Olle i Stureby
Olle i Stureby: [citat] Möjligheterna att prisförhandla tycks variera med konkurrenstrycket på den lokala/regionala mäklarmarknaden. Jag sålde förra året ett småhus i en Stockholmsförort för 6,1 mkr. Förmedlingsavtalet innebar fast pris om 60 000 kr. I detta pris ingick både överlåtelsebesiktning och energideklaration, ytterst professionell fotografering och ett snyggt prospekt, två visningar
44 svar · 28,9k läst
Marre666
Marre666: Bara att köra, man får räkna med att det behövs lite underhåll / reparationer på ett äldre hus,
5 svar · 1,4k läst
harry73
harry73: plastpluggarna kan ha försvunnit för att dörren klämmer, som i sin tur kan betyda att huset sätter sig. Så att påpeka att plastpluggarna saknas kan leda till att köparen haft indikationer på att huset sätter sig och har utökad undersökningsplikt.
9 svar · 1,7k läst
D
deejay_brago: Jag frågade mäklaren lite mer om konstruktionen och insåg att jag själva missat att det står i protokollet att det på själva huset är råspont och papp under pannorna. Det är garaget som har underlagsskivor under pannorna. Mindre jobbigt om det blir strul med garagets tak även om man såklart inte vill ha in fukt där heller.
4 svar · 1,5k läst
O
Odjuret: En viktig notering anser jag när det gäller att bränder orsakat av avfuktare har ökat, kan med största säkerhet bero på att användningen av dessa har ökat säkerligen ganska rejält de senaste 10 åren... Då är de inte konstigt att bränderna ökar... Törsten minskade när man började använda vätska för att släcka törsten :p
12 svar · 2,4k läst
H
Holmspel: Holmsund trillar det ju in några hus då och då. Och för dom pengarna får ni ju ett riktigt fint hus i t ex Holmsund eller Obbola. Sävar har börjat bli lite för dyrt enligt mig men med e4an så tar det väl kanske 10 minuter in till centrum så det är ju ändå rätt okej.
13 svar · 1,9k läst
anders07
anders07: Jag tror att lokalkännedom är det viktigaste hos mäklaren. När vi sålde via lokala mäklaren hade vi två spekulanter innan vi hade visning. De budade mot varandra redan innan visning.
11 svar · 2,6k läst
O
oceanis: Då får köparen lämpligen göra en elbesiktning för de pengar som köparen tjänade på att inte priset gick upp. Om dom har tur är allt frid och fröjd och dom har tjänat en hacka på sin friskrivningsklausul. Om det är mycket fel kanske det var en dålig affär men det är lite av spelet när man ska vara smart och frångå normala regler i tron att man ska tjäna pengar. Köpt är köpt
18 svar · 3,8k läst
B
byggarätt: Självklart var det med ironi och subtilt lär aldrig grovisar hålla med om! Den som sa det han vad det nivån kring hur Hus besiktas eller ej är redan passerad och faktum är att utan insikt att varje husaffär påverkar långt fler människor än bara köpare o säljare så kommer vi inte längre i tråden om TS skulle fått ett bättre pris om öppen besiktningsklausul inte funnits med i TS
245 svar · 33,0k läst
H
hempularen: Det är då möjligt att alt. 3 här ovan blir det mest rimliga alternativet, om hävning inte funkar så kommer du heller inte att kunna tvinga fram en ändring i stil med alt. 2. Det skall möjligen vara om du hotar med hävning och lyckas göra säljaren tillräckligt osäker på fallet för att få honom att gå med på alt. 2 i syfte att minska strulrisken. Även om säljaren vid en hävning
37 svar · 12,6k läst
O
Odjuret: När vi köpte villa så i vår budget så har jag inte räknat med räntesubventionen. Eftersom det är snack om att den skall bort så är det dumt å räkna med den i budgeten... Däremot är jag glad så länge den finns kvar! Det blir så trevligt varje år när skatteåterbäringen kommer :D För den som säger att den inte vill ha det ljuger :p alla vill vi ha lite mer pengar!
12 svar · 1,8k läst
A
Antetran: Vårt senaste hus köpte vi genom traditionell mäklare (Kanske största i stan). Jag upplever informationen på lite speciella objekt som bristfälliga genom mäklare. Det skall kollas , ringas, väntas på svar och så vidare som man bara direkt kunnat fråga säljaren närsomhelst. Att all kontakt skall gå genom mäklaren är för mig bara nackdelar. Jag hade massor av frågor som jag hellre
80 svar · 21,3k läst
Moving
Moving: Såldes direkt, självklart, men till vem :)
26 svar · 4,4k läst
H
hempularen: Att införa en friskrivningsklausul, innebär då alltså att man sätter lagen ur spel. För det första så innebär det alltså att man anser dig veta bättre hur en bra och rättvis affär skall läggas upp än lagstiftarna, lagstiftning bygger oftast på en samlad expertis som udner lång tid undersökt alternativ, tidigare rättsfall osv. Dvs. oftast har lagstiftarna mer rätt om ur en
9 svar · 4,3k läst
yonna
yonna: Mäklaren kan hålla koll på fastigheter som han försökt sälja men som gått vidare vidare till annan mäklare eller som sålts utan mäklare. Kollar mot sin spekulantlista. Det är lätt att senare se vem som köpt fastigheten. Mäklaren kan alltså kräva sitt arvode långt senare. Det är lite övertro att alla mäklare täljer guld ... de flesta får nog slita för sin lön. Den stora
14 svar · 2,9k läst
N
Noun: Hur gick det för dig?
20 svar · 9,2k läst
MultiMan
MultiMan: Bilderna syns inte.
3 svar · 2,4k läst
·
Fjojtmehmet
Fjojtmehmet: [citat] Det beror ju lite på vem som säljer också.. Skulle jag träffat ena säljaren (skillsmässohem) innan kontraktskrivning för att gå igenom eventuella fel och defekter hade han nog tagit bössan med sig, och jag är tveksam till att jag fått komma ifrån med livet i behåll.
30 svar · 14,2k läst
·
H
hempularen: I stort sett så tycker jag inte här var några jätteallvarliga saker. Den anmärkning som jag tycker är mest oroväckande är ränndalsplåten, men det är rätt otydligt vad "otätheter" betyder i det här fallet. Tätskiktet i grovköket, med gammal matta som släppt bör också läggas in högt i underhållsplanen, men troligen inget som måste åtgärdas bums. Man skall komma ihåg att
4 svar · 4,2k läst
·
A
Andreasa2: Hej! Håller på o letar mitt första hus så är lite nybörjare själv men har läst på mycket om 70-tals husen med betongplatta (finns i princip inget annat där vi vill bo). Som du kanske vet är problemet med många 70-tals hus på betongplatta att det inte finns någon isolering under plattan. Det måste inte betyda att man får fuktproblem men risken är stor som jag förstår det. Det
1 svar · 2,1k läst
A
Andreasa2: Tror jag förstår nu med hjälp av Jarlsgård som hittade det här: http://www.weber.se/fileadmin/user_upload/pdf/leca/broschyrer/platta_pa_mark.pdf Ytstab = Ytstabilisering, Lättklinker = det i länken ovan eller https://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%A4ttklinker Ytstab = 15 cm lättklinker + randfält. Isoleringen är alltså lättklinker som ligger under betongen tolkar jag det som. Kanske
53 svar · 7,8k läst
S
Saintus: 3:e gången det är ute till försäljning. Gillar ändå huset men jag tycker det är för dyrt i förhållande till sitt läge. Kommer dock följa det.
13 svar · 6,2k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Jag tror att det normalt kommer tillsammans med inkomstdeklarationen som man gör 2:a maj året efter. Dvs om du säljer och får betalt för fastigheten i år 2016, så deklarerar du inkomst och utgifter som har samband med försäljningen i maj 2017. Och reaktionen från skatteverket kommer juli - oktober 2017, beroende på andra delar av din deklaration (delägare i fåmansbolag t.ex.).
1 svar · 1,1k läst
T
Tosse: Kanske. Om ts kan påvisa att bubblan fanns vid tiden för besiktningen borde bes.man. ha upptäckt den. Om den inte fanns hade jag ansett att skrivningen fritar från ansvar. Men det är nog högst osäkert vad utfallet av en stämning skulle vara. Jag skulle oavsett dokumentera bubblan och reklamera till bes.man. Gör det så snart som möjligt.
19 svar · 5,3k läst
·
D
Dortmunder DAB: Är nyfiken på hur det slutade; betalade säljaren för värmen i januari eller blev ni tvungna att betala både värme och flyttstädning? Mvh Robert
228 svar · 79,8k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Självklart kan du ha med de sakkunniga du anser dig behöva.
3 svar · 923 läst
J
Jeahla: Tack för alla fina råd. Även om vi inte tar detta hus så tar jag med mig det ni sagt till nästa hus.
25 svar · 3,7k läst
A
Arne999: Ok men om jag skippar gåvan till mina föräldrar och genomför ett vanligt köp något billigare än marknadspris (men i enlighet med taxeringsvärdet) så är la allt grönt antar ja
15 svar · 6,9k läst
Kalle B
Kalle B: Killen som äger bemanningsfirman jag jobbar för äger också ett antal hus, som vi får bo i nästan gratis medan vi jobbar. Om han inte har någonstans att husera sina arbetare vill ingen jobba för honom. Dessutom hyr han ut rum via airbnb, plötsligt dyker det upp någon familj som skall bo där några dagar. Jag vet inte hur mycket han tjänar på det, men han klarar kanske amorteringen.
25 svar · 10,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.