Köpa & Sälja hus
klaskarlsson: Förutom besiktningen så gäller ju att felen inte skall vara förutsägbara med tanke på skick och ålder. Så har du en rel. nylagt tak så kan du kanske ha ngt - även om du missade detta vid besiktningen (förutsatt att du verkligen gjorde det du kunde förstås, det får ju inte vara så lätt att tex titta upp på vinden men en ficklampa för att konstatera det - då lär det inte klassas
fidelie: Hur gick det? :) Vi la ett bud på en fastighet som inte hade några övriga intresserade. Några timmar efter att vi lagt vårt bud hade ett nytt bud inkommit 30 kkr under vårt bud, med villkoren snabbt tillträde och friskrivningsklausul. När vi blev meddelade det av mäklaren sa vi bara att de villkoren passade oss också. Inga fler bud inkom, de som la 30 kkr under stod fast vid sitt bud
Sailfast: Det låter ju väldigt trevligt att mäklaren rekommenderar en icke certifierad besiktningsman.
sad_ant: Thanks for the info, good to know. Why do you think you're overcharged then? Maybe you should look over what you have that might be consuming electricity?
storken: ingår. har inte hört någon kollega som säger annat. alla har tom skattekurser varje år när det börjar dra ihop sig så att mäklarna skall vara pålästa. man måste göra uträkning innan den 12/2 (eller där omkring) eftersom kvarskatt på över 20 kilopix tillkommer en ränta (rätt lågt, ökar efter 1/5 och sedan ökar igen i augusti nån gång om man trilskas med skatteverket och
kiirus: Några år sedan vann vi budgivningen på en icke-avstyckad tomt. I och med att fastigheten inte existerade, kunde köpet förstås inte fullbordas. Kommunen tog god tid på sig med avstyckningen, och under tiden ångrade säljaren sig. I och med att kontraktet inte var vattentätt formulerat (ett stort mäklarföretag i Stockholm), kunde säljaren dra ut sig från affären. Det är mycket
Locke: Ja, eller flyktingförläggning. Nu hyr ju Migrationsverket campingplatser och små hotell på olika ställen i landet. Kontakta Migrationsverket och erbjud dom att långtidshyra fastigheten - jag tror att du får napp direkt, säkerligen bra betalt också för den delen.
carlbanan: Med gängstavar som sticker ut från kantelementen får du nåt att fästa ett trädäck i. Så hade markfirman gjort där farstun ska stå. Enligt snickarn vi har hemma där nu, så är det ett väldigt bra sätt att göra på. Man slipper ju borra fast nått i plattan eller nya fasaden...
Mullbär: Du kanske kan hyra ut huset och bo kvar i lägenheten?
emiate: Även om vi skaffar en stege som är tillräckligt långt lät det på henne att det måste vara en fast stege eftersom höjden är mer än 4 meter? Vi köpte huset precis och skrev på kontraktet förra veckan så vi har 3 veckor på oss att besiktiga m.m. Vi kan fortfarande sätta krav så som jag uppfattade det! Röret som har läckt har säljaren fixat. Det rör som finns för att reglera
hempularen: Fuktskadan i badrummet har säkert spritt sig i vägg och golv, men det går ganska långt innan det blir sådana skador att ex. golvbjälkar måste bytas ut. Det man kan säga utifrån vad ni tydligen ser, är att badrummet måste rivas ut helt, troligen måste ni riva bort skivmaterial från väggarna och ev. tak i de andra rum som skadats från badrummet. Om det i det läget skulle visa sig
ge5239: Vet inte ens vart Tye ligger men det låter ju bra. har ju hört en del om "fel sida av vägen" och dylikt, får väl hoppas att jag är på fel.. gick runt där tidigare idag för att kika på omgivning, tog ungefär 5 minuter innan jag kopplat bort ljudet av bilar. Förmodligen är det av fördel att vuxit bort ett stenkast från en tungt trafikerad järnväg. Då är dessutom tomten omgiven av
storken: Skrönor. Tyskar är borta eftersom de ung tyskar har inte de intresset son deras föräldrar hade. Normän köper i strömstad då pendlingsavståndet är acceptabel. Annars så kan det vara hemvändande svenskar som kan betala bra men det är oxå ovanligt. Sent from my Nexus One using Tapatalk
bearbeer: [citat] På vår räkning så står det "anläggningsavgift för dricksvatten" och vi har pratat med dom o de har förklarat att det är anläggningsavgift för dricksvatten eftersom anslutningen för avlopp redan är betald. Från kommunens hemsida står det så här Anläggningsavgift För ett enfamiljshus som ansluter sig till; vatten, spillvatten och dagvatten är anläggningsavgiften 138 120
storken: det kan du. när du köper och skall andra användning av fastigheten tex för eget boende så kan du säga upp hyres gästen. det du inte får gör är att säga upp och hyra ut till nån annan.
storken: det går inte friskriva sig från hela huset utan från delar som tak grund badrum osv. de generella klausuler håller sällan. frågan är varför de har det? dödsbo eller konkurs är det normalt på men inte annars. en friskrivning är värd pengar hos oss på västkusten ej storstad skall prisskillnaden vara ca 75-100 mot att köpa samma hus utan friskrivning.
storken: låter som helt normalt. ta en tuschpenna och ringa in ytan med påväxt kontrollera efter ett år. så ser det ut på 98% av fastigheter.
Nanny Fine: How are you going to show the house? Seems awkward to sell a house from abroad.....
injonil: Ok, jag trodde faktiskt att det fanns någon koppling mellan ingenjörsbyrån och besiktningsfirman, men hur som helst var det Bo Bjerking jag menade. Du lär inte hitta någon firma i Uppsala som ingen har något illa att säga om...
hempularen: Som jag ser det så kan en sådan lista bli problem. För köparen kommer att uppfatta den som en total källa till kunskap om de fel huset ev. har. Samtidigt så har olika personer olika uppfattning om vad som bör ses som fel. Så när köparen sedan upptäcker att avloppen är ju också "felaktiga" för du har minsann aldrig bytt ut rören trots att de är åtminstone 5 år gamla (lite
BigGitt: (-MH- skrev: Om någon kom och sa att jag hade ett väldigt fint hus och sa att de ville bo där hade jag 1) bjudit på kaffe och slickat i mig allt beröm, samt 2) frågat hur mycket de ville betala! Så +1 på bonnen. hade du sen 3) Sålt huset för ett rimligt pris?) Det hade jag gjort!. Har redan flyttat så många gånger som ingen jag känner.
Mikael_L: Det är köparnas problem... Så länge den sista idioten inte är född kommer alltid någon bli lurad ... :P
KnockOnWood: [citat] För att analysera detta lite amatörmässigt och jordnära: Köpet gjordes upp med den som först bjöd "marknadspris". Om tvåan och trean kunde säga "vi bjuder också" XXX kronor, och köparen lottas fram, så hade du kanske haft en annan syn på marknadsvärdet. Men så fungerar ju inte budgivningen. Jag gissar att många, som inte bjöd högst, sedan ångrar sig och tänker att de
Hemmakatten: Vi har en helt och fullt ärlig fastighetstaxering. Vad som inte räknas in är hus nr 2, i vårt fall en sjöbod/gäststuga om 40kvm nere vid sjön. Inte heller räknas vårt boningshus som något extra. Boytan är bara 115 kvm,men byggarean är 235 kvm. Vårt hus ligger bredvid ett frutudshusområde där varken husen eller tomterna är särskilt stora coh det "spiller" över på vår taxering.