Globetrot
Globetrot: [citat] många kanske skulle betrakta ditt tillvägagångsätt som att krångla......jag håller dock med dig. Då tråden är från ett tag sen, så kanske läget är bättre nu när marknaden planat ut lite. Ps jag såg inte att tråden var så gammal, sorry!
18 svar · 18,5k läst
I
Ingper: [citat] Reklamationsrätten är en sak mellan den som köpt varan/beställt tjänsten och företaget som levererat den. Det är alltså inget som övergår till den nya ägaren av varan, och därför ointressant i ditt fall (om man inte kan få förre ägaren att agera i ens ställe och alla papper finns, förstås). Detsamma gäller i allmänhet garantierna, om inget annat är uttalat (som redan
30 svar · 9,2k läst
N
Norrlandskusten: [citat] Nej, det tror jag inte. Men även om man som säljare i förväg godkänner håltagningen så är det nog ändå bäst att vara på plats och ha synpunkter på placeringen av hålet. En besiktningsman är ju egentligen bara intresserad av att komma därifrån och skicka fakturan. Som säljare får man leva med hålet. Även om täcklocket, med lite tur, är väldigt nära i nyans. Tex.
10 svar · 6,5k läst
L
Lucioperca: Husletaren55 ... Vi har precis varit i samma situation som er. Vi skrev på för ett hus innan vi sålt våran lägenhet. Vi kollade med banken att det var ok med dubbla boende men hade behövt hosta upp 5% som kontantinsats till huset om vi inte fått vår lägenhet sålt. Jag tänkte precis som du, tänk om ingen kommer, om nån kommer vill dom nog inte lägga bud, finanskris etc... Jag målade
12 svar · 4,3k läst
E
eviljava: Jag tror inte att du har någon rätt att kräva avdrag på fakturan. De har utfört ett arbete och även rättat till bristerna. Hade du däremot lagt till en vitesklausul i avtalet med städfirman där ev. förseningar/backjobb skulle resultera i avdrag hade det ju varit en annan sak. Men med tanke på att du skriver detta inlägg ö.h.t. gissar jag att någon sådan klausul inte existerar? Du
1 svar · 1,8k läst
Globetrot
Globetrot: De där sprickorna var det nog inte bara du som såg troligtvis....denna typ av fel behöver ju inte innebära att det inte blir budgivning. Marknaden styr husköp inte exakt värde...hus kan nog baserat på tillgång o efterfrågan både gå för flera mille över och under värdet på dem....
15 svar · 5,7k läst
·
J
joche: Hej, finnas det någon här som har erfarenhet av en besiktningsman i Borås som heter Joachim Becker? Joachim
0 svar · 2,3k läst
Globetrot
Globetrot: Jag kan eg. inget om källare, men har försökt sätta mig in lite då vi tittat på källarhus. Efter vad folk berättat för mig så är det svårt att få 100 procent fuktfritt, detta ledde oss till att sluta ens titta på källarhus. Jag skulle nog i ditt fall också ta ställning till om det ändå är dax för dränering? om ja, så ..... då är ju lite fukt mindre jobbigt än om
13 svar · 17,4k läst
findus42
findus42: Om det går... kryp ner i grunden och kolla. Även om du aldrig varit i en grund tidigare så ser du om det ser torrt och städat ut. Låna en stege och klättra upp på taket. Lyft några pannor och titta hur mycket skräp det är under. Är det skräp i hängrännorna? Det tyder på att ingen kollar taket. Syna fönster och dörrar utifrån. Särskilt bleck och sådant. Skadade eller
3 svar · 2,4k läst
F
Farzan: Klickar man vidare från Hemnet till mäklaren framgår det att husen byggs av GBJ Bygg AB och googlar man sig fram till deras hemsida finns det bl a en broschyr som säger att de här husen byggs nyckelfärdiga med totalentreprenad. Det framgår också bl a att det skrivs både entreprenad- och köpekontrakt (det senare är väl då antagligen för tomten) mellan kunden och GBJ Bygg. Så det är
5 svar · 1,8k läst
sandra_
sandra_: Nordea har en speciell "del" som bara jobbar med nyproduktion, jättetrevliga, jättebra och vi fick lån väldigt enkelt.. Var även på swedbank, där kunde vi pruta ner kontantinsatsen från 15% till 5% så de är inte heller omöjliga, men Nordea visste verkligen vad de pratade om angående att bygga nytt så jag skulle prova där om jag vore du ! :)
3 svar · 2,2k läst
Skåne-Mia
Skåne-Mia: Ok, tack alla för svar. :-) I dag är dagen vi ska skriva kontrakt och ågren sitter i. Hehe. Men det är nog naturligt som Eviljava säger. Hursom helst så har vi helt enkelt inte sett något annat hus som vi har velat ha (ja, som vi också har råd med då) och fukt och kass cement till trots går vi vidare med detta, fast hållandes en besiktningsman stadigt i handen. ;-)
10 svar · 2,9k läst
O
Opz99: [citat] Spelar dessvärre ingen roll om banken hindrar lånet till nya bostaden innan... :-(, Annars är det en bra ide för att mildra effekten av dubbelt boende, men man måste som sagt få det dubbla boendet innan man kan hyra ut.. / Opz99
25 svar · 50,8k läst
Stringfellow Hawke
Stringfellow Hawke: Det är ju iofs en hel del allvarliga och mindre allvarliga punkter som hittats... Personligen hade jag själv försökt pruta i samma läge. Men som övriga sagt, vad står i kontraktet?
8 svar · 3,9k läst
Swetrot
Swetrot: Det är ett väldigt fritt spektra på vad elen kostar (en del räknar medelvärden fem år bakåt, väl medvetna om att elen blivit dyrare på senare år). Det finns heller inte två familjer som har samma förbrukning av el, fastän det är samma hus. Det kan slå ordentligt på förbrukningen. Men mäklarna är skyldiga att redovisa i kronor för att visa på en kalkyl, och då håller de sig
2 svar · 2,5k läst
H
hempularen: För ett antal år sedan när marknaden var lite hetare, hade jag en kollega som faktiskt lyckades med tricket att ge ett tidsbegränsat skambud. De kom på en visning där de hade väntat sig att bli nedsprugna, uppptäckte att där bara var 3 spekulanter, en av dem var klart ointresserad, den andra märktes att de var kritiska och troligen inte fastnade för huset. Så min kollega testade med
4 svar · 20,6k läst
Swetrot
Swetrot: Problemet där är att hyresintäkterna knappt räcker till räntekostnaderna, i synnerhet inte om man dessutom skall slanta 1,2 millar för bolaget. Sedan har korttidsuthyrning en tendens att slita enormt hårt på ytskikt, badrum, kök och möbler. 13 bäddar och 15-20kkr/vecka ger väl indikation på att det varit rätt mycket party där.
8 svar · 3,2k läst
M
mojängen: Tack så mycket för svaren!
3 svar · 22,1k läst
M
MickeK: Då är det upplagt för ett bud på 675.00kr :D de 75 ni sparar är ju ett helt nytt tak eller nya fönster till hela huset (plastfönster från Polen kan jag rekommendera) Eller så åker ni till Thailand en månad i vinter för de pengarna. (Jag tar bara 10% i provision på er "vinst" om ni följer mitt råd och lyckas ;))
8 svar · 6,9k läst
S
starmanin: Hej roslagsbo! Nej det är väl lite sent på säsongen. Nog går det väl att bygga under 2 millar även om man får ta Älvsbyhus eller ett lite dyrare alternativ. Men det blir väl inte helt nyckelfärdigt. Älvsbyhus kostar väl typ 1,1 inkl grund nyckelfärdigt med oinredd vind. Sen tomt typ 250 ..+ fler kostnader. Hamnar väl strax under 2? Vill helst bo i Norrtälje kommun. Min önskelista
15 svar · 4,6k läst
T
Taken: Som tidigare svar säger, gör en egen besiktning, utan tvekan. Visst känns det som en dyr utgift, men det är det verkligen värt speciellt om besiktningen visar på något nytt fel som ni annars skulle ha missat.
4 svar · 1,4k läst
H
hempularen: Jag reagerar på det som skrivs i första inlägget att takpannor är bytta. Det viktiga är att underlagspappen skall vara bytt, ofta lämnar man den gamla pappen och lägger ny, vilket inte är ngt. större problem, men om man har lagt nya pannor utan att lägga ny papp så är det helt bortkastat.
5 svar · 3,9k läst
G
gaia: Fler kloka råd har jag inte :). Själv har jag såld hus bara en gång :). Många andra råder att vid visning ska man ta bort alla personliga prylar och lämna bara det som dekorerar utan att belasta. Är det för många möbler i huset så kan man flytta ut det som är överflödigt så huset känns större. Det ska ligga en överkast på sängen så besökare inte tror att du sovit i den i
3 svar · 1,2k läst
H
hempularen: Men om vi antar att de nuvarande lägenheterna 'r uthyrda. så har hyresgästerna besittningsrätt, det begränsar dina valmöjligheter en del.
6 svar · 5,4k läst
A
andersmc: Stod det bokstavligen "eget" vatten och avlopp, eller stod det "enskilt"?
5 svar · 1,9k läst
Joel.I.A
Joel.I.A: I vårt sutteränghus från 66, är det lite olika på källar/sutteräng planet. Några golv har konstruktionen, betong-kallasfalt-lecakulor-betong-klinker. En annan del är numera, betong-kallasfalt-byggplast (som ligger om lott men inte är tejpad) -cellplast-betong-inomhus blå platon-parkettgolv. Den senare konstruktionen byggdes nyligen av en byggfirma, som då bytte ut ett reglat golv som
10 svar · 12,3k läst
Lolle
Lolle: Ja och nackdelen ligger som sagt hur skadehanteringen rent juridiskt inte är en sån höjdare. Har flera kunder som vi fått hjälpa driva tvister gentemot återförsäkringsbolaget och det är i min yrkeskarriär som fastighetsjurist den absolut mest tungrodda motparten gällande skadeärenden jag varit med om. Har hitills tvärnekat självklara fall gentemot kund och lagt över all bevisbörda
28 svar · 7,5k läst
FemTummar
FemTummar: Eller ofta. Jag använde den som sagt flitigt i slutet av 2010. Får väl bara hoppas att den kommer upp igen.
2 svar · 4,3k läst
Lolle
Lolle: Vet inte om jag håller med. En riktigt duktig besiktningsman kan ge väldigt bra indikationer. Det största problem vi har i mina ögon idag är just att det föreligger en så stor snedfördelning mellan kunskapsbakgrund mellan beställare och besiktningsman att många privatpersoner är jättenöjda och ger goda referenser till folk som inte alls är så kompetenta som de framställer sig
11 svar · 5,1k läst
E
Egnahemsägare: [citat] översatte jag till Läkare. [citat] Där verkar EPA sätta gränser. I USA är nog de på EPA rädda om jobben så de inte gör fel, i Sverige böjer man på nacken för regeringen, det brukar sitta politiker i styrelsen och/eller som GD.
62 svar · 17,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.