Stötte på en C-uppsats som handlar om taktik vid köp av hus och bostadsrätter. Tänkte dela med mig av den för det är säkert någon mer här inne som finner det som intressant läsning:).

kau.diva-portal.org/smash/get/diva2:326256/FULLTEXT01

Fick det inte att fungera med att länka det riktigt, men kopiera bara texten och sätt in den i ett nytt fönster så kan ni ladda ner filen direkt.

Redigerat:
"Vad har den vinnande budgivaren för strategi i budgivningen i en fastighetsaffär?"

Bjud högst.

Budgivning 101, citat: "Undersökningen visar på att det inte finns en enda vinnande strategi som de vinnande budgivarna använder sig av men däremot finns det olika typer av strategier."

Hur kan man forska på budgivningsstrategier i husaffärer? Det enda man vet är att den som bjöd högst fick huset. Kanske använde man sig av någon slags strategi, men ingen kan ju veta om det var på grund av den man vann. Det kan ju lika gärna var så att strategin gjorde att man fick betala mer för huset.

Nyfniken skrev:
...Bjud högst...
d^_^bd^_^bd^_^b

Fast alla hade ju inte bjudit högst.

Ehh - Jag valde att sälja till budgivaren med näst högsta bud!?

daviden skrev:
Fast alla hade ju inte bjudit högst.
slacker skrev:
Ehh - Jag valde att sälja till budgivaren med näst högsta bud!?
Viktigpettrar. Allting är inte kronor och ören. Man kan naturligtvis erbjuda annat än pengar (friskrivningsklausul, fördelaktigt tillträde etc.). Det får väl också anses vara ett bud.

Jag skulle vilja påstå att det alltid är den som bjuder högst som vinner. Men kanske inte högst köpeskilling då.

Så 'bäst bud' är kanske en bättre term än 'högst bud' här?

En av tio som vann budgivningen i den undersökning som refereras hade inte bjudit högst. Den som bjudit högst hade blivit diskvalificerade eftersom de inte varit på visning. Jag tror att många äldre människor som säljer sina hus i vilka de levt under större delen av sina liv är måna om att huset tas över av några som de uppfattar som sympatiska snarare än de som betalar 10 000 kr mer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.