Använd sedan Landshypotek till lånet. Vanliga banker förstår sig inte på gårdar.

Det stämmer inte, sist jag kollade var landshypotek långt ute i rabatten. Inte ens i närheten av att ge bra villkor. SEB och Swedbank var kalrt bättre.

Beroende på, kan jag tänka mig att skogen är värt dubbelt så mycket som gården i övrigt. För att ge ett tips om hur viktigt det är att man värderar den korrekt.

Landshypotek har jag aldrig ens tänkt på, ska hålla det i minnet och kolla upp när det blir dags.

Vad gäller skogen så visst är det till viss del avverkningsbart, bra mark osv. Men också otroligt dåligt skött (läs: inte alls skött) de senaste 20 åren. Det finns också stora delar som består av berg med enstaka tallar på. Detta räknas konstigt nog in i skogsarealen och inte som impediment, vilket jag tycker att det borde göras.

Om det är dåligt skött eller ej, spelar inte så enormt stor roll. Volymen växer bra ändå. ;)

-MH- skrev:
Det stämmer inte, sist jag kollade var landshypotek långt ute i rabatten. Inte ens i närheten av att ge bra villkor. SEB och Swedbank var kalrt bättre.

Beroende på, kan jag tänka mig att skogen är värt dubbelt så mycket som gården i övrigt. För att ge ett tips om hur viktigt det är att man värderar den korrekt.
Vad jag avsåg var inte räntenivån, utan att dom kan värdera gårdar. Det kan vara svårt att låna pengar i en bank som inte förstår värdet i en jordbruksfastighet.

-MH- skrev:
Om det är dåligt skött eller ej, spelar inte så enormt stor roll. Volymen växer bra ändå. ;)
Nja, jag vet inte om jag håller med om detta. Visst växer det. Men genom att man har missat en eller ett par gallringar växer det bara saktare och saktare. Om man gallrar nu kommer det som blir kvar blåsa ner direkt. Missade återplanteringar blir också stora förluster dels genom det som kunde varit ungskog på 20 år nu och att det krävs större åtgärder för att få marken redo för plantering. Även om det växer hade det kunnat växa så mycket bättre om det vore skött ordentligt.

Nja, -MH- har en poäng. Volymen ökar ganska lika, det är kvaliteten på virket som får ge sig om man inte gallrar. Gallrar du tar du bort kubik men ökar kvaliteten (värdet) på det som står kvar.
Och vid en försäljning är det kubiken som räknas, inte ytan eller kvaliteten.

I fjol vid den här tiden sålde vi arvingar mormors gård, ungefär samma yta som din och också oskött genom åren. Men där fanns många kubik virke i varierande kvaliteter. Vi använde LRF Konsult som mäklare.

mycke_nu skrev:
Vad jag avsåg var inte räntenivån, utan att dom kan värdera gårdar. Det kan vara svårt att låna pengar i en bank som inte förstår värdet i en jordbruksfastighet.
Det jag avsåg var inte bara räntenivån, givetvis var alla banker intresserade av att låna mig pengar. Värderingen är ju detsamma som köpesumman, så det behöver de inte fundera så mycket på.

Majjijann skrev:
Nja, jag vet inte om jag håller med om detta. Visst växer det. Men genom att man har missat en eller ett par gallringar växer det bara saktare och saktare.
Den största volymtillväxten får du om du gör ingenting. Det växer sämre - mätt i volym - om du röjer och gallrar.

bax, helt rätt. Gallra innan försäljning är ren förlust.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.