Hej.
Har hittat en nyproduktion som jag är intresserad av i Stockholm.
Jag kommer få skriva ett bokningsavtal med NCC om jag får köpa den.

Men, nu till funderingen:
Är lite osäker på om jag i slutändan kommer ha råd att köpa den, för att vara ärlig.
Om min lgh säljs till det pris jag tycker är rimligt (flera grannar har sålt inom närtiden) så kommer jag ha råd att köpa huset. Banken har gett mig ett låneutrymme som räcker till ca 70% av husets kostnad. Jag bedömer att jag kommer ha råd, men jag kan inte riktigt bevisa/garantera det.

Har nu två frågor:
1: Vet någon vilka krav NCC ställer för att få skriva bokningsavtal? Det står att "jag ska ha undersökt min möjlighet till finansiering".
2: Om jag får skriva bokningsavtal, får jag sedan isf, om jag inte får ihop rätt mängd kapital, sälja det avtalet vidare? Eller måste jag köpa huset först, vilket jag i det fallet ev inte kan?

1. Vet inte vad som står i bokningsavtalet, men jag gissar att om du skriver ett bokningsavtal får du betala några kronor ( 15? 20? 30?). Om du sen inte kan fullborda affären förlorar du hela sudden eller större delen av dom pengarna. Så det är därför dom tycker du ska kolla möjligheten till finansiering först, så du inte förlorar pengar i onödan.

2. Det beror på vad som står i bokningsavtalet om överlåtelse. Jag gissar att det är möjligt, men troligen med samma konsekvens som ovan.

Redigerat:
  • Gilla
Christian.a
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.