H
HEM2121: Det är skillnad om man köper en "färdig" bild, dvs köper rättigheterna. Då får man betala för vad bilden skaka användas till, många gånger beror det på upplagan också. När fotografen tog bilder på kundens objekt fick han betalt för fotografering och bilder, i det här fallet tycker jag att fotografen är ärlig när han släpper bilderna till kunden. Han kunde likaväl begärt
16 svar · 11,2k läst
M
-MH-: Nej, det finns inget tvång på att sköta marken. Beroende på var ni bor så kanske det går att arrendera ut för någon tusenlapp om året.
3 svar · 1,9k läst
B
Bannsgard: Vi ska eventuellt köpa ett hus av en lokal byggare som köpt några tomter på spekulation. Han bygger några hus och säljer dem när det är klart. Efterfrågan har dock varit stor och han har sålt dem innan de ens är byggda. Vi är nu i samma sits. Byggaren är alltså både byggherre och byggmästare. Hur skriver man ett kontrakt för ett hus som byggs på detta vis? Hur specar man kök,
0 svar · 994 läst
H
hempularen: Och ring ditt försäkringsbolag bums också.
2 svar · 1,2k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: När vi letade hus tidigare innan vi bestämde oss för att bygga nytt så stod det i en del mäklarbeskrivningar "Totalytan är xxx kvm". Totalyta är inget vedertaget begrepp men användes helt klart för att klumpa ihop bo- och biarea och få bostaden att verka större. På de visningar vi var hade mäklaren i objektbeskrivningen ganska ofta skrivit "Totalarea varav xxx boarea och XX kvm
30 svar · 4,8k läst
L
lordi: [citat] Varför inte köpa en tomt och bygga nytt själva. Det borde väl gå att spika ihop något fint inkl garage för under 3 mille. P.S Visa inte detta inlägg för din fru, om du inte själv gillar ide'n :)
18 svar · 3,5k läst
S
Stuff: [citat] Håller med. Särskilt det fetmarkerade. Klart man kan förhandla (eller i vart fall försöka förhandla) om man hittar någon allvarlig brist. Ett fenomen som man ofta läser om här är att många köpare verkar vara helt frånkopplade från verkligheten och vägrar inse att gamla hus har skavanker och är i mer eller mindre behov av underhåll/renovering. Många verkar kasta sig in i
21 svar · 7,7k läst
T
tommis72: Så sant. Det är väl bara att sätta kofoten i taket och testa !
2 svar · 2,3k läst
Krillekrock
Krillekrock: Jaha. Om det inte är olagligt att uppge fel boarea så är det ju inget problem. Då uppger man ju samma boarea som man trodde det va när man köpte det!
21 svar · 9,0k läst
·
M
myrstack: Utan att veta fakta i fallet luktar det opartisk besiktningsman anlitad av byggfirman lång väg på dina gamla badrum Oavsett, kombinationen av din egen besiktningsman som likt en detektiv snokar upp allt ni bör veta och en klausul som ger er rätten av frånträda köpet om ni hittar saker är det som ger er makt innan du sitter med ett köpt hus. Just kombinationen ger er makt att förhandla
6 svar · 6,9k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Du är lite sent ute med dina råd ;) [citat]
67 svar · 34,1k läst
osiris
osiris: Ja så är det.
1 svar · 1,1k läst
O
Odjuret: Tja, om man tänker till så är det ganska logiskt att man söker på hemnet om man vill hitta stugor i sverige.... Skulle jag vilja hitta något utomlands så skulle jag nog välja det landets svar på hemnet.... Urvalet borde bli så mycket större.... Finns det inte ibland annonser på hemnet som är på tyska? eller är det engelska? Måste säga att jag har bara fått för mig att jag sett
22 svar · 10,8k läst
N
Noell: [citat] Tänk också på att åtgärden du vill göra kan beroende på var du bor någonstans kräva dispens mot maravvattningsförbud. Krävs dispens krävs även särskilda skäl.
9 svar · 13,2k läst
A
A-Man_08: Så går det nog till i sverige också, undrar hur många det är som budar som verkligen är intresserade av objektet eller har lånelöfte. Om jag stått och budat fram och tilllbaka och vinnande budgivare hoppade av så skulle jag definitivt backa tillbaka till mitt senaste bud där endast jag och vinnande budgivare återstod.
67 svar · 28,9k läst
Stringfellow Hawke
Stringfellow Hawke: Skulle aldrig betala mer än 50 000 kr om inte bonus är inblandat.
5 svar · 4,7k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Tack för bra återkoppling! Kul att höra historier med "happy ending" och inte bara om misslyckade och kraschade projekt.
31 svar · 10,4k läst
·
MmeMim
MmeMim: Tack för era infallsvinklar! Mycket tacksam!
3 svar · 1,3k läst
MB77
MB77: [citat] Fast det där är ju en sanning med modifikation, taxeringsvärdet är ju en hittepåsumma ;)
9 svar · 1,8k läst
nikasp
nikasp: Tack. Jag har ringt runt ill kommunen men det var lite trögt att få tag på folk där. Fck i alla fall tag i en tjej som hade hyfsad koll. Det verkar som att det här huset låg i bortre änden av det område man ville "komma åt". Några grannar som var i strid med kommunen och även med i DN 2007 har fått ett flerbostadshus med 15 lgh bredvid sin villa och en väg kommer att utökas så de
2 svar · 1,4k läst
J
JaJsEn: Hej Har hittat vad som förhoppningsvis skall bli vårat nya hus och söker nu efter en besiktningsman i trestad, finns det någon/några här på forumet som har några rekommendationer? Huset är byggt nån gång innan 1909 och står på torpargrund (utan inspektionslucka), samt har en tillbyggnad på krypgrund. Mvh Erik
0 svar · 1,1k läst
P
Plåthuset: [citat] Får jag välja, och det får jag ju :), så väljer jag hellre ett hus med gott om boyta som jag själv kan anpassa till förrådsutrymme om jag vill, än ett hus med mindre boyta och mycket biyta som jag endast med svårighet/stor kostnad kan anpassa till boyta. För övrigt är det ju apskönt att ha tvättstugan i direkt anslutning till de utrymmen man normalt vistas på. Det
44 svar · 13,3k läst
·
P
Plåthuset: [citat] Begär utdrag ur fastighetsregistret hos lantmäteriet. Det räcker med att du har adressen till fastigheten. Då får du reda på hur det ser ut med servitut, bygglov, detaljplaner osv. Sedan kan du jämföra med hur det ser ut på fastigheten. Därutöver bör du förstås få med en garanti från säljaren i köpekontraktet att alla byggnader är uppförda i enlighet med gällande
15 svar · 3,3k läst
H
Hasseman: Alternativet är dyrare; köra gammelbilar som går sönder jämt och ständigt. Det har jag gjort tillräckligt
153 svar · 23,7k läst
J
Jacki Cedervall: Bifogar länken igen http://www.doldafel.se/teknisk-medellivslangd/ sen är det precis som Plåthuset skriver, man kan alltid göra ett öppet yrkande, försöker man göra rätt så får man normalt sätt inget skattetillägg, vilket man får om man uppsåtligen gör fel. Lycka till, det blir nog alldeles utmärkt :)
22 svar · 13,8k läst
M
mlkjhr: Vanligtvis så sätter sig ett sådant hus aldrig klart utan det kommer att röra sig hela tiden, mest i övergången från vinter till sommar.
6 svar · 5,9k läst
Byggtrixx
Byggtrixx: Tack för svar! Vi fick till det och jag va hos mäklaren idag och skrev på :)
4 svar · 10,4k läst
P
Peter Thomson: Hej... Finns det någon här som varit nöjd med sin besiktningsman? Ge mig i så fall namnet illa kvickt : -) Vi ska precis sätta spaden i backen och behöver en pålitlig, rättvis, duktig och gärna trevlig besiktningsman omgående. Gärna i norrort men allt i Stockholm av intresse : -) Varit inne på SBR men det är ju som att få grisen i säcken...vill helst träffa rätt direkt.... /P
0 svar · 2,0k läst
H
hempularen: "Skall slubesiktigas". Det betyder att man bör titta lite närmare på formaliteterna här. Dvs. vad är detta för typ av köp? Köper ni ett färdigtillverkat hus (som ev. inte är riktigt helt färdigt ännu)? Eller köper ni ett bygge? Dvs. är det en "vanligt" köpekontrakt för tt hus, eller är det ett bygge, med kontrakt för byggsats, entrprenörer etc? Juridiskt så är det en
4 svar · 4,1k läst
P
PCLarsson: [citat] Nej...
7 svar · 2,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.