9 966 läst ·
41 svar
10k läst
41 svar
Dolda fel. Avloppet.
Nu är inte alla lika, men hur ofta man spolar kan variera väldigt mycket. Det finns säkert de som spolar exakt en gång efter varje "riktigt besök" och aldrig något mer. Men ofta behövs det mer än en spolning för att bli av med allt, särskilt med de snålspolande toaletter man gärna använder när man har sluten tank. Eller att man spolar ner lite snytpapper. Eller några hårstrån som fastnat i borsten. Det blir snabbt många spolningar.lbgu skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 785 inlägg
Men var är felen? Ligger det under huset, eller utanför?
50000:- är alldeles för lite pengar för att driva det till rätten enligt min åsikt. Även om du har rättshjälp via hemförsäkringen så är det en självrisk som kostar pengar. Ersättning för de extra tanktömningarna? ja du... ja är inte så säker...
Jag skulle nog skicka 2 brev, olika dagar och brevlådor och sedan skicka ett rek.
Då känns det för min del att man gjort vad man kunnat...
Men om ni väljer att driva det till rätten... Se då till att få fram en bra jurist! Det är väldigt viktigt... Så skippa villaägarnas....
Jag skulle nog skicka 2 brev, olika dagar och brevlådor och sedan skicka ett rek.
Då känns det för min del att man gjort vad man kunnat...
Men om ni väljer att driva det till rätten... Se då till att få fram en bra jurist! Det är väldigt viktigt... Så skippa villaägarnas....
Jag hade helt enkelt skickat ett mail med filmen, eller ett brev med filmen på dvd, så att säljarna klart och tydligt ser att det avlopp som de byggt är felaktigt och öppnat för en diskussion om hur situationen ska hanteras. Kanske har säljarna någon kompis med grävmaskin som kan gräva upp det, eller liknande?
"Ni har sålt ett hus med ett avlopp som ni sa var nytt, men som ni ser på filmen här är avloppet trasigt. Hur ska vi lösa problemet, så att vi får det fungerande avlopp vi köpt?"
Finns ingen anledning alls att prata om tingsrätt, kompromisser eller liknande i det här läget. Det kan man börja göra om köparna trilskas. Förutsätt istället att säljarna är beredda att ta sitt ansvar. Det ökar troligen chansen att de faktiskt ska göra det.
"Ni har sålt ett hus med ett avlopp som ni sa var nytt, men som ni ser på filmen här är avloppet trasigt. Hur ska vi lösa problemet, så att vi får det fungerande avlopp vi köpt?"
Finns ingen anledning alls att prata om tingsrätt, kompromisser eller liknande i det här läget. Det kan man börja göra om köparna trilskas. Förutsätt istället att säljarna är beredda att ta sitt ansvar. Det ökar troligen chansen att de faktiskt ska göra det.
Altså man kan anpassa sin kommunikation till säljarna så att det låter som att man förutsätter att de är ärliga och rättskaffens människor som vill göra rätt för sig. Folk tenderar ju att leva upp till de förväntningar som ställs på dem. Om man istället talar till säljarna på ett sätt som låter som att man förväntar sig att de ska försöka smita undan så blir de mer benägna att försöka göra det. Det här är en normal psykologisk reflex.
Eller så får det motsatt effekt....pelpet skrev:Altså man kan anpassa sin kommunikation till säljarna så att det låter som att man förutsätter att de är ärliga och rättskaffens människor som vill göra rätt för sig. Folk tenderar ju att leva upp till de förväntningar som ställs på dem. Om man istället talar till säljarna på ett sätt som låter som att man förväntar sig att de ska försöka smita undan så blir de mer benägna att försöka göra det. Det här är en normal psykologisk reflex.
Jag tror på att vara korrekt och ganska kort....
Ni ska trots allt inte vara bästa vänner
Håller i stort med om förslaget till skrivning. Men det saknas en viktig sak - något förslag att ta ställning till. Så som det nu är skrivet förutsätts säljarna komma med förslag och hela paketet för hur det skall åtgärdas.pelpet skrev:Jag hade helt enkelt skickat ett mail med filmen, eller ett brev med filmen på dvd, så att säljarna klart och tydligt ser att det avlopp som de byggt är felaktigt och öppnat för en diskussion om hur situationen ska hanteras. Kanske har säljarna någon kompis med grävmaskin som kan gräva upp det, eller liknande?
Jag håller med om att man inte skall hota med det ena och det andra, men det är alltid lättare att ta ställning till ett förslag än förväntas skapa förslaget. I synnerhet som de inte alls har lika mycket info om avloppet som ni/TS.
Jag hade lagt till något i stil med att vi haft firma nnnn att titta på det och de bedömer att det kostar xxxx:- att åtgärda.
Egentligen finns det en poäng i ditt resonemang... Jag brukar alltid säga att man ska börja med att vara trevlig....pelpet skrev:
Men jag kan inte erkänna att du har rätt...
Dock måste jag också ha rätt å då kan det finnas en anledning att vara rak å kortfattad...
Kommunikation kan vara svårt. Ibland måste man lirka med folk för att få dem dit man vill. Lite vardagsspykologi. T.ex brukar folk vara mycket mer positiva till saker som de kommer på själva än om de blir skrivna på näsan. Säger man att till folk att "ni sålde ett nytt avlopp till oss men det fungerar inte och är trasigt" så brukar de komma på själva att de kanske borde göra något för att åtgärda situationen. Man behöver inte säga det rakt ut. Ofta kan dialogande också ge oväntat bra resultat, man kan ofta komma fram till lösningar som båda sidor kan vara tillfreds med.
Funkar inte och underförstådda signaler så får man vara mer rak och tydlig. "Nu är det så här: Ni har sålt ett icke-fungerande avlopp till oss. Vi vill att ni ersätter oss med XXXXX kr så att vi kan få ett avlopp som motsvarar det ni faktiskt sålt. Eller har ni något annat förslag på hur avloppet kan åtgärdas?". Ibland får man göra så, med vissa personer eller i vissa situationer måsta man kommunicera med på det sättet om signalerna inte förstås.
Jag skulle tro att en stor del av bråk och oenigheter hemma handlar om dålig kommunikation:
Exempel på dålig kommunikation:
Frun: Borde vi inte skaffa ny gardiner till våren?
Mannen: Varför det, de här duger väl?
Frun: Morr. Gruff. Fnys.
Mannen: Morr tillbaks,
Exempel på bra kommunikation:
Frun: Jag vill ha nya gardiner till våren.
Mannen: Okej, köp de du vill ha.
Funkar inte och underförstådda signaler så får man vara mer rak och tydlig. "Nu är det så här: Ni har sålt ett icke-fungerande avlopp till oss. Vi vill att ni ersätter oss med XXXXX kr så att vi kan få ett avlopp som motsvarar det ni faktiskt sålt. Eller har ni något annat förslag på hur avloppet kan åtgärdas?". Ibland får man göra så, med vissa personer eller i vissa situationer måsta man kommunicera med på det sättet om signalerna inte förstås.
Jag skulle tro att en stor del av bråk och oenigheter hemma handlar om dålig kommunikation:
Exempel på dålig kommunikation:
Frun: Borde vi inte skaffa ny gardiner till våren?
Mannen: Varför det, de här duger väl?
Frun: Morr. Gruff. Fnys.
Mannen: Morr tillbaks,
Exempel på bra kommunikation:
Frun: Jag vill ha nya gardiner till våren.
Mannen: Okej, köp de du vill ha.
Klicka här för att svara