Sålde nyligen min lägenhet.
Införskaffade en mäklare för ungefär 11 månader sedan då vi gjorde en färdig försäljning tills den dagen jag skulle vilja flytta, så vi tog bilder och hade allt klart. Och nu för någon månad sedan så hittade jag mitt hus och skulle sälja. Jag har dock för mig att mäklaren sa att han ville ha 24.000:- i fast arvode, plus 4% på allt som gick över utgångspriset som han satte till 495.000:-. Detta minns jag att han sa, så det var muntligt.

Nu fick jag sålt lägenheten för 750.000:- och trodde då att mäklaren skulle ha runt 35.000:- för jobbet men när jag snackade med honom så sa han att köparen hade betalat in 10% av hela beloppet (75.500:-) och resten när hela köpet är klart. Sedan sa han att han tar sin del nu och resten av dessa 10% får jag, alltså 25.000:-. Men då tar ju han 50.000:- i arvode vilket jag tyckte lät skumt, men ifrågasatte inte eftersom jag inte var helt 100 utan ville hem och kolla mitt kontrakt jag har gjort med honom för ungefär ett år sedan. Har nu kollat igenom pärmen han gav mig och hittat kontrakt för detta men dom är helt blanka, alltså ingen information om hur mycket han ska ha samt inga namnteckningar.
Nu gillar jag min mäklare väligt mycket då det är en schysst person och han har gjort ett jävligt bra jobb så vill ju inte tjafsa över inget.

Nu vänder jag mig till er för att rådfråga om 50 lök är en rimlig summa och ifall jag kanske missbedömt allt eller om något har blivit fel på vägen. Tänker hur som helst snacka med honom om detta och fråga efter om han har ett skrivet kontrakt som han och jag gjort, det var ju ändå ett år sedan och man har haft mycket att tänka på sen dess men just det muntliga som han berättade minns jag eftersom jag själv gått och räknat på det.

Redigerat:
35.000:- är rimligt i mäklarvärlden. 50.000:- väldigt dyrt. Men i den verkliga världen är 35.000:- jättedyrt för en sådan tjänst.

4% av hela köpeskillingen så går det ju nästan ihop då. Det är lite märkligt med att ha både fast del och en så hög procent...

När vi sålde för drygt tre år sedan betalade vi 30.000 kr + 1% av hela köpeskillingen tror jag det var. Vi sålde förstås för 4,2 miljoner då så uträknat i procent blev det 1,66% totalt då i mäklararvode. Lägre belopp gör ju att de tar ut en högre procent men inte om du redan har en fast summa.

Fråga mäklaren och säg att du inte får det att gå ihop. Sen är det väldigt, väldigt märkligt att det inte står klart och tydligt i kontraktet!

O
Har du inte skrivit under några papper på arvodet? Då borde du egentligen ha en bättre sits...

Mäklaren har en i princip omöjlig sits här. Ni har inget påskrivet avtal, bara ett muntligt avtal. Mäklaren är skyldig att upprätta ett skriftligt avtal för sin tjänst (och ett icke underskrivet avtal är inget skriftligt avtal, framförallt inte om arvodesdelen saknas). Han blir prickad om fastighetsmäklarinspektionen får reda på detta.

Som sagts i tråden, 4% arvode på totalen utöver en fast del, vore ett väldigt högt arvode.

Så som sagt ta det med mäklaren, beskriv hur du uppfattat ert muntliga avtal. Fortsätter han att hävda sin version, så kan du påpeka att eftersom han var skyldig att upprätta ett skriftligt avtal, vilket han inte gjort, så ligger skulden för ev. missförstånd helt på mäklaren.

Blir han riktigt påstridig så skulle jag faktiskt backa till att helt ifrågasätta hans rätt till arvode. Jag tror inte han formellt har rätt till något arvode i denna situation, och han blir prickad om du anmäler. Men det vore rätt omoraliskt att inte betala alls, så det får i så fall vara som svar på hans uppträdande.

Jag begriper faktiskt inte varför så många fastighetsmäklare inte klarar en så enkel sak som att upprätta ett avtal om sin tjänst. Det är en av de vanligaste orsakerna till att mäklare blir prickade, och tom avregistrerade av fastighetsmäklarinspektionen.

• Gilla
olomar och 1 till
  • Laddar…
4% ute i landet utöver utgångspriset är nog inte så ovanligt. Annat vore det i Stockholm då kanske mäklarna skulle byta ut sina BMW X6:or och liknande mot Bentleys med privatchaufför ala New York.....

4% över utgångspris ja, men den här mäklaren vill ju i efterhand ändra det till 4% på totalen.

messijah skrev:
Nu fick jag sålt lägenheten för 750.000:- och trodde då att mäklaren skulle ha runt 35.000:- för jobbet men när jag snackade med honom så sa han att köparen hade betalat in 10% av hela beloppet (75.500:-) och resten när hela köpet är
Om köpet inte är klart, varför skall han ha sitt arvode nu. Köpet är klart när fastigheten är fullt betalad och köpeavtal är underskrivet. Vad händer t.ex. om köparen inte kan betala resten?

Sedan är jag inte helt säker om mäklaren får ta arvodet ur klientmedelskontot, någon annan kanske kan råda här.

Sedan kan jag tycka att om det tog ett helt år att sälja den så är 50k rimligt. Det blir ju inte billigare annonser eller fotografering för att priset är mindre?

/N

O
Själv gillar jag inte provisioner som består av en fast del och en rörlig del. Det blir lätt att en mäklare försöker undervärdera objektet för att tjäna mer pengar. (Om man inte är påläst)
Det är bättre med en % sats på hela beloppet.

Men i TS fall så tycker jag att det är lika bra att köra hårt mot hårt.... Egentligen så räknas väl affären som avslutad när kontrakt är underskrivet?

Förvisso så kommer inte jag att säga upp min lägenhet innan jag betalat huset helt och fått nycklarna. Då kan jag vara riktig säker på att det inte uppstår nått.... Inte så kul att helt plötsligt stå där utan bostad...
Även om ett kontraktsbrott kan vara kostsamt för säljaren... Då betalar jag hellre dubbelt i 3månader...

niblom skrev:
Om köpet inte är klart, varför skall han ha sitt arvode nu. Köpet är klart när fastigheten är fullt betalad och köpeavtal är underskrivet. Vad händer t.ex. om köparen inte kan betala resten?

Sedan är jag inte helt säker om mäklaren får ta arvodet ur klientmedelskontot, någon annan kanske kan råda här.

Sedan kan jag tycka att om det tog ett helt år att sälja den så är 50k rimligt. Det blir ju inte billigare annonser eller fotografering för att priset är mindre?

/N

Anledningen till att det tog så lång tid var för att jag först ville ha en värdering på lägenheten så jag kunde få ett lånelöfte från banken och då kom mäklaren in i bilden. Då förklarade jag för honom att jag inte hade en aning om hur lång tid det skulle ta för mig att hitta ett hus jag velat ha, men då föreslog han en "förberedande försäljning" som det heter. Då han gör allting färdigt och den dagen jag skulle hitta mitt hus så går allting väldigt fort helt enkelt. Så han var med på noterna om att det kanske skulle ta tid och jag frågade även om det skulle kosta något extra vilket han sa nej till.
Som sagt så är mäklaren jätteschysst så jag tror inte han vill blåsa mig, tror bara att det kan ha blivit något fel under hela sträckan här. Men ska höra med honom om han har något påskrivet, annars så får jag påminna honom om det muntliga helt enkelt.

Fairlane
Mäklaren tar sin andel från handpenningen, inget konstigt i det, såvida det inte finns någon besiktningsklausul eller liknande. Drar köparen sig ur så får köparen tillbaks handpenningen minus de kostnader som åsamkats av den avbrutna affären, där mäklararvodet alltså är en del (det finns många fler, så det kan bli pengar tillbaks, eller mer pengar som skall betalas).

Fast pris +4% på del som överskjuter ett visst värde, mycket eller lite? Tja, svårt att säga. Det beror väl på vad det fasta beloppet är, vad det överenskomna värdet som skall överskridas är etc.
Vi har såld 2 lägenheter de sista två åren och då pratat med ett antal olika mäklare. Det märkliga är att flera har föreslagit ett upplägg som följande:
"Du får garanterat ut X kr för lägenheten, men det kan bli mer. Mitt arvode är Y kr + 10% av det som överstiger en av dig satt drömgräns. Du kan sätta drömgränsen på 10 miljoner om du vill, men då vet jag att den inte går att nå och kommer inte göra det lilla extra. Jag föreslår att vi kör Y kr + 10% på allt som överstiger X kr"
Några tankar som då slår mig är:
1. Gör du inte ditt jobb om du inte får chans att tjäna ännu mer?
2. Hur kan du säga att jag garanterat får X kronor och sen tycka att X kronor ska vara min drömgräns? X+30% eller något liknande känns som en mer rimlig drömgräns.
OBS! Ovanstående förslag fick vi från flera mäklare på olika firmor. Detta var i Stockholm.

Mycket märkligt att du inte har ett kontrakt med ifyllda siffror. Det är inte så att du har fått detta också och att dessa papper du nu hittat var en mall som mäklaren visade när ni diskuterade?

Kan mycket väl vara så som du säger att jag helt enkelt inte hittar mina pappet, men mäklaren har ju garanterat en kopia på det då bägge får varsin del av samma kontrakt så därför tänkte jag höra med honom. Sen när du säger det här så påminner det mig om att min mäklare sa att jag får själv sätta vilket pris jag vill, men att han inte skulle ta jobbet om det var ett belopp som han inte trodde jag skulle få sålt lägenheten för då han även sa att om han inte får sålt den så kommer han inte att ta betalt för någonting, som en garanti för att jag inte ska behöva betala för något om den inte blir såld.

Uppdatering:

Har nu lyckats hitta kontraktet och allt stämde som jag sa, förutom att mäklaren skulle ha 10% utöver beloppet på 495.000:- så det finns skrivet och allting stämmer.
Är dock 99.9% säker på att han sa 4% på det utöver det fasta beloppet men det spelar ju ingen roll nu när detta är påskrivet. Mitt fel helt enkelt så inget att göra åt, borde ha läst det finstilta lite bättre men det är inga större summor ändå och jag är väldigt nöjd med jobbet då jag fick bra mycket mer än jag hade tänkt.
Men en sista föga, är inte 10% utöver det fasta som vi satt lite väl högt? Med tanke på att det fasta beloppet var lite väl lågt, visste att jag kunde få minst 600k för lägenheten så det var lite lågt satt tycker jag.

Ha det gott!

Fairlane
Låter lite som att mäklaren körde samma knep som de försökte på mig. I mitt fall sa de att 1,7 miljoner skulle inte vara något problem. Sen pratade de om drömgränser, där jag inte bara skulle vara nöjd, utan supernöjd. Om priset gick över drömgränsen så skulle de få 10% på överskjutande del. Sen ville de lägga drömgränsen på 1,7 miljoner... Jag sa: "Du sa att jag garanterat skulle få 1,7 miljoner, kanske mer, inte är jag då supernöjd om jag får 1,7. Jag är supernöjd om jag får 2,2 miljoner. Hade mäklaren sagt att du skulle få 600,000 borde han inte ha 10% på delen mellan 495,000 och 600,000 kan jag tycka, men nu är det ju skrivet så.

Njej, 10% över ett visst målpris tror jag är ganska vanligt. Men då sätter men ett målpris som är snudd på orealistiskt. Så att mäklaren får ett normalt arvode för ett normalt pris, men om försäljningen skulle gå oväntat bra blir det rejält med extra pengar för mäklaren.

Målpriset och utannonserat pris behöver ju inte ligga på samma nivå.

Nu har du ju tydligen ett påskrivte avtal som då bara är att följa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.