Hej

Jag och min tjej skall köpa vårat första hus, detta är ett radhus i gult tegel (170kvm2)! Vi har kollat omkring i området och sett att ett annat hus i samma skick såldes för 1.530.000 kr 2008. (Brunt kakel, panel, brun heltäckningsmatta, brunt kök, bruna tapeter m.m....m.m...)

Vi har även varit i kontakt med ca 10 st boende i samma område och frågat om de har haft några problem med deras hus och de problem de har haft har redan åtgärdats i de hus vi nu skall köpa (utom syllen men den är ju ok)

Ett nytt renoverat hus i samma område kostar mellan 2.200.000 - 2.400.000 kr. Eftersom huset är ett 70-tals hus så har syllen kollats och där var inga tecken på angrepp!
Hela huset skall blåsas invändigt, nya fönster, kök, badrum, tilläggsisoleras och vi kommer även byta ut golvbrunnar och gamla vattenrör!

Säljaren vill lämna huset som det är och vi får städa upp och kasta det vi inte vill ha och detta drar hon av 20.000 kr för ! (Detta är ett dödsbo)

Nu vill hon skriva av sig från allt ansvar och då är frågan, ska vi begära att vi vill ha huset ännu billigare! eller skall vi vara nöjda med priset vi har fått ?

mvh

kristoffer

Det är standard att man har en friskrivningsklausul när ett dödsbo säljer. För dödsboet är en juridisk person som upphör att existera när boet skiftats ut till arvingarna, det finns då ingen att ställa ev. krav ang. dolda fel mot. En arvinge ärver inte ansvar.

Dvs i praktiken så finns inget skydd mot dolda fel oavsett om det skrivs så eller ej, när ett dödsbo säljer.

En viss rabatt bör man ha, men det beror ju en del på vilket skick huset är i. Om du köper ett hus som är i tipp topp skick så förväntar du dig (efter att ha kontrollerat) att det inte skall finnas några fel, fel som då ändå dyker upp har större chans att bli klassade som dolda fel.

I ett hus med stort renoveringsbehov så skall man som köpare räkna med att det dyker upp oväntade fel också, dessa räknas då oftast inte som ersättningsbara dolda fel.

Dvs OM du köper ett hus med renoveringsbehov så är värdet av att kunna ställa säljaren till svars för fel som visar sig lägre efterssom sannolikheten att hitta sådana fel är lägre.

På din beskrivning så skulle jag vilja uppmana dig till att se till att få syllen kontrollerad själv innan du köper, lita inte på en undersökning som utförts annat än på ditt uppdrag. OM det visar sig vara fel på den ändå (mycket vanligt i de årgångarna) så kommer du inte att kunna få ersättning vare sig av säljare eller besiktningsman.

Hej

Har själv kollat syllen och det är inga fel på den. På hela området har bara 1 hus (ca 40 st totalt) haft problem med syllen pga en gammal dam som låg där en gång i tiden.

Den personen som hade problem med syllen kostade det 60.000 kr att fixa (ROT-avdrag) så runt 30.000 kr.

Om det hade varit problem med syllen hade ju ägaren (dödsboet) fått betala men nu verkar det ju vara ok!

Ja vi ska ju blåsa hela under våningen först och sen ta ovan våningen. Har ålat omkring i de små vinds utrymmen som finns med ficklampa och kollat, det ser bra ut!

men det är ju ett bra pris, vi har ca 500.000 kr att renovera för så det är ju ett bra pris!

Det låter ju som att du kommer renovera för minst 500 med det du räknade upp, har du koll på vad allt kostar?

dark-young skrev:
Har själv kollat syllen och det är inga fel på den. På hela området har bara 1 hus (ca 40 st totalt) haft problem med syllen pga en gammal dam som låg där en gång i tiden.
Jag hoppas att det var en gammal damm som ställde till problemen.

hahaha... japps... damm!

Lite svårt att hänga med i svängarna här men jag gör ett försök.
Ni har skrivit kontrakt eller skall skriva kontrakt på ett hus.
Priset anser du vara bra, men det är svårt för oss att ta del av det då du inte har skrivit ut det, bara vad ett liknande kostade 2008 och vad ett nyrenoverat kostar idag.
Har jag förstått det hela rätt om jag tolkar det som att de kommit EFTER budgivning och sagt att friskrivningsklausul gäller?
Jag hade då försökt få dem att sänka priset lite, alternativt se till att de bekostar en stor besiktning, inkl. VVS, el osv. Dessa brukar kosta 20-30000kr. Sen efter det så vet ni mer om husets skick och om ni vill fortsätt med köpet.

O
Vad du oroar dig för är dolda fel som kan uppkomma.... problemet är att om du har köpt ett hus under marknadspris så kommer detta att räknas in i en bedömning om eventuellt dolt fel.
Visst kan du försöka få ner priset lite. Men den stora frågan är hur mycket det skulle bli, samt om säljaren är beredd att sänka priset eller väljer att göra om försäljningen.
Eftersom du ändå kommer att renovera hela huset så lär dolda fel ändå gå ganska snabbt att själv åtgärda.

Men som hempularen skriver så blir det egentligen ingen skillnad om de skriver in friskrivningen eller ej då detta är ett dödsbo, du har ingenstans att rikta dina krav när dödsboet är stängt så friskrivning i detta fall är mer ett förtydligande på detta.

Dödsbo kan du aldrig kräva i efterhand, som många redan tipsat om, så det blir ingen skillnad.
Men 500 000 - hur långt räcker det? Ni tänker göra badrummen själva också och tänker bara materialkostnad, eller? ( fråga från en som plöjt ner åtskilligt mer i ett 70-talsvrak). :-)

Blev det ngn affär?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.