigt via jobbet också.
36 svar · 9,5k läst
·
Mr Handyman
Mr Handyman: [citat] Det verkar som om bänktången TS utrustat sin bänk med kommer från Irwin Records Woodcraft-serie, och inte Professional Woodworking Vices vilket troligen förklarar en del av problemen som omnämns. Har själv en Irwin Record bänktång 53ed Quick Release, har för mig att den väger 18kg, och är stadigare än Woodcraft-tängerna.
14 svar · 14,9k läst
·
J
jacobk: [citat] Tusen tack! "Hyllbärare" var ett bra nyckelord jag inte kunde komma på ;)
2 svar · 2,2k läst
·
B
BBB: Hejsan, Trogna läsare av detta delforum har kanske sett min funderingom att platsbygga ett hallskåp till min pyttehall.(Länk). Min plan är nu att bygga i 12 mm MDF och såga ut bitarna på bygghandeln. Har gjort en enkel "sågritning" att ta med till bygghandeln (se bilaga). Jag har dock börjat fundera på om 12 mm är tillräckligt för att få ett stabilt skåp eller om jag bör gå upp
0 svar · 1,2k läst
Åsa Lund
Åsa Lund: Har hört att Slöjddetaljer köper, vet inte mer...
1 svar · 1,6k läst
B
BBB: Tackar!
4 svar · 12,6k läst
B
4 svar · 12,6k läst
E
Eklunda: Jag eldar också med ask (obegränsad tillgång pga asksjukan) men nu börjar jag förstå att lägga undan en del klabbar utan kvistar till annat ändamål. Ska pröva att såga upp någon stock till brädor när andan faller på!
5 svar · 6,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.