5 390 läst ·
19 svar
5k läst
19 svar
Se budgivning på hus jag säljer
Sida 1 av 2
Hej
Håller på och säljer ett dödsbo.
Ni som har sålt hus när vi ni se budgivningen?
Det står att man skall få se den men jag har hittills fått ganska lite info från mäklaren hur det går.
Jag vet att bra intresse har visats för huset.
// Christina
Håller på och säljer ett dödsbo.
Ni som har sålt hus när vi ni se budgivningen?
Det står att man skall få se den men jag har hittills fått ganska lite info från mäklaren hur det går.
Jag vet att bra intresse har visats för huset.
// Christina
Du får väl höra med mäklaren om det finns något sätt att smidigt vidarebefordra info om budgivningen. Möjligheterna kan säkert vara olika för olika mäklarfirmor. Ni måste ju få information innan affären är klar för då ska ni ge ert godkännande till affären.
Mäklaren är skyldig att meddela dig om alla bud! Det är du som håller i budgivningen men mäklaren som utför den. Han/hon är bara ett verktyg för det.
http://www.maklarsamfundet.se/kopa-salja/budgivning
http://www.maklarsamfundet.se/kopa-salja/budgivning
Medlem
· Stockholm
· 605 inlägg
Budgivningar sköts oftast via sms nuförtiden, iaf här i Sthlm. Då läggs alla bud via sms och säljaren och andra budgivare får då meddelanden om det i realtid.
när jag sålde min lgh så la mäklaren till mig i "budlistan"
När affären var klar så lämnade mäklaren över budlistan till köparen. Jag fick aldrig reda på vilka som budat. JAg antar att det är korrekt. Det är köparen som har mest intresse i att se vilka som budat...
När affären var klar så lämnade mäklaren över budlistan till köparen. Jag fick aldrig reda på vilka som budat. JAg antar att det är korrekt. Det är köparen som har mest intresse i att se vilka som budat...
När jag sålde bostadsrätten för ca 8 år sedan så fick jag sms för varje lagt bud, om jag inte kommer ihåg fel så kunde jag även när som logga in på mäklarens site och kolla hela budgivningslistan, när budgivningen var över fick jag ett papper med alla buden på.
Säljaren har nästan större intresse av budgivningslistan (under budgivningen) än dom som lägger buden, detta eftersom det är säljaren som bestämmer till vem han ska sälja till, säljaren behöver inte sälja till högsta budet.
Lite OT:
När mina föräldrar sålde huset för ca 15 år sedan så såldes det till en av budgivarna som hoppade av, detta efter att den som vunnit budgivningen började ställa orimliga krav. Den som vann budgivningen hade redan innan budgivningen ens hade börjat börjat ställa krav, kravet han ställde var att den sista bokade visningen skulle ställas in, kravet ställdes 1/2-1 timme innan visningen skulle ske, men mäklaren avvisade det direkt eftersom det var för nära inpå för att kunna ställas in.
Dom som vann budgivningen men som inte fick köpa hotade både mina föräldrar och mäklaren med att dom skulle stämma bägge parterna. Men vi hörde inget mer sedan, antagligen lyckades mäklaren (eller någon annan) förklara hur processen går till och att säljaren inte är bunden till vinnande budet.
Säljaren har nästan större intresse av budgivningslistan (under budgivningen) än dom som lägger buden, detta eftersom det är säljaren som bestämmer till vem han ska sälja till, säljaren behöver inte sälja till högsta budet.
Lite OT:
När mina föräldrar sålde huset för ca 15 år sedan så såldes det till en av budgivarna som hoppade av, detta efter att den som vunnit budgivningen började ställa orimliga krav. Den som vann budgivningen hade redan innan budgivningen ens hade börjat börjat ställa krav, kravet han ställde var att den sista bokade visningen skulle ställas in, kravet ställdes 1/2-1 timme innan visningen skulle ske, men mäklaren avvisade det direkt eftersom det var för nära inpå för att kunna ställas in.
Dom som vann budgivningen men som inte fick köpa hotade både mina föräldrar och mäklaren med att dom skulle stämma bägge parterna. Men vi hörde inget mer sedan, antagligen lyckades mäklaren (eller någon annan) förklara hur processen går till och att säljaren inte är bunden till vinnande budet.
Odjuret skrev:
Nja, som säljare hade jag absolut varit intresserad av att se vem som budat.
...elller inte budat.
Det kan ju vara så att mäklaren undanhåller bud som, ur mäklarens intresse, av en eller annan anledning inte antecknas som bud.
Svårt att genomskåda, men det går .....:x
Vi sålde vår lägenhet i höstas via Länsförsäkringars fastighetsförmedling. När budgivningen började fick vi ett sms per bud som kom in och vi hade även en webbsida där vi kunde logga in och följa budgivningen.Chrille_f skrev:
Skulle tro att detta med sms är standard idag oavsett mäklare.
Tack alla. Skall ringa på måndag. Vet att jag också skall kunna få info via SMS och websida så det har väl inte kommit in några ännu. Har bara legat ute en vecka...men jag vill veta.
Samma gäller Hemnet. Ni som hade objekt på Hemnet när fick ni statistik på antal besökare. Där vet jag ju att folk har klickat eftersom jag själv varit inne : )
Samma gäller Hemnet. Ni som hade objekt på Hemnet när fick ni statistik på antal besökare. Där vet jag ju att folk har klickat eftersom jag själv varit inne : )
Fick ett sms varje måndag om hur många unika besök på hemnet. Fick iofs bara 2 sms med besökarantalet och dom kom runt lunchtid på måndagar. Känns som det är mäklarassistentens avsatta tid till det på måndag efter lunch
Jag sålde lgh i Solna i höstas och då var det mest telefonkontakt, sedan köpte vi hus och vann för en månad sedan. Skandiamäklaren var en upptagen kvinna och kanske inte mesta teknikfreaken jag mött. Vi som köpare trodde en hel dag att vi var högst då både SMS och webb sa att vi låg i topp. Snacka om besvikelse när hon sa att hon varit så upptagen hela dan men hade fått in tre ganska höga bud. Vi vann till sist. Och förra veckan sålde vi lgh nr 2 på glödheta Södermalm i Stockholm mha Fastighetsbyrån. Den killen uppdaterade både via SMS och webb ögonblickligen vilket jag uppskattar som är van att ta mycket den vägen. Dvs. verkar fortfarande vara väldigt beroende på vilen mäklare man har att göra med.
Men har ens budgivningen börjat om huset bara varit ute en vecka?Chrille_f skrev:Tack alla. Skall ringa på måndag. Vet att jag också skall kunna få info via SMS och websida så det har väl inte kommit in några ännu. Har bara legat ute en vecka...men jag vill veta.
Budgivning brukar väl normalt sett börja efter visning.
Oki... Jag hade fel gällande intresset av att se budgivarna! alltid bra å lära sig nånting nytt...
Antal besök på hemnet kan man se på deras sida.
De få budgivningar jag har varit med om så har det skett via sms.
Antal besök på hemnet kan man se på deras sida.
De få budgivningar jag har varit med om så har det skett via sms.