4 925 läst ·
15 svar
5k läst
15 svar
låneoffert vs lånelöfte
Sida 1 av 2
Håller på att kolla på hus och har snackat med vår bankman (en bra kille, som hittills alltid ordnat allt för oss utan bekymmer) angående lån till det nya huset. Han har sagt att det inte ska vara några problem att få det lån vi önskat och har även skickat till mäklaren att lånelöfte finns.
Men jag har inte fått några papper på detta. Enligt mäklaren sköts detta numera oftast muntligt, vilket jag tycker känns väldigt osäkert..
Så frågan är dels om muntliga lånelöften gäller? Vad händer om banken sedan inte håller vad de lovat?
Jag har även hört nämnas att man kan ta låneoffert, vad är det för skillnad på låneoffert och lånelöfte?
Tycker det låter som att en låneoffert är mer detaljerad med räntor och villkor medan ett lånelöfte bara säger att man kan få lån, men inte hur mycket man får betala för det? -Är det rätt uppfattat?
Men jag har inte fått några papper på detta. Enligt mäklaren sköts detta numera oftast muntligt, vilket jag tycker känns väldigt osäkert..
Så frågan är dels om muntliga lånelöften gäller? Vad händer om banken sedan inte håller vad de lovat?
Jag har även hört nämnas att man kan ta låneoffert, vad är det för skillnad på låneoffert och lånelöfte?
Tycker det låter som att en låneoffert är mer detaljerad med räntor och villkor medan ett lånelöfte bara säger att man kan få lån, men inte hur mycket man får betala för det? -Är det rätt uppfattat?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det är ju i sådana här affärer mycket en fråga om förtroende.
Litar din bankman på dig, och litar du på honom/henne?
Jag har aldrig sett ett skriftligt "lånelöfte" så jag vet knappt vad det är.
Men jag har rätt ofta skakat hand med min bankman (han är tyvärr pensionerad nu),
och det betyder mer för mig.
Litar din bankman på dig, och litar du på honom/henne?
Jag har aldrig sett ett skriftligt "lånelöfte" så jag vet knappt vad det är.
Men jag har rätt ofta skakat hand med min bankman (han är tyvärr pensionerad nu),
och det betyder mer för mig.
Personligen tycker jag att låneoffert låter mer som vad de erbjuder om ni lånar pengar... Inte att ni får låna pengar...
Lånelöfte däremot är vad det låter som... enligt min uppfattning....
I ett lånelöfte så kan de förvisso fortfarande neka ifall förutsättningarna förändras...
Lånelöfte däremot är vad det låter som... enligt min uppfattning....
I ett lånelöfte så kan de förvisso fortfarande neka ifall förutsättningarna förändras...
Skriftligt lånelöfte får du tex hos SBAB. Tror det gäller i minst 3 månader. Det är då bindande för dem så du blir inte nekad lån när du väl slår till.
Kärt barn har många namn heter det ju, det kan även kallas kreditlöfte.
Nu är det ju giriga banker vi pratar om så visst, men man tycker ju att det kanske inte är så intressant att att få en offert på en ränta för ett lån som inte går att få...
Nu är det ju giriga banker vi pratar om så visst, men man tycker ju att det kanske inte är så intressant att att få en offert på en ränta för ett lån som inte går att få...
Många tolkningar verkar det som... Ingen som vet av erfarenhet? Vi fick lånelöfte på vårt första lån och jag vill minnas att det då rörde sig om ett bindande avtal från bankens sida att om vår situation (inkomst, skulder etc) var samma inom tidsramen för lånelöftet, skulle vi beviljas lånet det gällde. Rätt logiskt hittills.
Men jag är inte alls säker på att det stod något om ränta mm.
Nu litar jag egentligen på min bankman, men när det gäller så stora summor vill man ju vara så safe det går. Och om räntan skulle ändras från det lånelöftet skrivs till det att lånet ges, kan det ju påverka ekonomin rätt rejält i slutändan...
Men jag är inte alls säker på att det stod något om ränta mm.
Nu litar jag egentligen på min bankman, men när det gäller så stora summor vill man ju vara så safe det går. Och om räntan skulle ändras från det lånelöftet skrivs till det att lånet ges, kan det ju påverka ekonomin rätt rejält i slutändan...
Visst är det så, jag menade såklart att offert kanske skulle gälla lånet inkl alla belopp, kostnader och räntor, medan lånelöfte bara gäller det förstnämnda av de tre.mexitegel skrev:
Hittade detta när jag googlade.
Viktigt att tänka på
Ordet lånelöfte är som sagt lite förvillande då det inte gäller som ett löfte om att få låna. Man kan se det som att det gäller som ett säkerställande om betalningsförmåga för att få ge bud i budgivningen.
När affären sedan ska slutas och man ska skriva på kontraktet spelar dock andra faktorer in:
Har din betalningsförmåga ändrats?
Har din arbetssituation ändrats?
Har det ekonomiska läget i stort ändrats?
Motsvarar bostaden du köper det du föresatte dig i lånelöftet? Samma område? Samma typ av bostad?
Hur är bostadsrättsföreningen som äger bostadsrätten?
osv
Det är högst troligt att du kommer få låna enligt summan du fått lånelöfte på men inte 100 % säkert. Banken kan alltså säga nej till ett lån de har gett ut ett lånelöfte för! Anledningen till detta är alltså att någondera av faktorerna angivna ovan har påverkats på ett sätt som gör det mer riskfyllt än vad de ”lovade” innan. Därför ska du inte heller förlita dig blint på giltighetstiden på lånelöftet utan förnya det ofta.
Av ovanstående anledning ska du aldrig skriva på ett kontrakt innan du fått klart från banken att du får låna för köpesumman! Om du ändå måste göra det, se då till att få med en klausul i kontraktet om att köpet endast är giltigt om du får lån från banken. Annars kan du riskera att få böta för kontraktsbrott!
Viktigt att tänka på
Ordet lånelöfte är som sagt lite förvillande då det inte gäller som ett löfte om att få låna. Man kan se det som att det gäller som ett säkerställande om betalningsförmåga för att få ge bud i budgivningen.
När affären sedan ska slutas och man ska skriva på kontraktet spelar dock andra faktorer in:
Har din betalningsförmåga ändrats?
Har din arbetssituation ändrats?
Har det ekonomiska läget i stort ändrats?
Motsvarar bostaden du köper det du föresatte dig i lånelöftet? Samma område? Samma typ av bostad?
Hur är bostadsrättsföreningen som äger bostadsrätten?
osv
Det är högst troligt att du kommer få låna enligt summan du fått lånelöfte på men inte 100 % säkert. Banken kan alltså säga nej till ett lån de har gett ut ett lånelöfte för! Anledningen till detta är alltså att någondera av faktorerna angivna ovan har påverkats på ett sätt som gör det mer riskfyllt än vad de ”lovade” innan. Därför ska du inte heller förlita dig blint på giltighetstiden på lånelöftet utan förnya det ofta.
Av ovanstående anledning ska du aldrig skriva på ett kontrakt innan du fått klart från banken att du får låna för köpesumman! Om du ändå måste göra det, se då till att få med en klausul i kontraktet om att köpet endast är giltigt om du får lån från banken. Annars kan du riskera att få böta för kontraktsbrott!
Ja, det förklarar lånelöfte, ungefär så som jag anade att det var.
Men har fortfarande inte hittat någon direkt info om låneoffert..
Verkar som jag får ta detta med banken vid tillfälle, ska försöka komma ihåg att meddela här sen för andra som undrar
Men har fortfarande inte hittat någon direkt info om låneoffert..
Verkar som jag får ta detta med banken vid tillfälle, ska försöka komma ihåg att meddela här sen för andra som undrar
Vi har också muntliga lånelöften av vår bankman och kan även få ett "OK" i ett sms eller liknande. Vid vissa tillfällen har vi dock velat vara mer proaktiva vid budgivningar och då har vi begärt ett skriftligt och fått det. Inga konstigheter.
Detta är en klausul som ofta ogillas av både mäklare och säljare. Alla former av friskrivningsklausuler bör ogillas när det gäller öppna budgivningar (förutom när det gäller besiktning av fastigheter).dthompa skrev:Av ovanstående anledning ska du aldrig skriva på ett kontrakt innan du fått klart från banken att du får låna för köpesumman! Om du ändå måste göra det, se då till att få med en klausul i kontraktet om att köpet endast är giltigt om du får lån från banken. Annars kan du riskera att få böta för kontraktsbrott!
Så är det. Men samtidigt ska man inte göra affärer som inte känns bra. Man får väga upp lite här.
Senaste kåken vi tittade på nu ville mäklaren stressa igenom en påskrift av oss. Budgivningen var klar på skärtorsdagen och han ville ha påskrift på lördag morgon. Utan några klausuler. Säljaren hade besiktigat huset, men den gäller inte oss som köpare.
Vi hade muntligt lånelöfte från banken men krävde en egen besiktning och skriftligt från banken innan köpet skulle vara bindande. (Inga problem med banken, som sagt allt var klart, skulle bara ha en påskrift från bankmannen) Säljaren (eller mäklaren, tror jag) ville inte gå med på det, så vi hoppade av.
Visade sig sedan att det var fukt i källaren och dräneringen skulle troligen behövas göras om. Taket som mäklaren nämnde som "bra att ha med i beräkningen att det börjar bli dags" var akut att byta, möjligen fuktskador under takbeläggningen..
Känns inte affären bra, finns det fler hus.
Senaste kåken vi tittade på nu ville mäklaren stressa igenom en påskrift av oss. Budgivningen var klar på skärtorsdagen och han ville ha påskrift på lördag morgon. Utan några klausuler. Säljaren hade besiktigat huset, men den gäller inte oss som köpare.
Vi hade muntligt lånelöfte från banken men krävde en egen besiktning och skriftligt från banken innan köpet skulle vara bindande. (Inga problem med banken, som sagt allt var klart, skulle bara ha en påskrift från bankmannen) Säljaren (eller mäklaren, tror jag) ville inte gå med på det, så vi hoppade av.
Visade sig sedan att det var fukt i källaren och dräneringen skulle troligen behövas göras om. Taket som mäklaren nämnde som "bra att ha med i beräkningen att det börjar bli dags" var akut att byta, möjligen fuktskador under takbeläggningen..
Känns inte affären bra, finns det fler hus.