H
hempularen: Som sagt det är säljarens problem inte ditt, men mäklaren har sannolikt rätt att kräva ersättning från säljaren om du köper. Nu vet vi ju inte vad de har för avtal mellan sig, men i normalfallet så har mäklren rätt till provision även efter avtalets utgång.
2 svar · 1,6k läst
B
Bygg i Lund: Jag har använt mig av båda dessa besiktningsmännen och jag kan rekommendera Benny Parhorn (Eminenta). Han gjorde i mitta fall ett bra intryck och skrev en bra rapport och hittade ett flertal bra saker under besiktningen. Vad gäller Dan Theander (Byggnadsbesiktningar) kan jag inte ställa mig bakom honom. Mitt intryck av honom var att han inte är särskilt kunnig eller insatt samt att han
1 svar · 5,7k läst
H
hempularen: Vad gäller mäklaren, ja rent teoretiskt kan han nog det, i praktiken lär det inte fungera efter så lång tid. Jag tror att efter längre tid så har huset troligen ändrats så myket att man kan hävda att det är en helt annan affär Det upplägg du funderar på med "ömsesidiga gåvor" istället för en ren försäljning förekommer och skall under vissa omständigheter vara OK. Jag har
1 svar · 3,8k läst
Zixten
Zixten: Mina tankar kring ekonomin. Räkna alltid med hög ränta, klarar du det inte med hög ränta, fundera på om det är rätt att köpa. Räkna ut alla kostnader till huset, och få fram en månadskostnad, vilket du redan gjort ( använd uträkningen med hög ränta) sätt sedan varje månad in summan på ett speciellt konto öronmärkt för husets kostnader, på så sätt bör det alltid finnas
10 svar · 1,8k läst
Raceman
Raceman: [citat] Nu är det ju så att trådskaparen redan köpt huset för en och en halv månad sedan.:x
64 svar · 15,1k läst
S
skidaren: Spinner vidare på den här tråden. Är spekulant på ett hus som är varudeklarerat. Vad händer vid en skada i ett badrum där den tidigare ägaren anlitat en hantverkare som givit garanti på jobbet. Vad jag förstår så gäller garantin den förre ägaren. Dvs det är han som måste åberopa garantin hos entreprenören som gjort jobbet vid en eventuell skada som garantin ska täcka.
14 svar · 5,5k läst
Martin_B
Martin_B: Husköp är en enda stor kompromiss som vissa har nämnt redan. Man kan oftast inte få allt, inte ens om man har gott om pengar. Har man pengarna kan man däremot komma väldigt nära "drömmen", så det är väl egentligen pengarna som styr i första hand. 1. Ekonomi 2. Läge (den geografiska placeringen går aldrig att ändra och sjävla områdets karaktär ändras sällan, även om det
46 svar · 16,5k läst
F
FRS05: 6% för bostadsrätt i Halmstad...... :)
10 svar · 2,1k läst
B
Baxter: Tack för ditt svar. Nu tänkte jag lite mer allmänt just när det gäller sutteränghus, och om det finns något vi ska kolla lite extra efter, om de byggde på något speciellt sätt under början på 80-talet som ger upphov till vissa problem osv..
2 svar · 3,0k läst
H
hempularen: En gemensamhetsanläggning förvaltas antingen av en samfällighetsförening, eller av medlemmarna direkt (kommer inte ihåg just nu vad det kallas vid direktförvaltning). Formellt så ligger skillnaden i att om det finns en registrerad samfällighetsförening så väljer ni en styrelse som sedan sköter den löpande förvaltningen. Beslut om ex. renovering tas antingen av styrelsen eller genom
1 svar · 1,2k läst
H
Hannaan: Ok ja huset har ju inte dränerats sedan början av 70talet..men det finns dock ingen källare så kanske inte behövs..?
4 svar · 1,7k läst
B
b_hasse: [citat] Om bankväxeln har en angiven mottagare och har "korsats" (2 parallella streck diagonalt på framsidan) så förhindrar det att någon annan än den tänkte mottagaren kan lösa in den innan du hinner "döda" den, vilket tar minst 6 månader. Om den inte korsats så kan vilken upphittare som helst överlåta den till sig själv med en förfalskad överlåtandetext, och risken är stor att
33 svar · 12,0k läst
gingpa
gingpa: Vi är på G att köpa ett fritidshus av en tysk säljare. Brukligt är att säljare och köpare träffas på banken och gör upp affären. I detta fallet har jag anlitat Ikanobanken som inte har kontor att besöka. Dessutom är den tyska säljaren inte i Sverige så ofta. Hur gör jag i detta fallet? Ikanobanken för över pengar till mitt konto och jag skickar vidare eller skickar banken
0 svar · 1,4k läst
K
Krille4: Tack för svaren! Någon som har en uppfattning om hur "hårda" de är på att godkänna förbättringsutgifter utan kvitton? Vi har renoverat för ca 800 kkr och saknar kvitton på ungefär 80-100 kkr.... /Krille
3 svar · 5,3k läst
H
HTC: Detta var det första huset som jag var på visning som jag är lite intresserad av fortfarande. Har varit uppe länge, dessutom var jag ensam på visningen. Fördelar, nackdelar? Har kikat på driftkostnaden. http://objekt.fastighetsbyran.se/Objekt/?source=hemnet&ObjektGID=OBJ3082_1123108694
32 svar · 10,9k läst
M
-MH-: Banken brukar vilja ha någon mäklare som de känner till.
7 svar · 6,7k läst
G
gaia: kanske tid att få lånelöfte hos banken innan budgivningen startar?
9 svar · 3,1k läst
Nyfniken
Nyfniken: [citat] Tack för komplimangen, men jag är absolut inte särskilt kunnig. Jag hade aldrig satt mig i sitsen med dubbla (ägda, dyra) boenden. I synnerhet inte nu med en bostadsmarknad som är lite vinglig, en konjunktur som verkar ta tvärstopp (?) och en valutaunion nästgårds där medlemmarna verkar spela rysk roulette med framtiden. Men människor lever så olika liv. Vad som passar mig
23 svar · 3,9k läst
G
gaia: Är du den enda arvinge? Finns det inga syskon,halvsyskon som har del i framtida arv och kan betrakta din "rabatterade" huspriset som att du fick förskott på arvet ? Det kan annars blir så dumt att du investerar pengar i huset och köper den billigt men andra arvingar kan kräva dej på sin andel i arvet när den tiden kommer och det blir långa diskusioner om hur mycket du har lagt på huset
17 svar · 5,2k läst
M
Mellanbarn: Sidan du länkar till talar ju hela tiden om utgifter, inte arbetskostnad. Så du ska kunna dra av även avgiften. Det är ju en utgift som medfört en förbättring
1 svar · 9,9k läst
B
bibbif: [quote="Mullbär, post: 1378463"]Du får gärna visa/berätta om renoveringen här på forumet. Spännande att följa hur ert nya hus kommer att växa fram.[/QUOTE ja =) fast det lär dröja tills dess. januari innan vi har nyckel. Sen blir det rätt många steg... Börja göra det som måste åtgärdas. Läs dränering o byta golv i ett rum i källaren. Just ja, badrummet också =)
10 svar · 7,3k läst
M
-MH-: Undrar om inte SKV per automatik kollar sådant själva i registren. Eller kanske bara om man blir utvald för granskning.
6 svar · 1,7k läst
H
hempularen: Blåbetongen började diskuteras redan tidigt 70 tal om inte tom. på 60 talet. Sedan när förbudet kom så var det en rätt lång avvecklingstid. Siporex och andra radonfria alternativ användes i mycket stor skala redan i början på 70 talet. Så jag är av uppfattningen (men kan ha fel) att har du lättbetong från senare halvan av 70 talet och frammåt så skall man ha otur om det är
9 svar · 3,1k läst
S
sepani: Jag kan tänka mig att det eventuellt (?) inte är så mycket problem med syllar? Källarvåningen är ju murad. Men möjligen blir det samma problematik? Syllar finns väl i "botten" på övervåningen oxo Det jag är mest orolig för är dräneringen. Fast det går naturligtvis att åtgärda. Ventilationen verkar ok "tilluftsmässigt". Frånluftsmässigt går det ju att utöka. Patrik
4 svar · 5,0k läst
L
LoffeH: Får tacka för svaren jag fått här. Eftersom huset står på en grundkonstruktion med fyra fack blev resultatet att säljaren får göra ytterligare tre inspektionsluckor. Om inte annat lär det underlätta att få bort de ruttnande byggspillet och utläggande av plast (och kanske avfuktare). Vi ska även låta en byggfirma knacka på bjälkarna och se att de inte är skadade av fukten. Allt
11 svar · 2,9k läst
M
myrstack: Grejen är väl att även om ett tex badrum har byggts med regler som tex tillåter genomföringar i golv så är besiktningsmannens uppgift inte att se om dåvarande konstruktionsregler har följts. Dennes uppgift är snarare att hitta och varna för samtliga felkällor med det ädla syftet att minska möjligheten för en försäkringstagare att få ersättning. Ser man till tex de
3 svar · 1,5k läst
B
bränski: allt handlar om hur angelägen säljaren är att sälja. dom kanske inte har köpt något nytt, dom kanske har belånat huset med den summan och vill gå jämt ut, finns många faktorer som spelar in. jag sålde en sommarstuga i våras, hade utgång, 1 395. Första budet trilla in på 1 195 tror jag. Mitt ord till mäklaren att jag aldrig skulle sälja för under utgångspriset, och det kom in en
34 svar · 31,9k läst
Lolle
Lolle: Exakt det Nyfkniken nämner är det som gör att jag inte vill rekommendera specifika firmor. Vet flera som varit supernöjda med Densia samtidigt som jag även vet missnöjda kunder. Besiktningsmannen har säkert varit "lat" vid nybygge o kollat skåpen med resonemanget att är det gjort proffsigt är sannolikt resten oxå det. Har sett överlåtelsebesiktning utföras på allt från 1 timme
7 svar · 3,5k läst
P
padth: Hej, Är med sent i budgivningen på ett hus i Trollhätte-trakten. Tar därför gärna emot tips på bra besiktningsman att anlita för överlåtelsebesiktning. I närområdet, eller göteborgs-trakten om så krävs. Tack på förhand!
0 svar · 2,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.