Dagen efter att jag och sambon varit på visning hör vi av mäklaren att budgivningen är igång med 4 budgivare. 3 st har lagt var sitt bud och den 4:de har lagt två bud. Högsta budet ligger över vår högstanivå (100') men vi vill ändå lägga ett bud med förutsättningarna/villkoren att vi inte har något tidigare objekt att avyttra (bor i hyresrätt) och är därmed flexibla med övertagande.

Nu undrar jag följande:

Är det seriöst att lägga ett bud under nuvarande högstabud?
Mäklaren är väl tvungen enligt lag/sed att framföra samtliga bud med evenuella villkor?
Hur stora är chanserna att säljaren skulle välja oss för en snabbare affär istället för 100' ?

Dr House

Det beror ju på säljarnas situation, men 100k är mycket pengar som kan vara värt att vänta ett par månader extra...
Tänk på att det är att "gambla" och lägga sig 100k under högsta bud, höga odds i.m.o
Om det var jag i er situation, och jag verkligen ville ha huset, skulle jag inte göra så.
Men däremot lägga mig sniket lågt över högsta bud. (om utrymme finns, dvs.)
Lycka till!!
//Custard

Som jag gjorde för 5 år sedan när jag köpte förra huset lade jag under bud med förutsättningar: Friskrivningsklausul, lämna kvar skiten, ingen flyttstädning, övertagande när som önskas samt lånelöftet klar. Med dessa villkor fick jag huset billigt trots det fanns fler budgivare över min nivå.

Mmm... det är ju en chansning vi i såfall gör. Kan tillägga att detta är vårt första objekt vi seriöst kollar på och att maxgränsen (för tillfället ;)) är passerad när vi checkar av budläget så tänkte vi ta en rövare.

Man har ju läst om fallen då budvinnaren inte fått lån, 2:an hunnit hitta annat hus under tiden etc etc. Men som sagt, det hänger på säljarens situation.

Vi får se... går det så går det d^_^b

Hur gick det? :)

Vi la ett bud på en fastighet som inte hade några övriga intresserade. Några timmar efter att vi lagt vårt bud hade ett nytt bud inkommit 30 kkr under vårt bud, med villkoren snabbt tillträde och friskrivningsklausul. När vi blev meddelade det av mäklaren sa vi bara att de villkoren passade oss också. Inga fler bud inkom, de som la 30 kkr under stod fast vid sitt bud och säljaren valde senare att sälja till vårt pris.

Vi hade inte dragit oss för att lägga ett lägre bud om vi hamnat i en sådan situation, men då är det väl än mer viktigt att tydligt framföra sina villkor. Och då helst också ha bättre villkor än de budgivare som lagt högre bud, kan jag tro.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.