Köpa & Sälja hus
vimsan: Det här skulle jag ha kollat särskilt: 1. Bygglov för allt som finns på tomten. 2. Om det finns ritningar på hur konstruktionen ser ut. 3. Är priset skäligt jämfört med övriga hus i området? 4. Vad för jobb räknar ni med att behöver göras om ni flyttar in? Kostnad för dessa? 5. Extra koll på vad värme/vatten troligen skulle bli för er. En 90-åring gör inte av med lika mycket
Nanny Fine: [citat] Korrekt. Förutom att expeditionsavgiften är 375 kr/pantbrev och exp. avg för lagfarten är 825 kr.
Lane: Har du din inkomst säkrad är det nog inga problem. Men för oss var ett lånelöfte inget löfte, vi hade lånelöfte hos 3 olika bolag/banker men när vi vunnit budgivningen tackade alla utom en nej till att ha oss som kunder då de tyckte jag hade för osäker inkomst trots att inkomsten var bra.
Lolle: De flesta besiktningsmän kollar mer än vad beställningsunderlaget säger men tar inte ansvar för mer. Vill du ha en undersökning som är mer omfattande finns det besiktningsmän som gör hel jordabalksundersökning. Annars så får du läsa på och ta hjälp av din besiktningsman. Kolla allt som går och utöka med nåt specifikt om du märker behovet. Säkerställ med säljare att han har
pelpet: Jag skulle också satsa på läget, och det bästa läget för mig är så nära jobbet som möjligt. 30 minuter restid är 5 timmar i veckan. Det kan vara skillnaden mellan noll och två träningspass, eller något annat man vill hinna göra. Kanske kan arbetsgivaren gå med på att du jobbar 10h-dagar måndag - torsdag och har lediga fredagar? Bor du "om knuten" så innebär det att du är
FRS05: Man ska väl se till att inte duscha precis innan man gör en sådan mätning annars kan den få utslag. Vi gick igenom våra badrum för inte så länge sedan och då var ett av "kraven" att man inte skulle ha duschat på morgonen för då hade det med största sannolikhet blivit utslag. Så min tanke var om din kompis mätt när någon relativt nyligen duschat?
daviden: En av tio som vann budgivningen i den undersökning som refereras hade inte bjudit högst. Den som bjudit högst hade blivit diskvalificerade eftersom de inte varit på visning. Jag tror att många äldre människor som säljer sina hus i vilka de levt under större delen av sina liv är måna om att huset tas över av några som de uppfattar som sympatiska snarare än de som betalar 10 000 kr
Göran.W: Det är väl mer regel än undantag att man uppger texerade ytan vid försäljning och den är i stort sett alltid för liten vilket är ett väl kännt fenomen så det blir nog svårt att klämma åt mäklaren och specielt när det är så lätt att mätta upp den värkliga ytan. Själv har jag taxerad yta på 100kvm vilket även mäklaren angav när jag köpte huset. Bygg ytan är 179 kvm och
-MH-: [citat] Den största volymtillväxten får du om du gör ingenting. Det växer sämre - mätt i volym - om du röjer och gallrar. bax, helt rätt. Gallra innan försäljning är ren förlust.
andersmc: För bodelningens skull är det bara intressant vad huset är värt just nu. Vad det är värt efter tre månaders renovering spelar ingen roll. Men visst kan du ta över betalningsansvaret för lånen, om nu banken tillåter det. Det beror mycket på hur stora lånen är i förhållande till husets värde.
Josth: Omdränering förmodligen ganska akut att göra, passa på att isolera med isodrän eller liknande samt undersök va-ledningarna. Kolla om det är lättbetong eller den traditionella grå betonghålstenen i källarmuren. Gillestugan felbyggd men tidstypisk, riv ut. Stor risk för fuktskador och mögel med åren. Numera ska det vara ventilerat golv samt väggar för att kunna leda bort fukten som
Nyfniken: [citat] På den punkten behöver man inte tycka så mycket. Det finns tydliga regler (att det är säljaren som bestämmer). Dock så har jag en känsla av att mäklaren kan påverka mycket med rekommendationer. Jag lyssnar i alla fall noga till mäklarens råd. Han säljer hus varje dag, jag gör det ett par gånger - totalt.
raveper: [citat] Ja..typ så här. http://www.mastfoto.se/1_mequipment.asp
BigGitt: Bara enskilld egendom är "egen". Annars har hustrun rätt ttill hälften. Spelar ingen roll hon skriver på eller ej. Efter 5 år som gifta , 50%. Missade mäklaren detta, eller såldes stugan privat, spelar ingen roll. Är man gift, kan man bränna pengar tillsammans. Problemet börjar dagen man går skilda vägar.
Freddan101: Ska träffa mäklaren idag igen så tar gärna emot tips på vilken dokumentation jag bör begära av byggherren. En energideklaration visar ju då egentligen inte hur bygget verkligen blev så min undran är vad jag kan fråga efter istället? Har tidigare tittat på alternativet att bygga med Myresjöhus och då har dom ex.sagt att ett trycktest ingår för att se hur tätt huset är.
Hubbe2: Läs tråden som kom ut nyss på de stackare som litade blint på en tidigare besiktning. Verkar bli dyrt... Besikta alltid själv! (egen besiktningsman)
p.lundgren: Räkna med att det är dags att byta pannan.Den kan fungera i många år till, men lika gärna dö i morgon. Men se det som ett plus att det är vattemburen värme, då har du många alternativa värmekällor. Dessutom är den förmodligen ingen effektiv vedpanna och oljeeldning är ganska dyrt numer.
Nyfniken: [citat] Det kanske lönar sig om man tänkt sälja.
Total0koll: Det hade varit enklast att först och främst gå till köpekontraktet och se om där finns några uttryckliga garantier avseende bygglov från säljarens sida. Har säljaren garanterat att byggnaden uppförst med bygglov, men det sedan visar sig att den inte gjort det, är det ett kontraktsbrott. Normal standard när det gäller byggnader, som kräver bygglov, är att dessa uppförts med
MangeK: Anticimex Nässjö besiktade huset vi skulle köpa, och just den besiktningsmannen som var hos oss är jag mkt nöjd med. Verkade kunnig och drog sig inte för att knöla sig in på alla möjliga och omöjliga ställen!
Farzan: Så där spontant tycker jag inte att med just de där sakerna borde det gå bra. Visserligen får du då ett hus som avviker litet från den leveransbeskrivning som du förmodligen har fått av husföretaget. Men med just de där sakerna spelar det kanske ingen roll. Uttag är uttag och elektrikern förväntas montera dem fackmässigt oavsett sort. Och det ändrar inte på förutsättningarna
Steel88: tack för bra svar ! Jag måste be om ursäkt för min otroligt dåliga förklaring. Vart ett hastigt slut på mitt första meddelande då jag fick besök.. Men ni verkar fatta vart jag vill komma. Vad jag anar så finns det inga som helst känslomässiga band till huset (förutom att de är glada att det går vidare i släkten). Vilket underlättar en hel del. Men däremot finns det ett
gaia: [citat] Skulle mäklaren kunna tvinga säljaren att lämna grillen fast han inte vill det? Grillen verkar ju vara flytbar trots att det är sten :). Köpare och säljare kan väl förhandla om det utan inblandning av en mäklare, tycker jag. gaia
billy_baver: Det hindrar inte på något sätt den enskilde medlemmen att föra sin talan individuellt mot kollektivet där man själv råkar vara medlem utan avgörande inflytande. När alla medlemmarna (som i detta fall) har gemensamt intresse mot sitt kollektiv riskerar det att bli ungefär som hempularen säger: Man kräver skadestånd av sig själv. Men! Det är också på det viset att exploatören (som
Swetrot: Jag tycker ni gör allt rätt, och säljaren gör "allt" fel. Tyvärr verkar inte mäklaren förstå att det finns goda möjligheter att knyta ihop säcken här, och få en affär till stånd. Att lägga ut hus igen med lägre pris inom någon månad från ett ursprungligt försök att sälja brukar inte attrahera fler köpare som är beredd att betala mera. Möjligen får man någon intressent
BorgP: Radon? Är långtidsmätning gjord? Vilken säsong? Vilket år? Är det mycket radon behövs antagligen mekansik ventilation. Elen? Är den omdragen? Finns jordfelsbrytare och annat modernt i säkerhetsväg? Hur hade ni tänkt lösa värmen när det är -15°? En luft/luftvärmepump gör inte mycket nytta då. En kamin värmer kanske vardagsrummet och det som ligger intill. (Det är lösbart, men