4 706 läst ·
12 svar
5k läst
12 svar
Hur värderar banken huset när man köpt under högsta budet?
Vi budar på ett hus just nu på ett hus.
Utropspris: 1585'.
Vårt bud: 1425'
Högsta budgivares bud: 1500'
Det vi funderar på nu är hur banken värderar huset när de lägger upp topp/bottenlån? Kan man hos någon få igenom så att topp/bottenlånsberäkning baseras på högsta budet på 1500'?
Utropspris: 1585'.
Vårt bud: 1425'
Högsta budgivares bud: 1500'
Det vi funderar på nu är hur banken värderar huset när de lägger upp topp/bottenlån? Kan man hos någon få igenom så att topp/bottenlånsberäkning baseras på högsta budet på 1500'?
Tveksamt... Det är ju köpeskillingen som är husets "marknadsvärde". Husets marknadsvärde har ingen koppling till hur budgivningen gått till.
Men banker går att förhandla med. Jag tror dock inte att de bryr sig speciellt mycket om budgivningshistoriken. Din övriga ekonomi är avgörande.
Men banker går att förhandla med. Jag tror dock inte att de bryr sig speciellt mycket om budgivningshistoriken. Din övriga ekonomi är avgörande.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Madelenrisberg, du inser det säkert själv.madelenrisberg skrev:
Bara för att du fått en kompis att lägga ett bud på 3 mille så grundar inte banken lånet/säkerhetsbedömningen på det,
om du själv betalar 1,5.
Frågar som Nanny Fine: Varför såldes inte huset för 1.500.000?
Enkla svaret är väl att huset inte var värt det.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Köpeskillingen som är husets "marknadsvärde" vid lån tagandet men det går bra att göra en värdering efter köpet och på så sätt få ner topp lånet vad jag har förståt.
Så bind inget lån vid köpet innan det blivit värderat för det kan trasla till det.
Jag kan ha fel så kolla upp det med banken om det går.
Men frågan är om det är lönt att försöka för så lite pengar som det rör sig om.
Så bind inget lån vid köpet innan det blivit värderat för det kan trasla till det.
Jag kan ha fel så kolla upp det med banken om det går.
Men frågan är om det är lönt att försöka för så lite pengar som det rör sig om.
Visserligen sant, men jag tycker resonemanget är lite galet. Sekunden efter huset är köpt så sjunker ju marknadsvärdet garanterat. Den enda som var beredd att betala så mycket har ju redan köpt det.Göran.W skrev:
Hurdå? :SGöran.W skrev:
Det är ju bara topplån (obundna) som blir bolån om en omvärdering är möjlig.
Man kan förvisso ha ett bättre förhandlingsläge om lånen är obundna. Detta eftersom man då lätt kan byta bank. Sitter man däremot med större delen bundet vet banken att man blir kvar åtminstone bindningstiden ut. Det finns m.a.o. inte så mycket att förhandla om i ett sådant läge. 
Det här är en klassisk fråga, med klassiskt svar: Om två dårar bjudit över varandra är köpeskillingen ett "tokpris". Men om en tredje dåre deltagit i budkriget har du ett "marknadsvärde"...

Medlem
· Västerbotten
· 317 inlägg
Det har ett namn i ekonomins värld. "Buyers curse" eller vad det nu var. Som sagts tidigare i tråden, priset går till högstbjudande, men när köpet är gjort finns det inte längre någon som är villig att betala det priset, det egentliga marknadsvärdet ligger således under priset som produkten har sålts för.
Marknadsvärdet vid köpetillfället utgörs av köpeskillingen, ingenting annat.
Att säga att marknadsvärdet direkt efter köpet är ekvivalent med vad "nummer 2" i budgivningen var villig att betala stämmer inte. Detta eftersom det mycket väl kan dyka upp fler intressenter. Såvida man nu inte förutsätter att uppsättningen av budgivare är en konstant (vilket det inte är). På en marknad tillkommer och försvinner det aktörer hela tiden.
Eftersom det bara är spekulationer är det alltså ganska ointressant att försöka sätta ett marknadsvärde direkt efter ett köp.
Det kan dock finnas anledningar att göra en ungefärlig uppskattning (vilket mäklare dagligen gör). Men facit får man först när köpekontraktet är undertecknat.
Att säga att marknadsvärdet direkt efter köpet är ekvivalent med vad "nummer 2" i budgivningen var villig att betala stämmer inte. Detta eftersom det mycket väl kan dyka upp fler intressenter. Såvida man nu inte förutsätter att uppsättningen av budgivare är en konstant (vilket det inte är). På en marknad tillkommer och försvinner det aktörer hela tiden.
Eftersom det bara är spekulationer är det alltså ganska ointressant att försöka sätta ett marknadsvärde direkt efter ett köp.
Det kan dock finnas anledningar att göra en ungefärlig uppskattning (vilket mäklare dagligen gör). Men facit får man först när köpekontraktet är undertecknat.
Medlem
· Västerbotten
· 317 inlägg
Jag påstår ju inte att man ska göra så, det är bara en ekonomisk teori som man använder vid hypotetiska scenarier.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
För att analysera detta lite amatörmässigt och jordnära:FredrikoKarl skrev:
Köpet gjordes upp med den som först bjöd "marknadspris".
Om tvåan och trean kunde säga "vi bjuder också" XXX kronor, och köparen lottas fram,
så hade du kanske haft en annan syn på marknadsvärdet.
Men så fungerar ju inte budgivningen.
Jag gissar att många, som inte bjöd högst,
sedan ångrar sig och tänker att de också skulle velat köpa för det priset.
Men var för sent ur startblocken.
Klicka här för att svara