A
aldrigklar: "För samtliga dessa punkter rekommenderas en fördjupad undersökning." Välkommen till husbesiktningarnas fantastiska värld. Det första man bör lära sig är att besiktningsmän och besiktningsprotokoll i samband med husköp är helt meningslöst. Det är bara till för att lura mindre vetande köpare. Allt som påpekas i besiktningsprotokollet är uppenbara saker som vilken amatör som
15 svar · 2,7k läst
·
T
Thomas_Blekinge: Du lånar först till bara husköp. Sedan kan du för större renoveringsprojekt prata med banken och säger att removeringen kommer att öka husets marknadsvärde med si och så mycket och att du vill låna till det, du får ju mer utrymme. Prata igenom detta med banken innan.
15 svar · 2,8k läst
P
Plåthuset: [citat] Jag tycker att det har väldigt mycket med saken att göra eftersom det är en oerhört viktig komponent i hur hela överlåtelsekedjan går till. Att du väljer att begränsa dig till att endast titta på hus som är förhandsbesiktigade är ju förstås helt OK. Du väljer ju själv vad du ska spendera din tid på och hur du väljer ut de objekt som du är intresserad av. För egen del
35 svar · 9,6k läst
buspojken
buspojken: Saknades tillgång till krypgrunden, den hade ja velat kolla i innan köp
1 svar · 1,0k läst
Q
qvintus4: vad tycks om värdet i fall man tänker lågnsiktigt visst att det är en del att göra tycker jag att det känns som gnska ok pris eller
14 svar · 1,4k läst
V
Vanbeasten: 1. Vet inte vad som står i bokningsavtalet, men jag gissar att om du skriver ett bokningsavtal får du betala några kronor ( 15? 20? 30?). Om du sen inte kan fullborda affären förlorar du hela sudden eller större delen av dom pengarna. Så det är därför dom tycker du ska kolla möjligheten till finansiering först, så du inte förlorar pengar i onödan. 2. Det beror på vad som står i
1 svar · 996 läst
S
start79: Haha, tack för det!
18 svar · 3,5k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Av en händelse tittade jag på nio år gamla myrbilder i morse. Då fick vi en invasion av svartmyror i sommarstugan på Hallandskusten. De små krypen byggde helt enkelt bo i krypgrunden, och tog sig sedan upp i huset för att hämta mat. [bild] [bild] [bild] Det var en rätt enkel match för saneringsföretaget att "eliminera" de små men många krypen. Killen sprutade något där nere, sedan
12 svar · 4,4k läst
·
O
Odjuret: Vad är du rädd för? När det gäller eventuell radon så är nästan rädslan för den farligare än själva radonet... All blåbetong innehåller inte radon
3 svar · 8,5k läst
·
L
lassaserik: "Det finns inga dolda fel på fastigheten. Det finns bara ett väl synligt fel på fastigheten, det är huset som står där." Så sa mäklaren till mig när jag köpte en sommarstuga 5-6 mil nerströms från detta objektet... (Vi har fortfarande lite pyssel kvar efter 10 år)
5 svar · 3,0k läst
O
olomar: Standard i förmedlingsuppdrag är att det tecknas med ensamrätt i 3 månader varefter om inte objektet inte sålts rullar vidare utan ensamrätt. Uppsägning kan ske efter ensamrättens utgång, vanligtvis med en uppsägningstid om 10 dagar. Vad som avtalats, om det skall utgå någon ersättning till mäklaren är upp till er att avtala om. Alltså, avtalet löper tills objektet säljs eller
26 svar · 6,3k läst
H
hempularen: Det första är givetvis lägenheten i sig själv. Vilket skick är det på det inre som blir ditt eget ansvar att underhålla. Framförallt badrummet är en riskfaktor, och som dessutom kan väldigt dyrt att åtgärda om något är fel. Läs trådar under badrumsforumet, här så ser du vad du bör kontrollera. Sedan är det då föreningen. Hur ser ekonomin ut. Årsredovisningen brukar vara
1 svar · 1,9k läst
H
hempularen: Undersök med olika experter. Det är tänkbart att en eco isolering (cellulosa) är mer lämplig i det gamla huset.
12 svar · 1,9k läst
·
P
per solsjö: Mitt råd är att strunta i traditionell överlåtelsebesiktning och göra en riktig kontroll istället. Leta efter företag som utför statusbesiktningar, då gissar man inte utan kontrollerar misstänkta fel direkt. Visserligen blir det ofta provhål och det är något dyrare än överlåtelsebesiktning, men man får veta husets verkliga skick och slipper massa beskrivningar om risker mm
23 svar · 8,6k läst
P
pingis: Då ska jag göra något jag tycker folk glömmer ganska ofta: Knyta ihop tråden. Bouppteckningen gjorde jag själv. Skatteverket har en blankett på nätet som man kan fylla i direkt på datorn. Sedan skriver man ut den, får den bevittnad och skickar in i pappersformat. Om den avlidne inte har en massa konstigheter i sin ekonomi borde denna blankett fungera för de flesta. Med tanke på vad
26 svar · 5,8k läst
P
Putt: SMS och via nätet här också, däremot är ju budlistan något som bade köpare och säljare har rätt att ta del av.
19 svar · 5,4k läst
Huddingebo
Huddingebo: Jo, så var det när farsan byggde med Småa. Färdig platta på mark och en hög med virke och en bunt ritningar. Möten med jämna mellanrum där det stämdes av att allt gick enligt plan. -1983 typ. Mycket bra idé tycker jag! I bostadsbristens Sverige där många tar för stora lån.
5 svar · 3,1k läst
M
Martin_355: Hej. Vi har hittat ett hus i Örebro och behöver en besiktningsman. Vi vill inte ha Anticimex för det var dem som gjorde besiktningen för säljaren. Är det någon som har erfarenhet bra eller dålig av någon besiktningsman skulle jag vara tacksam om ni kunde skriva det. Gärna om besiktningsmannen har försäkring. Mvh Martin
0 svar · 1,9k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Ditt inköpspris är naturligtvis vad du köpte gården för. Sedan kan du ha haft kostnader för lagfart, pantbrev och kanske andra administrativa kostnader. Och därtill vissa renoverings- och tillbyggnadskostnader. Reglerna finns här:
6 svar · 1,6k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: Vad heter växterna i trädgården? Be dom gärna rita in på en karta och skriva namnen (lätt att glömma). Fråga efter gamla bilder och dokument om husets historia.
1 svar · 2,7k läst
Jonatan79
Jonatan79: Räkna med att byta fönster och del av innerväggen, är du händig klarar du det själv. Svårt att veta hur myxket fukten spridit sig. Finns det någon ovanlig lukt i huset eller runt området?
1 svar · 1,4k läst
pelpet
pelpet: Kommunikation kan vara svårt. Ibland måste man lirka med folk för att få dem dit man vill. Lite vardagsspykologi. T.ex brukar folk vara mycket mer positiva till saker som de kommer på själva än om de blir skrivna på näsan. Säger man att till folk att "ni sålde ett nytt avlopp till oss men det fungerar inte och är trasigt" så brukar de komma på själva att de kanske borde göra
41 svar · 10,0k läst
O
Odjuret: [citat] Du kan konstatera blåbetong, men det är omöjligt att konstatera att den innehåller radon... om man inte mäter det. All blåbetong innehåller inte radon. Det viktigaste rummet att mäta borde vara källare....
12 svar · 5,1k läst
F
falkn: Som sagt, när det gäller fastigheter skall man aldrig frånsäga sig rätten att ha en öppen urträdning efter besiktning. Alternativt att man besiktigar innan man skriver kontrakt.
15 svar · 4,9k läst
R
Rustyy: Det är väl bra att dom borrar, tycker jag iaf. Och är det gömt någonstans skadar det väl inte. Ett litet hål är väl bättre än en överraskning om ett tokfuktigt golv 3 år efter husköpet😄 (som man kunnat få reda på innan köpet)
8 svar · 7,4k läst
O
oceanis: [citat] Priset är väl satt till vad man anser det vara värt med det skick som huset är i och med hänsyn till prisbilden i området. I detta fallet finns det ett utrymme med en duschkabin och panel på väggen vilket var enkelt att se och också det som TS bjudit på. Nu vill TS ändra på utförandet och också riva ner delar av den vägg som visades upp för TS innan budgivningen. Det
11 svar · 4,9k läst
nikasp
nikasp: Jag har dragit ut registerutdrag från Lantmäteriet så han är ägare och pantbrev på hela 2000 kr finns uttagna :) Dock så har jag hittat en oroande planerad vägdragning som kan komma nära torpet om några år. Får prata med Trafikverket nu.
12 svar · 11,5k läst
Jonatan79
Jonatan79: Mycket pengar kan inte köpa god smak! Svårsålt sa Bull, gör om gör rätt , sa Bill....
50 svar · 24,1k läst
·
N
nypon: Vi gjorde som Pelle242 skriver. Jag stod för hela insatsen men inför köpet lånade jag ut hälften och vi skrev ett skuldbrev. Vi äger alltså 50% var. Detta kommer ju aldrig regleras så länge vi är tillsammans. Struntar i vem som betalar, huset är ju vårt tillsammans. Det är mer en säkerhet om något skulle bli tokigt. Vi hade en familjejurist som hjälpte oss med skuldbrev,
9 svar · 1,4k läst
O
Odjuret: Då har man lärt sig något nytt igen ;) Då hänger jag med på vad skadeståndet var för något... Då behöver jag troligtvis inte fundera mer på det! Var tvungen å kolla vad 100:- 1926 motsvarar med dagens pengar... ca 2500:-
2 svar · 3,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.