O
Odjuret: Om en energideklaration skulle vara hyffsat rätttvis så skulle det bli massa dyrare... För då skulle firman behöva göra fler kontroller. Men fortfarande så brister det på en viktig punkt, och det är insamling av uppgifter. Och där är det svårt att göra så mycket åt det... Och det där med åtgärder.... Dessa ger jag inte mycket för.... Hade vi i den brf där jag bor lyssnat på
8 svar · 3,6k läst
B
byggarätt: [citat] Jojjo jag menade att man ser om människor ser glada ut eller ej..och inget annat. Nej grannar som ägnar sig åt att lägga sig i saker dom inte har att göra med är ett stort problem och jag trodde att kommun och andra myndigheter hjälper den som är utsatt. Det är i verkligheten tvärt om. Så se verkligen till att du inte hamnar i ett område med tokar för då spelar det ingen
20 svar · 6,1k läst
F
frjo7205: Värderingsmän certifieras av samfundet för fastighetsekonomi. Den/de värderingsmän som anlitas bör vara ceritfierade av SFF, och med rätt typ av certifiering. Jag skulle tro att alla är kompetenta baserat på vilka företag de jobbar åt. Jag tycker också att du ska ha en värderingsman som du själv har anlitat. Inte bara för att göra en egen värdering utan också för att granska de
5 svar · 2,5k läst
V
verobar: Hempularen: vilken läskig historia! Helt sjukt - som säljare får man ju mardrömmar.
26 svar · 9,3k läst
mikael_thn
mikael_thn: Är väl framförallt där det är högt tryck på budgivningarna som nummer två på listan tvekar att dra tillbaka sitt bud...
24 svar · 5,5k läst
K
KungAnka: Fråga eller sök i forumet för grund och markarbeten. Ca-priset brukar räknas per meter, dvs husets omkrets. Men det beror på mycket annat också, som djup, typ av jord osv. Är du ensam budgivare finns ju ingen anledning att börja med vad säljaren vill ha. Bjud under, men se till att vara trevlig och motivera ditt prutande med skick, snittpris mm, visa att du har koll.
2 svar · 1,4k läst
tallmilan
tallmilan: Självklart ska det vara grenar i komposten när man har i gräsklipp (från uppsamlaren), annars blir det bara en illaluktande sörja. Grenarna gör att det blir luft i komposten (och fibrer) så att gräset etc torkar. Mycket bra gjort med andra ord. Så i stället för att klaga kanske du ska be om skötselråd för komposten eftersom den har sköts bra ?
14 svar · 10,0k läst
L
Lello: Hej. Om vi säljer vår BR nu i vår 2011 visst måste vi skrivit kontrakt på nytt dyrare boende senast 31/12-12 för att kunna få uppskov med skatten? Eller har jag missuppfattat reglerna? Jag förstod det som att man har innevarande år och året efter på sig.!
0 svar · 1,6k läst
H
hempularen: Man pratar ibland om entrepenörsarvode när en byggfirma som jobbar på löpande räkning tar in underentrepenörer. Då är det vanligt att byggfirman tar 10-15% påslag på underentrepenörens faktura. Det skall då täcka administrationen, viss ansvarsrisk (Om UE gör ett dåligt jobb så är byggfirman ändå ansvarig inför kunden). Löpande räkning kan ju förekomma på tilläggsjobb
3 svar · 10,0k läst
G
Grankott: Så sent som i fredags gjorde vi en, eller rättare sagt 2 privata husaffärer. Vi bytte hus med varandra, dock med en del pengar emellan då vårat nya hus var betydligt större. Vi hade olika banker, vi LF och andra parten Sparbanken. Vår bank krävde att en "autoriserad" person skötte pappren. Det slutade med att en jurist på Sparbanken skötte köpebrev/kontrakten för bägge affärerna.
7 svar · 5,7k läst
O
ordain: Att de har en egen kundombudsman är enbart positivt. Det är inte någon person du måste vända dig till på något sätt, utan är endast en tjänst som de frivilligt erbjuder för att kunna hjälpa kunder som är missnöjda. Det kostar inget att försöka med kundombudsmannen först och se om de är intresserade av att gå dig till mötes på något sätt. Om du är missnöjd med deras
2 svar · 3,5k läst
Nyfniken
Nyfniken: Det är till din fördel om du i kontraktet kan få med en villkorslös besiktningsklausul. Då kan du besiktiga i lugn och ro efter att kontraktet är skrivet. Tänk på att det kan vara ett par veckors "leveranstid" på besiktningsprotokollet.
2 svar · 1,9k läst
C
charlie2000: Fick precis följande svar från skatteverket: "Du har helt rätt. Om du säljer huset för 4000000 kr så har du 1012500 kr kvar när du har betalat skatten samt lånet." Då var det som jag trodde, och du Andreas 7506. :)
20 svar · 68,7k läst
G
Gaffe: Hur gick besiktningen? Vem blev det? Curious.... :)
6 svar · 6,8k läst
O
Odjuret: Vad är problemet? Vad vill TS ha hjälp med?
5 svar · 3,2k läst
AnneFi
AnneFi: Hos oss var det HSB som skulle fixa papperna, dom skulle godkänna köparen först och sedan så hade dom mötet mellan oss.
5 svar · 5,1k läst
H
hempularen: Skönt att höra. Nu vet jag inte vad du har för tidschema, men det är viktigt att du får det nya dokumentet i påskrivet skick, det är först då du kan anta att det blir det nya senare datumet som gäller. Så ligg på mäklaren om detta. Det duger inte att mäklaren påstår att hon har skrivit på, du skall ha avtalet i din hand.
10 svar · 6,5k läst
davidrinnan
davidrinnan: Jag gillar inte Anticimex speciellt mycket. Men gissningsvis säljer dom mycket fler besiktningar än konkurrenterna. Intressant är ju att veta hur pass stor anmälningsfrekvens dom har procentuellt, jämfört med konkurrenterna. Personligen anser jag att det som köpare bara finns ett vettigt besiktningsföretag att använda. Tyvärr finns dom bara i stockholm tror jag samt att deras garanti
41 svar · 9,5k läst
K
Kirre2: Vi köpte ett hus byggt runt 1900 för några år sedan och hade en besiktningsfirma där, men han kikade bara in genom en av ventilerna i grunden och sa att det inte gick att se nåt, men att det nog var okej. Nu har vi kunnat konstatera att trossbotten i hela huset är rutten och måste bytas. Vi hade köpt huset ändå, men det känns lite dystert att ha betalat tusenlappar för en besiktning
8 svar · 8,6k läst
Nyfniken
Nyfniken: [citat] Vilket fint hus! Vilket fult garage! ;)
49 svar · 7,0k läst
Nyfniken
Nyfniken: [citat] Nej.
14 svar · 2,1k läst
C
cem77: [citat] Miljökontoret kommer säga gör om gör rätt. En anläggning från 1982 är inte godkänd idag som infiltration. Nya regler har kommit senare som gäller idag. Att sen inte vattnet rinner undan tyder på att infiltrationsbädden är mättad och därmed inte längre fungerar som det är tänkt. Räkna med full omläggning av infiltrationsbädd när du räknar ihop totalt pris.
11 svar · 2,9k läst
Nyfniken
Nyfniken: [citat] Är du helt säker på att den inte funnits där förut? I vår förra lägenhet hade vi en grop vid dörröppningen till sovrummet (jag gick över den minst 4 ggr per dag). Det var ytterst sällan som man verkligen klev i gropen, och då var det en ganska ordentlig grop. Som ett kaffefat ungefär, kanske någon centimeter djup.
19 svar · 8,0k läst
·
Anna_H
Anna_H: Banken värderar husen på vår gata till drygt 2 miljoner, men de säljs för 1,5, vilket är det värde mäklarna anger. Det är nog i allmänhet så att mäklarna har bättre koll på lokala avvikelser.
44 svar · 9,7k läst
Enk Projektet
Enk Projektet: Jag har både köpt och sålt via mäklare och privat, inga problem att få banken att fixa. Jag tror det kostade 2500:-
16 svar · 2,7k läst
F
Fun Living: jhenrikj: Detta är vad vi hoppas på också, det vill säga att de tidigare reglerna gäller oss med. Jag tror inte heller att vi måste nyttja hela vägen till 85 %, men det kan vara en trygghet att känna att dte är möjligt.
29 svar · 33,1k läst
V
verobar: Hur har det gått ts?
7 svar · 2,8k läst
H
hempularen: Och iom. det så stänger jag tråden. Kul att det funkade för trådskaparen.
4 svar · 1,6k läst
·
mycke_nu
mycke_nu: d^_^b Bra jobbat!
15 svar · 4,2k läst
Nanny Fine
Nanny Fine: [citat] Överlag med maskiner får man nog se från fall till fall. Om en 20 år gammal kyl inte går igång, så hade jag i alla fall inte kontaktat säljaren och krävt en annan 20 år gammal kyl i ersättning.... En 2 år gammal - you bet!
7 svar · 5,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.