10 236 läst ·
18 svar
10k läst
18 svar
Hur vet man att det är rätt?
Updatering: Jag har bestämt mig för att vänta ett tag. Känns bättre att vänta så att man har lite mer sparat samt att jobbet för nuvarande är lite sådär. Men alltid kul att ha varit ett steg på vägen
samt att ha fått lite tips ifrån er och det tackar jag för. ( Huset jag lade ett bud på har fått ett annat bud, lite högre men är för nuvarde inte sålt men jag känner att det är bättre och att vänta ).
// Alexander
// Alexander
Det låter sunt, det du gör. Allt måste verkligen kännas rätt när man köper hus, tror jag i alla fall
. Nu har jag inte köpt men är som jag varit inne på tidigare lite i samma situation som dig. Dock så tror jag aldrig det kommer kännas 100% rätt. Just nu är jag väldigt intresserad av ett hus som jag ordnat lånelöfte på och hela köret. Nu har jag dock extremt mycket att göra på jobbet så jag har ingen lust att ta tag i allt vad det innebär med husköp, försäljning av gammal bostad, byte av bank och flytt.
För mej är det nog mer känslan av att det INTE är rätt än tvärtom som är avgörande....dvs vill jag VERKLIGEN bo här....
Jag skulle också satsa på läget, och det bästa läget för mig är så nära jobbet som möjligt. 30 minuter restid är 5 timmar i veckan. Det kan vara skillnaden mellan noll och två träningspass, eller något annat man vill hinna göra. Kanske kan arbetsgivaren gå med på att du jobbar 10h-dagar måndag - torsdag och har lediga fredagar? Bor du "om knuten" så innebär det att du är borta hemifrån ungefär lika länge som någon som har en restid på 1h till jobbet.
Det är också stor skillnad om man slipper åka bil till jobbet. Kör man en hyfsat modern bil kostar det sällan under 20 kr/mil att köra. 5 mil från jobbet = 4000 kr/månaden i pendlingskostnader.
Det är också stor skillnad om man slipper åka bil till jobbet. Kör man en hyfsat modern bil kostar det sällan under 20 kr/mil att köra. 5 mil från jobbet = 4000 kr/månaden i pendlingskostnader.
Klicka här för att svara