5 300 läst · 46 svar
5k läst
46 svar
Synpunkter på detta huset?
Sida 1 av 4
http://www.maklarhuset.se/ViewObjekt.aspx?objektid=507615&referrer=hemnet
Vi har bokat in oss på visning. Men jag funderar över vad som behöver åtgärdas? Är det mer än vad vi inte ser?
Värmesystemet, (inredningen är ju given), Likaså köket och badrummen nere (slå ihop till ett).
Vad bör vi kika extra på?
Vi har bokat in oss på visning. Men jag funderar över vad som behöver åtgärdas? Är det mer än vad vi inte ser?
Värmesystemet, (inredningen är ju given), Likaså köket och badrummen nere (slå ihop till ett).
Vad bör vi kika extra på?
Generellt skulle jag vilja se ett besiktingsprotokoll på huset innan jag ens funderar på att kila på en visning - Ger ju iaf en liten bild av enentuella problem som inte avspeglas på bilder/text.
Här är det mer eller mindre standard att ett besiktningsprotokoll finns för nedladdning. Finns det ngt att dölja är ju en fråga.
Se iaf till at NI gör en besiktning av huset. Så det inte dyker upp ngn kalldusch....
EDIT: Är jag blind - Det står "se bilaga" gällande dagvatten som bör göras om? Hittar ingen sådan.
Det hänvisas även till frågeformulär från ägaren som jag heller ej hittar?
Här är det mer eller mindre standard att ett besiktningsprotokoll finns för nedladdning. Finns det ngt att dölja är ju en fråga.
Se iaf till at NI gör en besiktning av huset. Så det inte dyker upp ngn kalldusch....
EDIT: Är jag blind - Det står "se bilaga" gällande dagvatten som bör göras om? Hittar ingen sådan.
Redigerat:
Här är det inte standard att besiktningsprotokoll finns innan försäljning, behöver inte alls betyda att det finns något att dölja. Köparen besiktar ju ändå i de allra flesta fall.slacker skrev:Generellt skulle jag vilja se ett besiktingsprotokoll på huset innan jag ens funderar på att kila på en visning - Ger ju iaf en liten bild av enentuella problem som inte avspeglas på bilder/text.
Moderator
· Stockholm
· 53 465 inlägg
Det talas om fläktar i grunden. det är knappast original. Frågan är varför man installerat dem, om det är/ har varit fuktproblem, eller om det handlar om radon. Oavsett så bör man kolla fukt och ev röta i bjälklaget. Fuktproblem i torpargrund kan vara trickigt, ibland blir det sämre av mer ventillation.
Det där att pelletspannan behöver service kan betyda vad som helst från att den skall tittas på, till att den eller skorstenen är helt slut.
Det låter också litet skumt med den ickefungerande kakelugnen. En sådan är troligen inte original i huset (var inte så populärt 1971), om vi antar att den bara funnits där i typ 20 år så verkar det märkligt att den skulle vara ur funktion idag. Frågan är om det kan vara gemensam skorsten med pelletspannan, och ngt. problem med skorstenen.
Det där att pelletspannan behöver service kan betyda vad som helst från att den skall tittas på, till att den eller skorstenen är helt slut.
Det låter också litet skumt med den ickefungerande kakelugnen. En sådan är troligen inte original i huset (var inte så populärt 1971), om vi antar att den bara funnits där i typ 20 år så verkar det märkligt att den skulle vara ur funktion idag. Frågan är om det kan vara gemensam skorsten med pelletspannan, och ngt. problem med skorstenen.
Just på förstabilden ser det ju ut som om man satt igen alla ventiler i grunden, det kan säkert ha någon koppling till att man installerat en fläkt i grunden. Jag skulle definitivt undersöka om det går att se in i grunden genom någon inspektionslucka eller så.
Man kan ju kräva att det tas upp en lucka. Men jag har sett protokoll där man helt enkelt struntat i att besikta den delen också.ciia skrev:
Hur menar du att skorstenen är malplacerad?
Fläckarna vid fönstren, kan det ha regnat in? Kondens? Glömt fönstren öppna och åkt på semester? Om jag tänker på rätt bild såg det ut som om det runnit ner från fönstren, eller?
Tycker det är fint med de bruna listerna överallt faktiskt, numera ska allting vara så jäkla vitt överallt!
Berätta gärna hur det har gått, har ni varit på visning än?