Köpa & Sälja hus
Pytt: Spännande och bra med en tidslinje, tack! Inget husbygge är väl det andra likt, och vi hoppas att det inte ska dröja alltför länge innan bygget börjar, vi har dock inga illusioner och förstår att vissa grejer kommer man inte undan helt enkelt.. Hoppas får man dock alltid! ;)
Odjuret: Tja, jag läste att en mäklare tyckte att man skulle ha en dyr olivolja i köket, det skulle tydligen höja värdet på bostaden... Man ska nog ta alla tips med en nypa salt, om inte vad de kan resultera i för värde vid en försäljning. Dock så är det helt klart vettigt att klippa gräsmattan...
kindvall: [citat] Besiktning beställd av säljaren utförs väl oftast som en del av en "dolda-felförsäkring"? Och då brukar väl snarast allt möjligt skrivas in som risker, och med rekommendationer om vidare undersökning. Naturligtvis för att friskriva försäkringsbolaget från ansvar, eller åtminstone göra det ett till ett tveksamt case. Om jag hade sett en säljarbesiktning utan anmärkningar
iJenny: Hej forummedlemmar! Drygt två år efter anmälan till FMI kom så igår deras beslut via mail till mig. Mäklaren tilldelas en varning, som jag förstår det finner de tre olika saker varningsgrundande. "Besiktningsklausulen, som innehåller flera begränsningar av köparnas möjligheter att begära återgång, har inneburit en uppenbar risk för tvist mellan parterna. FMI anser att [mäklaren]
Vanbeasten: [citat] Verkligen inte. Jag svarade på TS frågor. Jag jobbar dagligen med avtalsformerna ABS och AB/ABT, så jag vet skillnaderna. TS är konsument, så det var med utgångspunkt från det jag svarade. Då pratar vi om entreprenadtid, och garantitiden 2 år enligt Konsumenttjänstlagen. Sen är det andra regler i AB och ABT och det var det som Åsa Lund blandade in i sina funderingar som jag
Villa vista: Fortsätt gärna debatten, jag känner att koncensus är nära!
mexitegel: Det är skillnad på det juridiskt formellt riktiga och att göra rätt i förhållande till sin familj/syskon. Om du inte redan gjort det så börja att prata med dina syskon.
Mikael_L: Om en fastighet med ett nybyggt älvsbyhus på kostar 2,5 mille i Örebro men 7 mille i stockholm så beror det på att själva tomten är värd 4 mille i Stockholm. Dvs, riv huset och sälj sen bara marken för denna peng. I örebro får man däremot en spottstyver för markplätten. Men det av TS länkade huset så blir man ju inte ens ägare av någon mark. Utan man får bara en byggnad med
aldrigklar: Om ni vill hitta ett hus helt utan kända brister får ni nog leta i all oändlighet för det lever inte ens många nya hus upp till. Om ni är nöjda med det här huset så tycker jag ni ska göra en egen besiktning och slå till om inget oväntat dyker upp. Måste dock säga att jag blir något misstänksam om ett par petitesser i ett badrum var det enda som besiktningen fick fram i ett hus som
HenrikP: Som sagt, bara bestrid hela kravet. Inte ett ord till. Om du exempelvis säger att felet inte är dolt, så har du indirekt erkänt att det är ett fel, och de får ett halmstrå att dra i.
Odjuret: Om man kollar myndigheternas uppgifter så inser man snabbt, att risken för att drabbas av lungcancer orsakat av radon är ytterst liten och du måste som sagt var utsättas för detta dagligen i hela ditt liv i stort sett för att det ska vara farligt... Man får inte glömma bort att vissa dagar när vädret är perfekt och man är i ett område med markradon kan bli väldigt väldigt
hempularen: "Kostnadsfri" bör du kanske ta med en nypa salt. Det beror ju på vad ditt syfte är med värderingen. OM du skall värdera för att ex. öka belåningen, så trro jag att du behöver en värdering utförd som uppdrag av en värderingsman som banken accepterar. Det kan iofs. vara en mäklare, men då mot betalning. Gratisvärderingarna från mäklarfirmor syftar till du skall anlita firman för
hempularen: Det borde kunna tas emot med acceptans om du snarast meddelar att du efter att ha rådfrågat kunniga bekanta/släktingar. Så har du insett att de nu kända bristerna var värda avsevärt mer än du insåg när du lade ditt något förhastade bud. Eller ngt. i den stilen. Självklart så blir säljare/mäklare lite besviken, men så länge det inte känns uppenbart att ditt första bud var
Nillea: [citat] Jag rekomenderar att läsa skatteverkets broschyr http://www.skatteverket.se/download/18.12815e4f14a62bc048f13b0/1419322909669/forsaljning-av-smahus-2014-2015-skv379-utgava21.pdf Där finns gott om exempel och förklaringar på skillnaderna och den här fina bilden :) [bild]
ÖdmarkWikman: [citat] Vi har inte besiktat än vilket kanske borde vara bäst att göra när snön smält bort lite så man kan se mer av utsidan och sådär. Jag är tyvärr skitdålig på allt du skrev där om räntor och så, jag vet, det är kasst, men det är därför jag ber om råd :/ Jag måste läsa det du skrev några ggr till ;p
oceanis: Som svar till TS så bör därför följande gälla: - Grunden är att alla småhus skall energideklareras vid försäljning. - Dock kan undantag från reglen göras för sk fritidshus och som fritidshus kan bara hus som ingen varit folkbokförda på de senaste 12 månaderna räknas. Så om ert hus har haft någon folkbokförd där så skall ni energideklarera. Detta är min tolkning baserad på
Bart: Jag vill börja med att säga att jag har ingen direkt negativ erfarenhet av Mäklare, vi har sålt två lägenheter och två hus via mäklare. Vi har använt samma mäklare vid två av försäljningarna. Vi har köpt två objekt via mäklare. Som det sagts i tråden tror jag att många är lite naiva i sin kontakt med mäklaren när de ska köpa ett objekt. De är ju just mäklare. Det vill
imoller001: Svar till Troberg. Nu är denna tråd från 2011 men min tvist med Ocab om en urdålig överlåtelsebesiktning enligt jordabalken började 2011 och pågår fortfarande och nu har vi dessutom fått ett mycket kraftfullt hot av Ocab om vi inte slutar att smutskasta dem för bristande kunskap och vårdslöshet. Att Ocab hotar sina kunder är inte olagligt enligt polis och åklagare. Ocab missade att
Odjuret: Du får ge dem i uppdrag att bara kolla de saker du är intresserad av och då se till att dessa blir desto noggrannare....
harry73: Det går säkert också att ringa mäklaren och ber om adressen till hus ett, menjag tror det ligger här :) https://www.google.se/maps/@50.7823505,3.7673386,19.97z
Cerpa: Vi valde att använda oss av Eminenta och Benny Parhorn. Vi var väldigt nöjda med bemötandet och han gav många bra tips. Har ingen erfarenhet av någon annan besiktningsman men det kändes bra och ärligt med Benny och hans son som var med som lärling.
50talshusBlg: [citat] Ja, det ser ut som att de har haft draperi för dörrarna förut för det finns gardinstänger där. så inte så svårt att hänga upp något. Kanske är en bra första insats. Innerfönster låter som ett helt företag :)
Byggadröm: Tack för intressanta inlägg. Nu går vi ju även mot nyval, det e oro i största allmänhet kring nya amorteringskrav mm. Tror vi går ut och annonserar i slutet av februari och så får vi nog helt enkelt känna av marknaden och isåfall rätta oss efter köparen om pengarna blir de rätta och ha en plan för ett alternativt boende ett tag.
birgitbolennart: Frågan verkar svår att förstå?? Tyda besiktning protokollet? Vem beställde överlåtelse besiktningen vem betalade för den? Vid en överlåtelse besiktning skall den beställas av köparen Besiktningsutlåtandet, protokollet är köparen enskilda egendom skall ej överlåtas men kan visas upp för köparen. Vid besiktningen skall köparen ALLTID vara med. Efter genomgången, besiktningen