Vi tittar på att köpa ett nyproducerat hus och ska få ta del av en energibalansberäkning. Undrar om någon vet vad det finns för krav på en byggherre? Ska även en energidekalation tas fram eller är en deklaration likvärdig en balansberäkning?

Man vill ju gärna veta att huset är tillräckligt tätt och klarar alla energikrav innan man köper.

Energibalansberäkning är den teoretiska beräkningen utifrån isoleringstjocklek/kvalitet, köldbryggor osv. Görs innan byggstart.
Energideklaration är den faktiska förbrukningen. Görs när man vet den faktiska förbrukningen.

• Gilla
brolfo
  • Laddar…
Tack för svaret, Haavard. Så byggherren/säljaren har ingen skyldighet eller möjlighet att innan försäljning energideklarera eftersom man måste ha en förbrukningshistorik?

Har byggherren/säljaren någon annan skydlighet när det gäller energi, ex. att mäta upp hur mycket huset läcker etc.?

Ska träffa mäklaren idag igen så tar gärna emot tips på vilken dokumentation jag bör begära av byggherren. En energideklaration visar ju då egentligen inte hur bygget verkligen blev så min undran är vad jag kan fråga efter istället? Har tidigare tittat på alternativet att bygga med Myresjöhus och då har dom ex.sagt att ett trycktest ingår för att se hur tätt huset är.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.