I
i-balk: Tack för svaren! Jag upplever entreprenören som klart seriös. Betalning för stommontering är dock det i särklass största lyftet och då vill jag att det ska gå rätt till. Kommer att betala fakturan ev. med justering för carport och med ny förfallodag.
4 svar · 3,2k läst
Nyfniken
Nyfniken: [citat] ...och helt oväntade(!) [citat]
10 svar · 2,6k läst
Stefan Bengtsson
Stefan Bengtsson: [citat] Eller också är ett objekts värde det som säljaren är villig att sälja det för. Man kanske kan säga att ett objekts värde är det som säljare och köpare kommer överrens om. En säljare som efter överrenskommelsen höjer priset, förtjänar inte att få sitt objekt sålt. En köpare som efter överrenskommelsen sänker budet, förtjänar inte att få köpa. Kanske inte
65 svar · 14,3k läst
O
Odjuret: Som alltid, om du ska köpa, gör en ordentlig besiktning, av huset och då även en besiktning av el och VVS.
15 svar · 16,4k läst
H
hempularen: Det låter som du fått ett besked från en tjänsteman som inte har brytt sig om att titta på förutsättningarna. Be att få ett möte med en bankman, förbered dig med handlingar om era inkomster, gärna lite mäklarutlåtande om tänkbar prisnivå på ert hus, försök få mäklaren att använda termer som område med stort intresse, köptryck osv (om det är relevant för ert område). OM
8 svar · 6,4k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: pepparmintzebra, låter vettigt. Och eget arbete kan man nog aldrig dra av för. Varför säljer du? Låter som en underbar trädgård.
4 svar · 23,0k läst
H
hempularen: Ja det låter ju som det kan vara tryckt virke.
17 svar · 11,4k läst
O
Odjuret: Men allt detta snack om pris per kvm, vad händer om huset visar sig vara större efter uppmätning? ska han TS då betala mer pengar till säljaren?
23 svar · 6,9k läst
O
Odjuret: [citat] Tja det var en ganska dålig jämförelse, med tanke på att du får ett bättre grepp på torr väg om du inte har mönster.............:blushing:
18 svar · 18,0k läst
E
Eppu: Jag hade tur. Frugan är mögelallergiker så hon kände i flera av husen hur det började "täppa till", så då kunde vi i ett tidigt stadium undvika att köpa de husen, men jag håller med TS om att det är svårt vid visningar då allting står öppet och vädrar. I de husen där frugan kände av mögel eller fukt så kände jag inte av nånting. /Eppu
12 svar · 8,7k läst
H
hempularen: Men det finns ju en god definition på hur biyta/boyta skall räknas. Om jag förstod rätt så är den här våningen strax under marknivån, i så fall så är det biyta. Den dag du säljer och kallar det boyta så kan du få problem med en köpare som plötsligt inser att han köpt biyta. Då är dte bättre att vid försäljning kalla det boyta, men i objektbeskrivningen tydligt påvisa att
11 svar · 24,3k läst
H
Hubbe2: Lite mer info för att förtydliga. Vi köpte huset i våras, badrummet är renoverat av säljaren 2009. Besiktningmannen var på plats och inspekterade golvbrunn och badrum, inga anmärkningar. Vi har heller inga problem med badrummet, utan det var nu i helgen som jag skulle rensa slangar och sånt under den duschkabin som står där. Då kom det ut en mindre mängd vatten på golvet och det
17 svar · 9,5k läst
B
BorgP: Jag skulle prata med bostadsrättsföreningens styrelse/teknisk ansvarige/ordförande om hur ansvarsfördelningen ser ut, vilka problem de haft och vilka planer som finns för framtiden. Normalt sett är det ju som du säger i föreningens intresse att huset är tekniskt OK.
1 svar · 1,3k läst
O
Odjuret: I det här sammanhanget är 50000 inga pengar. Självklart, jag förstår att man tycker att det är mycket pengar, det är ett par bra månadslöner. Men det är inte så man kan tänka i det här fallet. Det finns en risk att Ni förlorar, så är det. Det är en sak att ha rätt en annan att få rätt. Bara för att advokaten säger att det är säkert så är det inte så! Du har för mycket
18 svar · 12,5k läst
Nyfniken
Nyfniken: [citat] Min tröskel ligger på tresiffriga belopp d^_^b
11 svar · 9,0k läst
B
byggankan: [citat] Jo jag vet och jag tycker det är skitlöjligt att hålla på så. När vi sålde vår lägenhet så ville mäklaren gå ut med 1,15 vilket också var det minsta vi kunde tänka oss att sälja för men vi gick ändå ut med 1,25 vilket var vad vi hoppades på att få. Och trots detta icke-lockpris så fick vi sedan 1,35. Det var i Uppsala, inte Stockholm.
14 svar · 5,0k läst
T
tinatorn23: Hej.Startar en ny tråd då jag inte riktigt hittar det jag funderar på.Är ensam ägare till ett hus vi byggde -88.Ett Boro hus.Då 132 kv, nu ca 155.Byggde in garaget nån gång mitten av -90 talet då vårt 3:e barn behövde eget rum.Har nu ägt huset själv i ca 5 år.Barnen har börjat flytta Planerar att ev sälja om 3-5 år.När vi flyttade in i huset hade vi lån på 740000:- vi la
0 svar · 1,6k läst
O
Odjuret: Det låter som ett bra köp! Grattis! Ett tips är att ändå ta med allas vår murphy i beräkningarna! ;)
15 svar · 4,4k läst
Nanny Fine
Nanny Fine: [citat] Japp, -52 års taxeringsvärde gånger 1,5.
3 svar · 2,0k läst
H
hempularen: Som sagt snacka med banken om överbryggningslån. Det kan tänkas att banken är mindre intresserade av att ställa upp när det inte är meningen att du skall ta ett slutgiltigt lån på den nya bostaden.
5 svar · 6,2k läst
M
Mr_XXX: Klart som tusan att ni ska pruta. Det bud ni lade är väl ett bud ni är beredda att betala för FÖRUTSATT att allt är som det ska vara. Nu är ju inte allt som det ska vara efter besiktning och då ska prislappen justeras. Det borde inte bli nåt bråk över det. Lägg fram det objektivt och trevligt och utan personliga påhopp så ska det inte vara nåt problem. Jämför med bilinköp. Altt
14 svar · 2,4k läst
Nanny Fine
Nanny Fine: [citat] Vet inte vad FTX kostat innan, så jag kan tyvärr inte svara på frågan. Är helnöjd med resultatet och den efterföljande mätningen visade godkänt radonvärde, så jag känner mig inte särskilt lurad heller.... Hade jag tur, månne?
15 svar · 4,1k läst
T
troheden: tack snälla ni för era svar. Det bästa är väl att kontakta bankerna och fråga. Ska göra dette direkt på måndag. mvh T
9 svar · 2,0k läst
A
andersmc: [citat] Ja, så kan man göra (och gör väl praktiskt taget alltid) när det gäller obebyggda tomter. Men situationen är ju annorlunda för TS, som funderar på ett befintligt hus med fungerande VA.
16 svar · 9,5k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: En stor kruka med påskliljor vid entrén känns inte helt fel heller.
58 svar · 11,1k läst
AndersMMÖ
AndersMMÖ: Sådärja... Då var besiktningsmannen bokad och klar tills på fredag. Även separat kontroll av elsystemet... Då gäller det bara att sätta sig och plita ner en massa frågor att ställa och punkter han ska kolla särskilt på. Gud vet att man betalar för det ;) Tror rent generellt att vi har räknat (både finansiellt och hur mycket vi faktiskt kommer att orka med) och på att det kan dyka
13 svar · 4,5k läst
J
Josth: Min Nibe 310P från -97 låter 39,4dB(A) exklusive relä-klicken 30cm rakt framför fronten i öronhöjd. Har limmat tjocka bildämpningsmattor lite överallt, satt extra rörisolering samt tjocka cellgummibitar som mellanlägg här och där samt ett par meter fönsterlist mellan plåtluckorna. Knappast någon auktoriserad service skulle göra något sånt, möjligen byta kompressorns
5 svar · 2,9k läst
H
huggan: Nej det var det inte eftersom räkningen kom till fel adress för kommunen hade fel uppgifter, vet eftersom min sambo jobbar på kommunen och sen pratade jag med sotaren eftersom dom också skickade fel och han sa att ingen anmäler sånt och det är dom som kollar upp nya ägare. Men det kansek inte funkar så i er kommun.
15 svar · 2,3k läst
prototypen
prototypen: Om man plockar bort saker FÖRE visning och att mäklaren är införstådd i vad man tar bort så är det helt OK att ta med saker. Men huset tappar i värde om det är hål där en inbyggd micro har suttit. En eller två tvättmaskiner som diskuteras, ta båda, hämta en från återvinningen och säg att tvättmaskinen gick sönder förra veckan så ni får köpa en ny. Att komma veckan efter
27 svar · 7,3k läst
O
Odjuret: Tja, blocket kanske fungerar? Där sitter många å drömmer :)
7 svar · 3,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.